"Κάθε μέρα συγκεκντρώνονταν με ομοψυχία στο ναό, τελούσαν τη θεία Ευχαριστία σε σπίτια,
τρώγοντας την τροφή τους γεμάτοι χαρά και με απλότητα στην καρδιά"
τρώγοντας την τροφή τους γεμάτοι χαρά και με απλότητα στην καρδιά"
(Πρ. Απ. 2, 46)
Σε προηγούμενη ανάρτηση διαπιστώσαμε ότι η Εκκλησία είναι το Σώμα του Χριστού. Ο Χριστός είναι η κεφαλή του Σώματος και όλοι οι χριστιανοί μέλη Του. Ο Χριστός οδηγεί την Εκκλησία Του, τη νύμφη του, στο πέρασμα των αιώνων μέχρι τη Δευτέρα Παρουσία Του και την ολοκλήρωση της Εκκλησίας σε Βασιλεία ή Καινουριο Κόσμο του Θεού.
Πώς όμως οι χριστιανοί βιώνουν αυτή τη σχέση με τον Χριστό;
Το μυστήριο των Μυστηρίων της Εκκλησίας είναι η θεία Ευχαριστία. εκεί η εκκλησία υπάρχει και αποκαλύπτεται ως Σώμα Χριστού. Τι σημαίνουν όμως αυτά τα λόγια;
Ή για να εξετάσουμε τα πράγματ από την αρχή. Τι σημαίνει "ευχαριστία";
Γιατί είναι τόσο σημαντική για τη ζωή της Εκκλησίας;
Ποια είναι η σχέση της Ευχαριστίας με τον ίδιο τον Χριστό και ειδικά με τη θυσία Του;
Το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας έχει κάποια σχέση με τη σύγχρονη κοινωνία και τον κόσμο της;
Αυτά και άλλα πολλά θα εξετάσουμε στην ανάρτηση που ακολουθεί.
1. Επίπεδα έκφρασης της ευχαριστίας στην ιστορία και στην καθημερινότητα.
Η κάθε ομάδα καλείται να απαντήσει στα παρακάτω ερωτήματα με 1-2 λέξεις.
-Για ποιο λόγο οι άνθρωποι λένε «ευχαριστώ» σε κάποιον;
-Με ποιους τρόπους εκφράζουν την ευχαριστία τους οι άνθρωποι στους ανθρώπους;
-Για ποιο λόγο οι άνθρωποι λένε «ευχαριστώ» στον Θεό;
-Με ποιους τρόπους εκφράζουν την ευχαριστία τους οι άνθρωποι στον Θεό; (Παλιές και σύγχρονες συνήθειες).
Διαβάζουμε αποσπάσματα από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη και τη Θεία Λειτουργία σχετικά με το νόημα της θυσίας προς τον Θεό και της θυσίας του Θεανθρώπου στον Σταυρό.
Ποιες είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές;
Τα αποσπάσματα από τη θεία Λειτουργία μπορούμε να τα παρακολουθήσουμε στο ακόλουθο βίντεο και με υπότιτλους στη δημοτική από τον μακαριστό Μητροπολίτη Σερβιών και Κοζάνης κυρό Διονύσιο.
3. Η Εκκλησία ως ευχαριστιακή σύναξη.
Ο Χριστός επάνω στο Σταυρό άπλωσε τα χέρια και αγκάλιασε τον κόσμο όλο. Μας έδωσε το έμπρακτο παράδειγμα ευχαριστίας αλλά και ενότητας μαζί Του.
Για να γίνει κατανοητή αυτή η θέση, απαιτείται πρώτα να εξετάσουμε πότε και πως παρέδωσε το μυστήριο αυτό ο Ιησούς Χριστός. Επίσης, χρειάζεται να προβληματιστούμε γιατί χρησιμοποιείται ο οίνος και ο άρτος.
Για να γίνει κατανοητή αυτή η θέση, απαιτείται πρώτα να εξετάσουμε πότε και πως παρέδωσε το μυστήριο αυτό ο Ιησούς Χριστός. Επίσης, χρειάζεται να προβληματιστούμε γιατί χρησιμοποιείται ο οίνος και ο άρτος.
Για να προσεγγίσουμε αυτό το ζήτημα, μελετούμε τα απόσπάσματα από την Καινή Διαθήκη (Λκ. 22, 17-20 και Α΄ Κορ. 10, 16 και 11, 28).
Στη συνέχεια, παρατηρούμε την ακόλουθη εικόνα και διαβάζουμε τη φράση «Τα σα εκ των σων σοι προσφέρομεν» μαζί με την ερμηνευτική προσέγγιση του θεολόγου Θανάση Παπαθανασίου.
Τι σκέφτεστε γι' αυτό που βλέπετε;
Ποιες απορίες ή αμφιβολίες σας δημιουργεί ή τι θα θέλατε να ρωτήσετε;
Τι θα θέλατε να εξερευνήσετε περισσότερο;
Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά (αν σημαίνουν κάτι) για εμάς σήμερα;
Νομίζω ότι εδώ, ανάλογα με το τμήμα της Α΄ Λυκείου θα ακολουθήσουμε μία από τις παρακάτω δύο προτάσεις.
Διαβάζουμε τη Μεγάλη Εκτενή και τα Δίπτυχα της Αγίας Αναφοράς σε μεταγραφή στη δημοτική (της θ. Λειτουργίας του αγ. Ι. Χρυσοστόμου ή του Μ. Βασιλείου). Έπειτα παίρνουμε από μία κάρτα με μία από τις κατηγορίες των ανθρώπων που αναφέρονται στις ευχές (π.χ. ὁδοιποροῦντες, νοσοῦντες, αἰχμάλωτοι, κ.λπ.). Όρθιοι/Όρθιες σχηματίζουμε κύκλο γύρω από ένα θρανίο που παριστάνει το τραπέζι της «αγάπης». Στη μέση του τραπεζιού νοείται ο Χριστός.
Τι συμβαίνει μέσα σας; Πως σκέφτεστε τους συμμαθητές/τις συμμαθήτριές σας καθώς πλησιάζετε τον Χριστό;
Πως αυτά τα συναισθήματα μπορούν να συνδεθούν με την καθημερινή ζωή;
2η) Πρόταση
Διαβάζουμε τη φράση: «Θεία Ευχαριστία = μεταμόρφωση του ανθρώπου και του κόσμου».
Πως κατανοείται τα χαρακτηριστικά του ευχαριστιακού τρόπου ζωής, τις αλλαγές που συντελούνται στον άνθρωπο μέσα στη Θεία Ευχαριστία.
Επίλογος
Οι χριστιανοί συνεχίζουν να τελούν το Μυστήριο της Ευχαριστίας, όπως το παρέδωσε ο Κύριος κατά τον Μυστικό Δείπνο. Το ψωμί και το κρασί προσφέρονται ως σύμβολα θυσίας και της δικής μας ζωής. Αποτελούν τον κόπο της καθημερινότητάς μας. Αυτά τα προσφέρουν οι χριστιανοί στον Θεό Πατέρα, ώστε δα του Αγίου Πνεύματος να μεταβληθούν σε Σώμα και Αϊμα Χριστού, ως δώρα αφθάρτου τρόπου υπάρξεως. Οι χριστιανοί κοινωνούν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού για να πάρουν έμπνευση για αλλαγές και μεταμορφώσεις στην καθημερινότητά τους. Η θεία Λειτουργία δεν τελειώνει τη στιγμή που κοινωνήσαμε αλλά συνεχίζεται στην καθημερινή ζωή ως ευχαριστία στον συνάνθρωπο (Λειτουργία μετά τη Λειτουργία).
Επομένως, η ευχαριστία, κατά το παράδειγμα του Κυρίου που ευχαρίστησε τον Θεό Πατέρα αλλά και έπλενε τα πόδια των μαθητών, σημαίνει τον τρόπο ζωής του χριστιανού. Ευχαριστία στον Τριαδικό Θεό αλλά και σε κάθε άνθρωπο που θα συναντήσει.
Ωστόσο, η Ευχαριστία σηματοδοτεί και κάτι ακόμη. Οι χριστιανοί γευόμενοι το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου, ενώνονται μαζί Του αλλά και με τον συνάνθρωπό τους. Για τη σημασία όμως της ενότητας εντός της Εκκλησίας αλλά και μεταξύ των χριστιανών των διάφορων Εκκλησιών-Ομολογιών θα αναφερθούμε στην επόμενη ανάρτησή μας.
Για να δείτε μια παλιότερη επί του θέματος ανάρτησή μας, πατήστε εδώ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου