Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2017

2.4 Μύηση - Β΄ Λυκείου


"Γιατί όσοι βαφτιστήκατε στο όνομα του Χριστού,
έχετε ντυθεί το Χριστό" (Γαλ. 3, 27)

Εισαγωγή 
Η κάθε θρησκευτική παράδοση εκφράζει με τη διδαχή, τη λατρεία και τα ήθη της έναν τρόπο κατανόησης και νοηματοδότησης του κόσμου. Τα μέλη κάθε θρησκευτικής κοινότητας αντιλαμβάνονται το παρόν με βάση την εμπειρία του παρελθόντος και έτσι δημιουργούν το μέλλον τους.
Όμως, το βίωμα εντός μιας θρησκευτικής παράδοσης προϋποθέτει την είσοδο σε αυτήν και οπωσδήποτε την κατανόηση ενός συγκεκριμένου θρησκευτικού κώδικα επικοινωνίας.

Η είσοδος  και η ένταξη σε ένα συγκεκριμένο θρησκευτικό κόσμο έχει ποικίλες διακυμάνσεις. Για άλλους είναι εύκολη υπόθεση ενώ για μερικούς μπορεί να είναι επίπονη διαδικασία, η οποία ξεκινάει από μια αναζήτηση που πολλές φορές δεν τελειώνει ποτέ. Όλα όμως ξεκινούν με την απόφαση και την πράξη της μύησης...

1. Τι είναι μύηση;



Έχετε ξανακούσει αυτή τη λέξη;

Ποιες άλλες λέξεις σας θυμίζει;

Μπορείτε να αναφέρετε παραδείγματα μύησης στον κοινωνικό χώρο και τον Χριστιανισμό; Έχετε καμιά ιδέα;

Ας ξεκινήσουμε την εξερεύνησή μας.


2. Η μύηση σε μια κοινότητα.
Οι συνάδελφοί μου θεολόγοι που ετοίμασαν τα νέα Προγράμματα Σπουδών προτείνουν τους παρακάτω δύο τρόπους για να ξεκινήσουμε την ανακάλυψη της έννοιας "μύηση". Μου άρεσαν πάντως και οι δύο και δεν μπορώ να επιλέξω.
Τους αντιγράφω και αφήνω εσάς να επιλέξετε!

α) Η πρώτη επιλογή είναι οι ομάδες μας να αναφέρουν διαδικασίες μύησης που γνωρίζουν ή στις οποίες ενδεχομένως μετείχαν. 
Τα βήματα που θα ακολουθήσουμε είναι τα εξής:
-Ο καθένας ας σκεφτεί μόνος του αν γνωρίζει διαδικασίες μύησης που μετείχε (θυμηθείτε και τα περσινά μας μαθήματα!).
-Συζητήστε στην ομάδα σας και καταγράψτε τις εμπειρίες σας.
-Μόλις είστε έτοιμοι να παρουσιάσετε τις ιδέες σας στην τάξη.  

β) Θα χωριστούμε σε δύο μεγάλες ομάδες. Η μία ομάδα γνωρίζει κάποιο σοβαρό μυστικό, ευχάριστο ή δυσάρεστο, για γεγονός που πρόκειται να συμβεί ή που έχει ήδη συμβεί. Η άλλη ομάδα δεν είναι μυημένη στο μυστικό. 
Η πρώτη ομάδα μέσα από διηγήσεις και αυτοσχεδιασμούς διηγείται την ιστορία. 
Καθώς η ιστορία εξελίσσεται στο πλαίσιο αυτοσχεδιασμών και οι δύο πλευρές προσπαθούν να αναγνωρίσουν αισθήματα και επιθυμίες.  

3. Διδασκαλίες θρησκειών για τη μύηση στην κοινότητά τους.
Στα παρακάτω κείμενα περιγράφεται ο τρόπος και οι προϋποθέσεις μύησης σε κάθε θρησκεία. Η κάθε ομάδα θα ασχοληθεί με μία θρησκεία και θα παρουσιάσει τη μύηση σε κάθε μια από αυτές.

Στο Β1 οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την υπέροχη ιδέα να παρουσιάσουν τη μύηση σε κάθε θρησκεία μέσα από ένα θεατρικό αυτοσχεδιασμό. Τι λέτε τα υπόλοιπα τμήματα; Παίζουμε θέατρο;

Ι. Μύηση στον Ιουδαϊσμό (Α΄ Ομάδα)
"Η αλλαγή πίστης και η είσοδος στον Ιουδαϊσμό δεν αποτελεί κάτι το εύκολο ή που επιτυγχάνεται άμεσα. Απαιτείται οπωσδήποτε να αφιερώσει κάποιος τουλάχιστον ένα (μερικές φορές δύο ή και περισσότερα) έτη μελετώντας και βιώνοντας τον ιουδαϊκό τρόπο ζωής (να τηρεί την αργία του σαββάτου και τις ιουδαϊκές εορτές όπως το πάσχα) μέχρι η απόφασή του να είναι οριστική. Οι μελέτες του χρειάζεται να επεκταθούν στα βασικά του ιουδαϊκού νόμου, την ιστορία και τον πολιτισμό, αλλά και να λάβει ορισμένες οδηγίες στην ιουδαϊκή γλώσσα. Αν είναι κάποιος έφηβος ή παιδί δύσκολα γίνεται αποδεκτός [...] Αν κάποιος είναι 16-18 ετών μπορεί να πάει να μιλήσει σε έναν ραββίνο και έχει το δικαίωμα να παρακολουθεί τις ιουδαϊκές τελετές και ακολυθίες. Ωστόσο ιδιαίτερες όψεις, όπως η ανάγνωση ταπό το χειρόγραφο της Τορά και η χρήση του τελετουργικού καπέλου (Tefilin) επιτρέπεται μόνο από τους Ιουδαίους. [...] 
Στο τέλος των μαθημάτων , θα πρέπει ο κατηχούμενος (δηλ. ο υποψήφιος προς ένταξη στοον Ιουδαϊσμό) να δώσει εξετάσεις για να αποδείξει τι έχει μάθει. Επίσης θα πρέπει να απαντήσει σε ερωτήσεις σχτικά με το τι έμαθε για τον Ιουδαϊκό Νόμο (Halacha). [...] 
Αν έχει περάσει επιτυχώς όλες τις εξετάσεις-δοκιμασίες απαιτείται να λάβει μέρος σε μια τελετή. Θα προχωρήσει σε τρία τελικά βήματα: α) Πιστοποίηση και αποδοχή όλων των εντολών της Τορά και των ραβινικών ερμηνειών, β) Συμμετοχή σε ένα ολόσωμο τελετουργικό μπάνιο (Mikva) και γ) αν είναι άντρας να προχωρήσει στην τελετουργική περιτομή. [...] 
Τέλος οι ανήλικοι δε γίνονται αποδεκτοί αν δε δώσουν οι γονείς τους τη συγκατάθεση..."

Το παραπάνω κείμενο αποτελεί ελεύθερη απόδοση των κατ' επιλογήν αποσπασμάτων του πρωτοτύπου κειμένου από την αγγλική γλώσσα που υπάρχει στην ακόλουθη ιστοσελίδα: How to convert to Judaism 

II. Μύηση στο Ισλάμ (Β΄ Ομάδα)
"Πως να αλλάξεις πίστη και να γίνεις μουσουλμάνος.
Το να γίνει κανείς μουσουλμάνος είναι κάτι το απλό και εύκολο. Αυτό που χρειάζεται να κάνει κάποιος είναι να λέει μια πρόταση που αποτελεί τη διαθήκη της Πίστης (Shahada), η οποία προφέρεται ως εξής: Βεβαιώνω 'La ilaha illa Allah, Muhammad rasoolu Allah".
Αυτές οι αραβικές λέξεις σημαίνουν: "Δεν υπάρχει κανένας αληθινός θεός εκτός από τον Αλλάχ και ο Μωάμεθ είναι ο Απεσταλμένος (Προφήτης) του Θεού.
Μόλις κάποιος/α πει την παραπάνω φράση, αυτόματα αυτός/ή γίνεται Μουσουλμάνος/α.
Το πρώτο μέρος της φράσης "Δεν υπάρχει κανένας αληθινός θεός εκτός από τον Αλλάχ" σημαίνει ότι η αληθινή λατρεία επιτρέπεται μόνο για τον Αλλάχ και για τίποτα άλλο. Ο Αλλάχ δεν έχει κανέναν πατέρα ή γιο. Το δεύτερο μέρος σημαίνει ότι ο αληθινός Προφήτης έχει σταλθεία από τον Θεό στην ανθρωπότητα. 
Για να γίνει κάποιος/α μουσουλμάνος/α πρέπει επίσης να πιστεύει:
-ότι το Ιερό Κοράνιο είναι ο αυθεντικός (κατά λέξη) λόγος του Θεού που έχει αποκαλυφθεί από τον ίδιο τον θεό. 
-ότι η Ημέρα της Κρίσεως είναι πραγματική και θα έλθει.
-στους προφήτες που ο θεός έχει στείλει και στα βιβλία που έχει αποκαλύψει καθώς και (να πιστεύει) στους αγγέλους του.
-το Ισλάμ είναι η μοναδική του θρησκεία.
-να μη λατρεύει τίποτα ή κανέναν εκτός από τον Αλλάχ".
Κείμενο σε ελεύθερη δική μου απόδοση από τα αγγλικά. Το πρωτότυπο κείμενο στα αγγλικά μπορείτε να το δείτε στον ακόλουθο σύνδεσμο: The Religion of Islam - How to become a muslim

ΙΙΙ. Μύηση στα αφρικανικά θρησκεύματα (διαβατήριες τελετές) (Γ΄ Ομάδα)
"Οι μυήσεις στος παραδοσιακούς αφρικανικούς πολιτισμούς συνδέονται με τη μετάβαση σε νέα φάση ζωής και υπάρξεως: γέννηση, ονοματοδοσία, εφηβεία, γάμο, θάνατο. Σχετίζονται με την ανάληψη υψηλών αξιωμάτων στην κοινωνία ή την ενσωμάτωση σε ορισμένες κοινωνικές ομάδες και κυρίως στις μυστικές θρησκευτικές εταιρείες. Μορφολογικά, οι μυήσεις αυτές συνίστανται από μια δέσμη συμβολισμών που τονίζουν τον χωρισμό, τη μετάβαση και την ένταξη σε μια νέα κοινότητα. Βασικός άξονας του τελετουργικού τους είναι μια αναπαράσταση, ένα δράμα που συμβολίζει το θάνατο, γέννηση ή ανάσταση. Η μύηση σνδέεται συνήθως με εκπαίδευση και νέα καθήκοντα και υποχρεώσεις.
Η πιο σημαντική και ανεπτυγμένη μύηση είναι εκείνη που οδηγεί τον έφηβο στην ενηλικίωση. Στις περισσότερες αφρικανικές φυλές η μύηση αυτή περιλαμβάνει τρία στάδια: α) το παιδευτικό, στο οποίο οι νέοι μαθαίνουν τους βασικούς μύθους της φυλής. β) Το τελετουργικό, στο οποίο βιώνουν συμβολικά τον θάνατο της παιδικότητας και την αναγέννηση σε ενηλικιωμένη προσωπικότητα. γ0 Το γενετήσιο, στο οποίο ενημερώνονται για την ιερότητα της ζωής, για τα ταμπού της φυλής, ώστε να συμβάλουν στην ευγονία της. Η διαδικασία της μυήσεως σφραγίζεται με ορισμένα σημάδια επάνω στο σώμα".
Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου, Ίχνη από την αναζήτηση του Υπερβατικού. Συλλογή θρησκειολογικών μελετημάτων, εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 2004, σελ. 138.
  
ΙV. Μύηση στον Ινδουισμό (Δ΄ Ομάδα)
"Με πολλή ευλάβεια τελούν οι Ινδοί τις 'σαμσκάρα' (sma-skara), μυήσεις που σχετίζονται με κρίσιμες καμπές της  ανθρώπινης ζωής. Στα ιερά κείμενα γίνεται λόγος για σαράντα τέτοιες τελετουργίες, αλλά σήμερα έχουν περιορισθεί σε λιγότερες από δέκα. Αποσκοπούν στην ασφαλή μετάβαση από μία φάση της ζωής στην άλλη. Οι σημαντικότερες σχετίζονται με τη γέννηση και την ονοματοδοσία την έκτη ημέρα ή μερικές φορές τη δωδέκατη. Παλαιότερα συνιθίζονταν ορισμένες τελετές κατά την εγκυμοσύνη, αλλά σήμερα έχουν τεθεί σε αχρηστία.
Αρκετές οικογένειες και κάστες συνεχίζουν να τηρούν τις προβλεπόμενες τελετές, την πρώτη φορά που το παιδί βλέπει τον ήλιο, που τρώει στερεά τροφή ή που το κουρεύουν - όταν συμπληρώνει το πρώτο έτος ή και αργότερα. Ιδιαίτερη σπουδαιότητα έχει η μύηση στην εφηβεία, η 'ουπαναγιάνα'. Με αυτήν τα αγόρια των τριών ανωτέρων καστών πιστεύεται ότι γεννιούνται εκ νέου, ονομάζονται 'διπλογεννημένοι' και εντάσσονται επισήμως στην ινδουϊστική κοινότητα. Σήμερα η μύηση αυτή έχει κυρίως περιορισθεί στις βραχμανικές υποκαστες". 
Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου, Ίχνη από την αναζήτηση του Υπερβατικού. Συλλογή θρησκειολογικών μελετημάτων, εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 2004, σελ. 166.

V. Μύηση στον Σικκισμό (Ε΄ Ομάδα)
"Ιδιαίτερη τελετή μυήσεως των σικ είναι η Αμριτ Παχούλ ή Κάντε κα Αμρίτ. [...] Όσοι μυούνται δίνουν ορισμένους όρκους υιοθετώντας τα λεγόμενα πέντα 'Κ': kesh (ακούρευτη κόμη), kangha (ατσάλινη κτένα), kirpan (ξίφος), kara (ατσάλινο βραχιόλι),  kanchch (κοντό πανταλόνι). Αυτά αποτελούν τα διακριτικά των σικ. Οι άνδρες φέρουν επιπλέον στο κεφάλι ένα τουρμπάνι. Η μύηση γίνεται στη Γκουρού Γκρανθ Σαχίμπ. Πέντε άνδρες, μέλη της κάλσα, φορώντας τα προαναφερθέντα πέντε ΄Κ΄, διαλύουν ζάχαρη σε νερό με τη βοήθεια ενός δίκοπου ξίφους, ενώ ψάλλουν ορισμένους ύμνους. Ο ι μυούμενοι πίνουν από αυτό το ποτό και χρίονται στα μάτια και στα μαλλιά. Κατόπιν ορκίζονται ότι θα τηρούν τον επιβαλλόμενο κώδικα πειθαρχίας, γνωστό ως Ραχίτ και επαναλαμβάνουν τα λόγια της συνοπτικής ομολογίας πίστεως, της 'μουλ μάντρα'.

Οι μυημένοι άντρες αντικαθιστούν το όνομα της κάστας τους με τη λέξη Σίνγκ, που σημαίνει λιοντάρι, ενώ οι γυναίκες με την Καούρ (=πριγκίπισσα), ανεβαίνοντας έτσι στο επίπεδο των πολεμιστών".(Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου, Ίχνη από την αναζήτηση του Υπερβατικού. Συλλογή θρησκειολογικών μελετημάτων, εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 2004, σελ. 294-295)

4. Κατήχηση και Μύηση στον Χριστιανισμό.

Ι. Ορισμένα ιστορικά στοιχεία

Στον Χριστιανισμό η μύηση γίνεται μέσω του Μυστηρίου του  Βαπτίσματος. Ο Ιησούς Χριστός βαπτίστηκε στον Ιορδάνη ποταμό από τον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο με σκοπό το βάπτισμά Του να είναι τύπος και παράδειγμα για τη μύηση στην Εκκλησία Του όλων ανά τους αιώνες των μαθητών Του.
Κατά τους πρώτους αιώνες διάδοσης του Χριστιανισμού οι πιστοί βαπτίζονταν σε όλες τις ηλικίες. Από τη στιγμή που η Εκκλησία ήταν μια καινούρια πρόταση ζωής στον κόσμο ήταν επόμενο πολλοί να βαπτίζονται ενήλικες και πολλές φορές μαζί με τις οικογένειές τους. Τον 4ο αι. περίπου επικράτησε σταδιακά ο νηπιοβαπτισμός, διότι ο Χριστιανισμός είχε γίνει αποδεκτός στο μεγαλύτερο μέρος στην Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και συνέχιζε να εξαπλώνεται και σε άλλες περιοχές του τότε γνωστού κόσμου.

Ακόμη και σήμερα πριν την τέλεση του Μυστηρίου του Βαπτίσματος, προηγείται μία τελετή που ονομάζεται "Κατήχηση". Θεωρείτε ότι είναι κάτι το τυπικό ή έχει κάποια ουσιαστική σημασία;

ΙΙ. Ευχές του Βαπτίσματος

«Στο όνομά σου, Κύριε και Θεέ της αλήθειας, και του μονογενούς σου Υιού και του Αγίου σου Πνεύματος, βάζω το χέρι μου πάνω στο δούλο σου (δείνα), που αξιώθηκε να καταφύγει στη βοήθεια που δίνει το άγιο Όνομά σου και να φυλαχτεί κάτω από τις φτερούγες σου. Διώξε απ' αυτόν την παλιά εκείνη πλάνη και γέμισέ τον με πίστη, ελπίδα και αγάπη για σένα, ώστε να μάθει πως εσύ είσαι ο μόνος και αληθινός Θεός και ο μονογενής σου Υιός, ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός, και το Άγιό σου Πνεύμα. Δώσε του τη δύναμη να τηρεί όλες τις εντολές σου και να φυλάξει τα αρεστά σε σένα, γιατί αν τα κάμει αυτά ο άνθρωπος θα ζήσει σύμφωνα μ' αυτά. Γράψε τον στο βιβλίο της ζωής σου και ένωσε τον με την ποίμνη του λαού σου. Ας δοξαστεί από αυτόν το άγιο όνομά σου, και του αγαπητού σου Υιού, του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και του ζωοποιού σου Πνεύματος...»

* * *

«...Εσύ λοιπόν, Δέσποτα, βασιλιά των πάντων, σπλαχνικέ, χάρισε σ' αυτόν και τη σφραγίδα της δωρεάς του αγίου και παντοδύναμου και αξίου προσκύνησης Πνεύματός σου, και τη μετάληψη του αγίου Σώματος και του τιμίου Αίματος του Χριστού σου. Φύλαξε αυτόν στον αγιασμό σου. Στερέωσέ τον στην ορθόδοξη πίστη. Γλίτωσέ τον από τον πονηρό κι από όλα τα τεχνάσματά του, και με το σωτήριο φόβο σου διατήρησε την ψυχή του σε καθαρότητα και σε αρετή. Έτσι ώστε να σου είναι ευάρεστος με κάθε έργο και λόγο και να γίνει υιός και κληρονόμος της επουράνιας βασιλείας σου...». (Ακολουθία Αγίου Βαπτίσματος, Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Στο Γκότσης, Χρ., Μεταλληνός, π. Γ., Φίλιας, Γ., Ορθόδοξη πίστη και λατρεία Α΄ Γενικού Λυκείου, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», 2011, σελ. 118-119, 120.)

* * *

ΙΙΙ.Ευχές του Βαπτίσματος και Τελετή


Βάπτισμα στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία
«Πρώτα αγιάζεται το νερό και ευλογείται το λάδι με ευχές. Έπειτα λαδώνεται το παιδί από τον ιερέα και στη συνέχεια βυθίζεται τρεις φορές στην κολυμβήθρα. Η τριπλή κατάδυση και ανάδυση στο νερό της κολυμβήθρας σημαίνει τη συμμετοχή του βαπτιζόμενου στην τριήμερη ταφή και την Ανάσταση του Χριστού. Στη συνέχεια, χρίεται με άγιο μύρο, και ντύνεται στα ολόλευκα. Ανήκει πια στο Χριστό και στην Εκκλησία.
Τα υλικά που χρησιμοποιούνται στο Βάπτισμα έχουν τη σημασία τους. Το νερό με τις ιδιότητες του καθαρισμού, της καταστροφής (πλημμύρας) και της ζωτικότητας συμβολίζει αυτά που γίνονται: ο πιστός καθαρίζεται από την αμαρτία, θάβει τον παλιό άνθρωπο και αναγεννιέται σε μια νέα ζωή. Αλείφεται με λάδι, όπως οι αθλητές της πάλης, γιατί θα παλέψει ενάντια στο κακό και στην αμαρτία. Έχουμε ακόμη μια συμβολική πράξη: το κόψιμο λίγων τριχών από το κεφάλι, από τέσσερα σημεία σε σχήμα σταυρού. Η πράξη αυτή συμβολίζει αφενός μεν μια μικρή θυσία του βαπτιζόμενου στο Λυτρωτή του και αφετέρου ότι ο νέος χριστιανός ανήκει πλέον στον Χριστό, όπως οι δούλοι στην αρχαία εποχή που με την κουρά ανήκαν στον κύριό τους. Το Βάπτισμα ενός παιδιού είναι σημαντικό γεγονός της ζωής του και μια ωραία οικογενειακή γιορτή. Για την Εκκλησία όμως έχει ευρύτερες διαστάσεις: πολιτογραφεί και εγγράφει στα μητρώα της ένα ακόμη μέλος της». (Γκότσης, Χρ., Μεταλληνός, π. Γ., Φίλιας, Γ., Ορθόδοξη πίστη και λατρεία Α΄ Γενικού Λυκείου, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», 2011, σελ. 120-121.)

IV. Το μυστήριο του Βαπτίσματος σε εικόνες
Πριν δούμε τις εικόνες, θα ήθελα να φέρουμε στη μνήμη μας τα τελούμενα στο Μυστήριο του Βαπτίσματος και να προσπαθήσουμε να τα τοποθετήσουμε στη σωστή σειρά.
Για να δούμε πως τα πήγαμε.
Κατήχηση

Τα υλικά στοιχεία του Βαπτίσματος

Έναρξη του Βαπτίσματος - Αγιασμός του ύδατος

Αγιασμός του ελαίου

Βύθισμα (βάπτισμα) στο νερό

Τριπλό βύθισμα στο νερό

Μυστήριο του Χρίσματος

Τριχοκουρία

"Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε"

Θεία Κοινωνία - Η ολοκλήρωση της μύησης
Σε ποια άλλη θρησκεία η κατήχηση μοιάζει με αυτή των χριστιανών;
Ποια στοιχεία σηματοδοτούν την έναρξη της καινούριας ζωής και τη μύηση στον Χριστιανισμό; Να τα εντοπίσεις στα κείμενα και στις φωτογραφίες.
Τελικά είναι αναγκαία όλη αυτή η τελετουργία για να γίνει κάποιος χριστιανός; Ποιο είναι το νόημά της;

5. Μύηση και θρησκευτική ταυτότητα ενός πιστού στον Χριστιανισμό 
Καθώς ολοκληρώνουμε τη συνάντησή μας σκέφτομαι να χρησιμοποιήσουμε όλες τις μέχρι τώρα γνώσεις μας και να προσπαθήσουμε να φανταστούμε πως αισθάνονται δύο διαφορετικοί άνθρωποι.

Α. Ένας σύγχρονος αφρικανός νέος, που σκέφτεται να μυηθεί στη χριστιανική πίστη.
Τι σκέφτεται;
Πώς αισθάνεται;
Τι χρειάζεται;
Τι φοβάται;
Πώς είναι γι’ αυτόν η κατήχηση και το βάπτισμα;


Β΄ Ένα παιδί του σχολείου, που δέχεται θρησκευτική εκπαίδευση.
Τι σκέφτεται;
Πώς αισθάνεται;
Τι χρειάζεται;
Τι φοβάται;

Ας συγκρίνουμε τους δύο αυτούς διαφορετικούς κόσμους. 


6.Επιδράσεις της θρησκευτικής ζωής στην προσωπική ζωή των νέων (ένας τελικός προβληματισμός)

Ας υποθέσουμε ότι ένας συμμαθητής/μία συμμαθήτρια σε καλούν σε μία τελετή θρησκευτικής μύησης. Θα ήθελα οι ομάδες να οργανώσουν ένα λεύκωμα με αφιερώσεις και ευχές κατάλληλες για την περίσταση.
Μια άλλη πρόταση για όσους θέλουν να εκφραστούν περισσότερο καλλιτεχνικά είναι με όποιον τρόπο επιλέξετε (σελίδες ημερολογίου, δοκίμιο, ποίημα, τραγούδι, ζωγραφική), να εκφράσετε ελεύθερα τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας γύρω από τη θρησκευτική σας μύηση.



Επίλογος

Κάθε θρησκευτική παράδοση έχει μια τελετή μύησης για τα νέα της μέλη. Αυτή η τελετή αποτελείται από κάποιες συμβολικές πράξεις που εκφράζουν μια δοκιμασία για την ετοιμότητα εισόδου του νέου μέλους στη θρησκευτική κοινότητα. Συγχρόνως, η τελετή μύησης φανερώνει και την πορεί που πρέπει να ακολουθήσει ο πιστός στη θρησκευτική του ζωή.

Κατά ανάλογο τρόπο και στο Χριστιανισμό η είσοδος του νέου μέλους γίνεται μέσω του Μυστηρίου του Βαπτίσματος. Το βάπτισμα σημαίνει βύθισμα και αποτελεί συμβολικά έναν "πνιγμό" καθώς "σκοτώνεται" ο παλαιός άνθρωπος και αναγεννάται ένας καινούριος, ο οποίος δεν κληρονομεί τη φθορά του προπατορικού αμαρτήματος. 

Με το βάπτισμα ο άνθρωπος μυείται σταδιακά και ουσιαστικά στη νέα εν Κυρίω ζωή και γίνεται μέλος της πολυεθνικής οικογένειας του Ιησού Χριστού. Η όλη τελετή είναι γεμάτη συμβολισμούς μιας μάχης του ανθρώπου ενάντια στο κακό καθώς και μιας σταδιακής αφιέρωσης στο μόνο Κύριο του κόσμου,τον Ιησού Χριστό.

Κι ένα επιλογικό σχόλιο για το νηπιοβαπτισμό, μια και κυριάρχησε στις απόψεις σας η πρόταση οι άνθρωποι να βαπτίζονται ενήλικες.
Νομίζω ότι δεν είναι πρόβλημα ο νηπιοβαπτισμός. Αν δεχτεί κανείς ότι το βάπτισμα είναι μια νέα γέννηση στην οικογένεια του Χριστού, τότε, όπως και στην πρώτη γέννησή μας από τους φυσικούς γονείς μας, κανείς δε μας ρώτησε αν θέλουμε να γεννηθούμε. Το ίδιο συμβαίνει και στη βάπτιση. 
Επίσης, οι γονείς μας μας προσφέρουν μέχρι να μεγαλώσουμε ότι θεωρούν καλύτερο για την ανατροφή μας. Αυτό ισχύει και με τη μύηση μας στην Εκκλησία μέσω του βαπτίσματος και κυρίως με την τροφή που λαμβάνουμε μέσω του Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας. 
Βέβαια, όταν ενηλικιωθεί κάποιος, είναι ελεύθερος να αλλάξει θρησκεία ή να μην ανήκει σε καμία θρησκευτική κοινότητα και πίστη!

Κλείνοντας αυτή την ανάρτηση, θα ήθελα να σημειώσω ότι το Μυστήριο του Βαπτίσματος τελείται από τους ιερείς με τη συνδρομή ενός λαϊκού που είναι ο ανάδοχος (αυτός που αναδέχεται το παιδί στην αγκαλιά του και το διδάσκει τη χριστιανική πίστη).
Ο ρόλος του ιερέα ειναι σημαντικός σε όλα τα Μυστήρια της Εκκλησίας.
Όμως, το γιατί είναι τόσο σημαντικός και ποια είναι η σχέση του κλήρου με τον λαό, θα προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε στην επόμενη συνάντησή μας!

Για τη θεολογική σημασία των Μυστηρίων του Βαπτίσματος και του Χρίσματος μπορείτε να δείτε και τις ακόλουθες αναρτήσεις μας:

1) Τα Μυστήρια του Βαπτίσματος και του Χρίσματος. Μια σύντομη θεολογική ενημέρωση