Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου 2017

2.3 Συμβίωση - Γ΄ Λυκείου


"φόβος οὐκ ἔστιν ἐν τῇ ἀγάπῃ, 
ἀλλ’ ἡ τελεία ἀγάπη ἔξω βάλλει τὸν φόβον" (Α΄ Ιω. 4, 18)

Εισαγωγή
Στις προηγούμενες συναντήσεις μας εξετάσαμε τα ζητήματα του πλούτου και της εργασίας. Οι αρρωστημένες καταστάσεις αυτών των εννοιών οδηγούν στην ανθρώπινη διάσπαση. Όπως καταλήξαμε στις συζητήσεις μας, τα βαθύτερα αίτια είναι υπαρξιακά. Επίσης, οι συνέπειες των όποιων αδικιών οδηγούν στη διάσπαση των ανθρώπων και την απώλεια των όποιων προϋποθέσεων για αρμονική συμβίωση.
Το θέμα της συμβίωσης θα μας απασχολήσει στις επόμενες δύο συναντήσεις μας.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν.


1. Μορφές συμβίωσης
Τι σημαίνει για εσάς η λέξη συμβίωση;
Μπορείτε να αναφέρετε ορισμένες μορφές συμβίωσης;
Ποιο είναι το αντώνυμο της συμβίωσης;

Καθώς σκεφτόμαστε, ας δούμε και τις παρακάτω φωτογραφίες κι ας προσπαθήσουμε να περιγράψουμε τη σημασία της συμβίωσης σε κάθε μία από αυτές.


2. Έρωτας και θάνατος
Στην αναζήτησή μας θεωρώ ότι μπορούν να μας βοηθήσουν οι στίχοι και η μουσική από  το τραγούδι "Ερωτευμένοι σχιζοφρενείς" από τους Τρύπες. Το ακούμε και στη συνέχεια γραφουμε μια λίστα με 10 λέξεις ή φράσεις που μας έρχονται στο μυαλό.



Τώρα θα επαναλάβουμε την ίδια διασικασία ακούγοντας αυτή τη φορά την ακουστική έκδοση του τραγουδιού. Αυτή τη φορά θα γράψουμε 10 λέξεις ή φράσεις, έχοντας κατά νου την ερώτηση: "Ποια στοιχεία χαρακτηρίζουν μια σχέση;"



3. Η συμβίωση στο γάμο και την οικογένεια
Μια βασική μορφή συμβίωσης, όπως είπατε στην αρχή του μαθήματος, είναι εκείνης στο γάμο και την οικογένεια. Το θέμα αυτό θα το εξετάσουμε μέσα από κάποια κείμενα της εκκλησιαστικής παράδοσης.

Ι. Ο Απόστολος Παύλος για τον γάμο
Στο παρακάτω βίντεο ακούμε πρώτα σε μετάφραση ένα κείμενο που αναγιγνώσκεται στον εκκλησιαστικό γάμο. Πρόκειται για την αποστολική περικοπή που αναγιγνώσκεται στους γάμους από την Προς Εφεσίους επιστολή του Αποστόλου Παύλου (5, 20-33).

Σκεφτείτε, συζητήστε με τον διπλανό και ανακοινώστε ποιες σκέψεις σας δημιουργεί.
Πως περιγράφεται η σχέση του άντρα με τη γυναίκα; Ειδικότερα, ο άντρας με ποιον παρομοιάζεται και γιατί;
Τελικά το κείμενο αυτό θεωρεί τη γυναίκα κατώτερη του άντρα; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.


ΙΙ. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος για τον γάμο 

Στο θέμα μας χρήσιμα είναι ορισμένα κείμενα του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου. 

 «Λόγια αγάπης να της λες… Εγώ από όλα, την δική σου αγάπη προτιμώ και τίποτε δεν μου είναι οδυνηρό, όσο το να βρεθώ σε διάσταση μαζί σου. Κι’ αν όλα χρειαστεί να τα χάσω κι’ αν στους εσχάτους βρεθώ κινδύνους, οτιδήποτε κι’ αν πάθω, όλα μου είναι υποφερτά, όσο εσύ μου είσαι καλά.. Και τα παιδιά τότε μου είναι πολύ αγαπητά, εφ’ όσον εσύ με συμπαθείς.
Όλα δικά σου είναι. Αυτό με συμβουλεύει ο Παύλος λέγοντας ότι ο άνδρας δεν εξουσιάζει το σώμα του, αλλά η γυναίκα του. Κι αν δεν έχω εγώ εξουσία στο σώμα μου, αλλά εσύ, πόσο μάλλον δικά σου είναι όλα τα άλλα. Σώμα δεν έχεις πιά δικό σου … Δεν είμαστε δυο σώματα μετά το γάμο, αλλά γίναμε ένα· δεν έχουμε δυο περιουσίες, αλλά μία … Όλα δικά σου είναι, κι εγώ δικός σου είμαι, κορίτσι μου … Ποτέ να μη μιλάς με πεζό τρόπο, αλλά με φιλοφροσύνη, με τιμή, με αγάπη πολλή. Να την τιμάς, και δεν θα βρεθεί στην ανάγκη να ζητήσει την τιμή από τους άλλους. Να την προτιμάς από όλους για όλα, για την ομορφιά, για την σύνεση της, και να την επαινείς. Να κάνεις φανερό ότι σε αρέσει η συντροφιά της και ότι προτιμάς να μένεις στο σπίτι για να είσαι μαζί της, από το να βγαίνεις στην αγορά. Από όλους τους φίλους να την προτιμάς, και από τα παιδιά που σου χάρισε ακόμα, κι αυτά εξ αιτίας της να τα αγαπάς». (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Εις την προς Εφεσίους, ομιλ. Κ΄, 5, ΕΠΕ, 21, P. G. 62, 146-148).

"Εκεί όπου ο άνδρας και η γυναίκα και τα παιδιά είναι συνδεδεμένοι με δεσμούς ομόνοιας και φιλίας και αρετής, εκεί βρίσκεται ανάμεσά τους ο Χριστός. (Εις Γέν., Ομ. Ζ', ΕΠΕ 8, 138)
«Αυτό είναι πραγματική οικογενειακή ζωή, αυτό είναι ο αληθινός πλούτος, αυτή η μεγαλύτερη περιουσία, όταν δηλαδή, ο άντρας δεν συγκρούεται με τη γυναίκα του, αλλά είναι ενωμένοι σαν ένα σώμα… Δεν υπάρχει τίποτε, τίποτε πολυτιμότερο από το ν’ αγαπιέται πολύ ο άντρας από τη γυναίκα του και η γυναίκα από τον άντρα της». (Εις Πράξ., Ὁμ. ΜΘ', ΕΠΕ 16Β, 124.)

ΙΙΙ. Ένας σύγχρονος Αρχιεπίσκοπος για τη συμβίωση
Από το cd ακούμε ένα απόσπασμα σχετικό με το θέμα μας από έναν σύγχρονο ιεράρχη, τον Αρχιεπίσκοπο Αλβανίας Αναστάσιο. Ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρεται κυρίως στο πρόβλημα επικοινωνίας και αρμονικής συμβίωσης των σύγχρονων ανθρώπων.

"Ο κυνισμός δηλητηριάζει τον έρωτα, ο εγωκεντρισμός συντρίβει την αγάπη. Χρειάζεται αντίσταση, αντίσταση ποιότητος. Αλλ' επί πλέον, έμπνευση για την υπέρβαση το τυφλού πάθους, για την καλλιέργεια της αγάπης σε κάθε μορφή των σχέσεών μας" (Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου, "10. Η αγάπη", Μια άλλη άποψη, ηχογραφημένες ομιλίες)

-Τι σκέψεις σας δημιουργούν τα επιχειρήματά του;
-Πως κατανοείτε την παραπάνω φράση του Αρχιεπισκόπου;


4.  Η συμβίωση με τους άλλους ανθρώπους - θέματα επικαιρότητας


Στη συνέχεια θα ήθελα να διαβάσουμε δύο κείμενα από την επικαιρότητα με θέμα τον θρησκευτικό και φυλετικό ρατσισμό.



Ποια είναι η άποψή σας απέναντι στα γεγονότα;
Τι σας ενοχλεί ή τι σας αγγίζει;
Τι σας προκαλέι αντίδραση;

5. Τα κριτήρια συμβίωσης

Ολοκληρώνοντας σιγά σιγά την έρευνά μας θα ήθελα η κάθε ομάδα να γράψει δυο κριτήρια πρότυπης και αρμονικής συμβίωσης των ανθρώπων.

Για να δούμε ποια από αυτά είναι κοινά σε κάθε ομάδα.

Αντί επιλόγου


Κλείνοντας αυτή την ανάρτηση σκέφτομαι τα λόγια του αγίου Ιωάννη του Θεολόγου. "Η αγάπη έξω βάλλει τον φόβο" (Α΄ Ιω. 4, 18). Και τελικά ο φόβος σε όλες τις διαστάσεις του είναι πολλές φορές η αιτία για τη διάσπαση των ανθρώπινων σχέσεων, την καλλιέργεια της ιδιοτέλειας καθώς και τη θωράκιση του ατόμου εντός των τειχών του εγωκεντρισμού. Και ο μεγαλύτερος φόβος: ο θάνατος!

"Τι άλλο φοβάσαι;" (Active Member)