Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

2.2 Εργασία - Γ΄ Λυκείου 2017-18

"Μην εκμεταλλεύεσαι ποτέ τον μισθωτό" 
(Δευτ. 24, 14)
Εισαγωγή
Ο Μέγας Βασίλειος έγραφε παραστατικά για τους πλούσιους ότι μοιάζουν με εκείνους που μπαίνουν πρώτοι σ' ένα θέατρο, πιάνουν όσα περισσότερα άδεια καθίσματα μπορούν και κατόπιν δεν αφήνουν τους άλλους να καθίσουν. Έχω την αίσθηση ότι αυτή η εικόνα περιγράφει με εύστοχο τρόπο την παντοτινή αδικία των ολίγων -αριθμητικά- πλούσιων απέναντι στους δισεκατομμύρια φτωχούς του πλανήτη.



Ωστόσο προκύπτει ένα ερώτημα, το οποίο εσείς το θέσατε στην τάξη. Είναι κακό πράγμα η εργασία και η επίτευξη μεγάλου κέρδους;
Ποια να είναι άραγε τα θρησκευτικά κριτήρια τα ηθικά ζητήματα  που σχετίζονται με την εργασία και τις εργασιακές δομές και σχέσεις,

Ποιες είναι οι θέσεις του Χριστιανισμού για την εργασία, την αεργία, την εκμετάλλευση και ειδικά την παιδική εκμετάλλευση;
Ποια είναι  η δική μας τοποθέτηση απέναντι σε αυτές τις θέσεις;
Όλα αυτά και άλλα περισσότερα στην ανάρτηση που ακολουθεί.


1. Εργασία και Αεργία
Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο και απαντούμε στις ακόλουθες ερωτήσεις.

 Σε ποιες εργασίες και σε ποιους τομείς του εργασιακού χώρου μπορεί να παρατηρηθεί η εκμετάλλευση σήμερα;
-Η εκμετάλλευση στον εργασιακό χώρο μπορεί να παραλληλισθεί με τη δουλεία άλλων εποχών; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας;

-Έχουν όλοι δικαίωμα στην εργασία; 
Ποια είναι τα όρια της εργασίας;
Σε τι διακρίνεται η εργασία από την αεργία;
Εσείς, τι άλλο θα ρωτούσατε με αφορμή το βίντεο;
2. Ηθικά ζητήματα στον χώρο των εργασιακών σχέσεων. 

Αυτό που ίσως απαιτείται να απασχολήσει τον σύγχρονο άνθρωπο είναι η εργασιακή αξιοπρέπεια και τα όρια που την προφυλάσσουν να μην καταστεί δουλεία. Γι΄αυτό το λόγο υπάρχει η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ (άρθρα 23-25) για να προστατεύεται η ανθρώπινη ελευθερία και αξιοπρέπεια.

Διαβάζουμε τα άρθρα και προσπαθούμε να απαντήσουμε στις ερωτήσεις.
 Ποια είναι τα δικαιώματα του ανθρώπου απέναντι στην εργασία;
Τότε γιατί υπάρχει εκμετάλλευση;
Με αφορμή το κείμενο τι σκέφτεστε σχετικά με την παιδική εργασία και την εμπορία ανθρώπων;

3. Θρησκευτικές προσεγγίσεις στο ζήτημα της εργασίας.

Ποιες είναι οι προσεγγίσεις των θρησκειών απέναντι στα εργασιακά ζητήματα;
Διαβάζουμε το κείμενο του Σ. Μπουλγκάκωφ. Ποιους προβληματισμούς σας δημιουργεί σχετικά με τις θεολογικές θέσεις απέναντι στην εργασία;


4. Αποτύπωση ηθικών πλαισίων με θρησκευτικά κριτήρια στην προσέγγιση των εργασιακών ζητημάτων.
Ας προσπαθήσουμε τώρα να "θεολογήσουμε". Με αφορμή τα αγιογραφικά χωρία και τα αποφθέγματα Πατέρων της Εκκλησίας του Φ.Μ., προσπαθούμε να συντάξουμε ένα κείμενο με θέμα: "Η δίκαιη μεταχείριση των εργατών"

5. Ατομική και συλλογική ευθύνη των πιστών για ζητήματα που αφορούν στην εργασία.  
 Έχουν ευθύνες οι πιστοί των θρησκειών και ειδικά του Χριστιανισμού για τα ζητήματα που αφορούν την παιδική εργασία και εκμετάλλευση;

Τι λέτε;
Εμείς έχουμε;

Παρακολουθούμε το ακόλουθο βίντεο στο οποίο ακούγεται το τραγούδι του Παύλου Σιδηρόπουλου "Κάποτε θα'  ρθουν".
Στη συνέχεια συμπληρώνουμε τον στίχο: "Έχε το νου σου στο παιδί...", με δικα μας λόγια και αιτιολογούμε σύντομα και προφορικά την επιλογή μας.
Αντί επιλόγου 
Αντιγράφω από τον άγιο Ιωάννη Χρυσόστομο:
"«Ας μην ντρεπόμαστε για τις χειρωνακτικές εργασίες· ούτε να νομίζουμε ότι η εργασία είναι αιτία για κατηγορία· αιτία για κατηγορία είναι η αργία και να μην έχουμε να κάνουμε κάτι. Γιατί, αν η εργασία ήταν ντροπή, δε θα την επιδίωκε ο Παύλος, ούτε θα παράγγελνε σ' εκείνους που δεν εργάζονται, να μην τρώνε. Ντροπή, πραγματικά, είναι μόνο η αμαρτία. Την αμαρτία όμως, και μάλιστα όχι μία ή δύο και τρεις μορφές αμαρτίας, αλλά όλη μαζί την κακία, τη γεννά συνήθως η αργία... Λοιπόν, ό,τι είναι για το άλογο το χαλινάρι, το ίδιο είναι η εργασία για τη φύση μας... Δεν υπάρχει τίποτε απολύτως που να μην καταστρέφεται με την αργία. Πράγματι, και το νερό που είναι στάσιμο, βρωμά, ενώ εκείνο που τρέχει και τριγυρίζει παντού, διατηρεί την καλή του ποιότητα. Και το σίδερο, όταν δε χρησιμοποιείται, γίνεται μαλακότερο και άχρηστο, επειδή καταστρέφεται από τη σκουριά· ενώ εκείνο που χρησιμοποιείται στις εργασίες, είναι πολύ χρησιμότερο, αλλά και πιο ευπαρουσίαστο, αφού δε λάμπει λιγότερο από κάθε ασήμι. Και τη γη που δεν καλλιεργείται, θα μπορούσε να την ιδεί κανείς να μην παράγει τίποτε ωφέλιμο, αλλά βλαβερά βότανα, αγκάθια, τριβόλια και άκαρπα δέντρα, ενώ εκείνην που απολαμβάνει την εργασία, να είναι γεμάτη με ήμερους καρπούς. Και γενικά η αργία καταστρέφει το καθετί· αντίθετα, η εργασία κάνει τα πάντα πιο χρήσιμα. Γνωρίζοντας λοιπόν όλα τούτα, καθώς επίσης και πόση είναι η βλάβη από την αργία και το κέρδος από την εργασία, ας αποφεύγουμε την πρώτη και ας επιδιώκουμε τη δεύτερη». (Ιωάννη Χρυσοστομου, α΄ λόγος στο ‘Ασπάσασθε Πρίσκιλλαν και Ακύλαν’).".


Κλείνοντας αυτή την ανάρτηση, θα επιθυμούσα να προσθέσω ότι το ζήτημα του πλούτου και της φτώχειας καθώς και της εργασίας και της εκμετάλλευσης είναι καθοριστικά για ολάκερο τον ανθρώπινο βίο.

Προέρχονται, αναφέρονται και επηρεάζουν τις ανθρώπινες σχέσεις. Πόσο μάλλον τις σχέσεις των δύο φύλλων και τη μεταξύ τους συμβίωση. Γι΄ αυτό το θέμα όμως θα αναφερθούμε στην επόμενη ανάρτησή μας την οποία θα σχολιάσουμε στην τάξη. 

Για να δείτε μια παλιότερη ανάρτησή μας επί του θέματος, ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου