Τετάρτη, 16 Μαρτίου 2016

Ο ΒΟΥΔΔΙΣΜΟΣ


"Ο όρος Βουδδισμός -ο οποίος, σημειωτέον, καθορίσθηκε από ευρωπαίους μελετητές-, προσδιορίζει ένα ευρύτερο φάσμα θρησκευτικών πεποιθήσεων, φιλοσοφικών αρχών, εθίμων, θεσμών και ηθικών κανόνων, που αποδίδονται στον Βούδδα (Buddha), και συμπυκνώνει σε μια ενότητα τη θρησκευτική ανέλιξη που ακολούθησε στο πέρασμα των αιώνων, καθώς το βουδδιστικό κήρυγμα αφομοιωνόταν από διάφορους ασιατικούς λαούς. 


Πρόκειται για πολύμορφη θρησκευτική παράδοση, της οποίας ο πυρήνας πρωτοεμφανίσθηκε πριν από 2500 χρόνια στη Β.Α. Ινδία. Οι ίδιοι οι Βουδδιστές ονομάζουν το θρησκευτικό-φιλοσοφικό σύστημα, το οποίο ακολολουθούν, 'Μπούντα-βατσάνα' (Buddha-vacana), δηλαδή λόγο του Βούδδα, ή 'Μπούντα-σάσανα' (Buddha-sasana), μήνυμα, σύστημα του Βούδδα, και κυρίως 'ντάρμα' (dharma, σανσκριτικά) ή 'ντάμμα' (dhamma, στη γλώσσα πάλι), Που σημαίνει διδασκαλία, απόλυτος νόμος, υπέρτατο και αιώνιο πρότυπο ζωής και κατ' επέκταση θρησκεία.


Στον Βουδδισμό διακρίνονται διάφορες κατευθύνσεις, οι κυριότερες από τις οποίες είναι:
α) Ο Τεραβάντα (Theravada), όπως ονομάζεται από τους οπαδούς του διότι μένει πιστός στην αρχική βουδδιστική διδασκαλία (thera-vada: διδασκαλία των πρεσβυτέρων) ή Χιναγιάνα, (Hinayana: 'Μικρό όχημα'), όπως αποκαλείται από τους οπαδούς άλλων κατευθύνσεων.

β) Ο Μαχαγιάνα (Mahayana:'Μεγάλο όχημα'), όπως αποκαλείται από τους πιστούς στον βουδδιστικό αυτό κλάδο για να τονισθεί ο ευρύτερος και ανώτερος χαρακτήρας της διδασκαλίας του.


γ) Ο Βατζραγιάνα (Vajrayana: 'διαμαντένιο όχημα') ή Μαντραγιάνα (Mantrayana: ΄όχημα των ιερών ήχων'), που είναι επίσης γνωστός ως Μυστικός, Εσωτερικός ή Ταντρικός Βουδδισμός. 


Αποσπάσματα από το βιβλίο του Αναστασίου (Γιαννουλάτου) Αρχιεπισκόπου Τιράνων και πάσης Αλβανίας, Ίχνη από την αναζήτηση του Υπερβατικού. Συλλογή θρησκειολογικών μελετημάτων, εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 2004, σελ. 195-196.


Για να δείτε την παρουσίαση της δ.ε. 35 του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Β΄ Λυκείου πατήστε ΕΔΩ