Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

1.2 Η πίστη στον Τριαδικό Θεό - Α΄ Λυκείου

"Πίστη σημαίνει σιγουριά γι'  αυτά που ελπίζουμε

και βεβαιότητα γι'  αυτά που δε βλέπουμε"

(Εβρ. 11:1)

Εισαγωγή
Στην προηγούμενη ανάρτηση εξετάσαμε τι σημαίνει ότι ο άνθρωπος ζει με τον Θεό. Σε αυτή την ανάρτηση θα εμβαθύνουμε στην έννοια της ζωής με τον Θεό. Πιο συγκεκριμένα θα εξετάσουμε τη σχέση της πίστης με τη ζωή. 
Τι άραγε σημαίνει "πίστη";
Ποια είναι η βαθύτερη σημασία της πίστης στον Τριαδικό Θεό;
Σημαίνει κάτι για εμάς/εσάς η πίστη στον Θεό;
 
1. Εμπειρίες σχετικές με την εμπιστοσύνη σε πρόσωπα ή θεσμούς. Η πίστη ως κοινωνικό γεγονός.
Πρώτα από όλα τι σημαίνει πίστη; Ποιο είναι το νόημά της στην κοινωνία και στις καθημερινές σχέσεις. Ας σκεφτούμε ως παράδειγμα τον τυφλό Οιδίποδα, ο οποίος περιπλανήθηκε στον ελλαδικό χώρο με οδηγό την κόρη του Ισμήνη.
Τι αισθάνεται ο Οιδίποδας για την οδηγό του και την ακολουθεί παντού;
Το ερώτημα αυτό δε θα το απαντήσουμε, αλλά προσπαθήσουμε να βιώσουμε την εμπειρία του Οιδίποδα.

Με αφορμή αυτή την εμπειρία, θα ήθελα να συζητήσουμε για τις καθημερινές μας σχέσεις;
Ποιους ανθρώπους πιστεύουμε και γιατί;
Τους πιστεύουμε όλους το ίδιο; 
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να πιστέψουμε κάποιον/κάποια; 

Ποιες από τις παρακάτω λέξεις είναι πιο κοντά στο νόημα της λέξης "πίστη";
Εμπιστοσύνη, απιστία, ευπιστία, δυσπιστία, κακοπιστία, ολιγοπιστία, πείθω, πειστήριο, πεποίθηση, αυτοπεποίθηση. 

Ας δούμε και την ερμηνεία σχετικών λέξεων στο βιβλίο.

Τι σημαίνει τελικά "πίστη" στην καθημερινή ζωή;

2. Η έννοια της χριστιανικής πίστης στον Χριστιανισμό
Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο και διαβάζουμε το σχετικό απόσπασμα στο βιβλίο.


Ποια είναι τα διαδοχικά στάδια της πίστης;
Τι σημαίνει "πίστη" στον Χριστιανισμό;

Διαβάζουμε και τα κείμενα στη σελίδα 15-16. Τι διακρίνει την πίστη από την ιδεολογία;


3. Η πίστη στον Τριαδικό Θεό ως προσωπική σχέση εμπιστοσύνης

Η πίστη δηλώνει μια σχέση που εξελίσσεται μέσα σε δυσκολίες. 

Ωστόσο, μπορεί η σχέση με τον Θεό να είναι σχέση εμπιστοσύνης ή μήπως είναι μια ιδεολογία;
Πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις μπορεί να υπάρξει ως προσωπική σχέση εμπιστοσύνης;
Στον προβληματισμό αυτό θα μας βοηθήσουν τα κείμενα του βιβλίου.
Βασικό ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε:
Ποια η διαφορά στις προτάσεις: "Πιστεύω ότι ο Θεός είναι Τριαδικός" με το "Πιστεύω στον Τριαδικό Θεό";


4. Σύζευξη πίστης και αγάπης στον χώρο της κοινωνίας.
Στην Ορθόδοξη Εκκλησία τα δόγματα αποτελούν το περιεχόμενο της πίστης και αυτά που κατευθύνουν τον ανθρώπινο βίο. Ας μη λησμονούμε, ότι στο δόγμα της Αγίας Τριάδας αποτυπώνεται μια κοινωνία Προσώπων αλληλοπεριχώρησης και αγάπης.
Όμως τι μπορεί να σημαίνει για εσάς τους μαθητές/τις μαθήτριες η συμπόρευση πίστης και αγάπης, όπως εκφράζεται στη χριστιανική θεολογία;


Το ερώτημα αυτό θα το απαντήσουμε μέσα από ορισμένες φράσεις των αγίων Παϊσίου του Αγιορείτη και Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτη, καθώς και της Γερόντισσας Γαβριηλίας. Αφού τις διαβάσουμε, σκεφτόμαστε και ανακοινώνουμε τις σκέψεις μας. Μπορούμε να αποτυπώσουμε με ομαδικό γλυπτό τις σκέψεις μας;


Αντί επιλόγου
Με αφετηρία το δόγμα του Τριαδικού Θεού, η πίστη νοηματοδοτεί τον ανθρώπινο βίο και καλεί τον άνθρωπο σε μια δυναμική παρουσία στην κοινωνία, με σκοπό την έμπρακτη μαρτυρία των πανανθρώπινων αξιών και ιδανικών, όπως η αγάπη, η αλληλεγγύη, η ειρήνη.


Ας μη ξεχνάμε άλλωστε, στη χριστιανική  θεολογία η λέξη "αλληλοπεριχώρηση" εκφράζει μια δυναμική που διασπά κάθε είδους στερεότυπα και προκαταλήψεις και δίνει τη δυναμική στον άνθρωπο να συνυπάρξει αγαπητικά με τον πλησίον ανεξάρτητα από τη θρησκευτική του πίστη, την εθνική του καταγωγή, την κοινωνική του τάξη, το φύλο και κάθε είδους ετερότητα.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου