Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

1.5 Σχέση ζωής με τον Θεό στην Ορθόδοξη Εκκλησία - Β΄ Λυκείου


"Ας φτιάξουμε τον άνθρωπο [...] 
Αυτό επιτέλους είναι κόκαλο από τα κόκαλά μου και σάρκα από τη σάρκα μου" 
(Γεν. 1, 26 και 2, 23)


Εισαγωγή
Με την ανάρτηση αυτή μεταβαίνουμε από το μυστήριο της αναζήτησης του Θεού στο μυστήριο του ανθρώπου. Πώς άραγε κατανοείται η σχέση ζωής με τον Θεό στη σύγχρονη εποχή, όπου τα επιστημονικά επιτεύγματα έχουν αλλάξει τον τρόπο κατανόησης της ζωής και του κόσμου;
Ή μήπως δεν έχουν αλλάξει εντελώς και επομένως απαιτείται ο κοφτερός λόγος της θεολογίας για να αποειδωλοποιήσει την κτιστή δημιουργία και μέσα από την αγάπη να ελευθερώσει τον κόσμο.

Το σημερινό μας θέμα αναφέρεται σε ζητήματα βιοηθικής.
Πρώτα από όλα τι σημαίνει αυτή η λέξη;
Υπάρχει κάποια σχέση της βιοηθικής με τη θρησκεία; Αν ναι, ποια μπορεί να είναι αυτή και ποιες δύναται να είναι οι ποικίλες θρησκευτικές προσεγγίσεις;
Η Χριστιανική και ειδικά η Ορθόδοξη Εκκλησία αναφέρεται στις επιτυχίες και τις προκλήσεις της βιοηθικής;

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν το θρησκευτικό μας ταξίδι στα ζητήματα της βιοηθικής.

1. Θέματα σεβασμού ή περιφρόνησης της ζωής.


Θα σας διηγηθώ (στην τάξη) μια περίπτωση ευθανασίας. Η ιστορία αυτή αποτελεί το βασικό θέμα της ταινίας ""Η θάλασσα μέσα μου", την οποία παρακολουθήσαμε στον φετινό μας Όμιλο.

Ο ένας από εσάς έχει τον ρόλο του/της γιατρού που πρέπει να πάρει την απόφαση για την ευθανασία. Οι υπόλοιποι είναι η φωνή της συνείδησής του/της. 

Τι θα αποφασίσετε;

Τι εκφράζει σεβασμό προς τη ζωή και τι περιφρόνηση της ζωής;


2. Θρησκευτικές πεποιθήσεις που δίνουν απαντήσεις στα μεγάλα ερωτήματα της ζωής.

Έργο του Γεώργιου Κόρδη

Τέτοιες αποφάσεις είναι δύσκολες. Και οπωσδήποτε ο σεβασμός προς τη ζωή συνδέεται με την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Ποιες είναι άραγε οι απαντήσεις που δίνει η Ορθόδοξη Εκκλησία στα μεγάλα ερωτήματα της ζωής; Διαβάζουμε το ποίημα του Γ. Δροσίνη, «Μήπως». 

Έπειτα ανά δύο προσπαθούμε να διατυπώσουν τα βαθύτερα ερωτήματα που θέτει ο ποιητής.



Ποιες είναι οι απαντήσεις που δίνει η Ορθόδοξη Εκκλησία στα μεγάλα ερωτήματα της ζωής.


3. Οι θέσεις και οι στάσεις του Χριστιανισμού για την αξία της ζωής και τη σχέση της ζωής με τον Θεό.


Νομίζω ότι είναι η στιγμή για να μεταβούμε στη μελέτη μιας συγκεκριμένης περίπτωσης. Η κάθε ομάδα μελετάει τις θέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας (Ειδική Συνοδική Επιτροπή Βιοηθικής της Εκκλησίας της Ελλάδος, 1998) στο θέμα της ευθανασίας (Ειδική Συνοδική Επιτροπή Βιοηθικής της Εκκλησίας της Ελλάδος, 2002, Σχολικό Βιβλίο Γ΄ Λυκείου, ΔΕ 16).

Τι σας έκανε εντύπωση;

Σε τι συμφωνείτε; Σε τι διαφωνείτε;

Άλλαξε κάτι από τις γνώσεις σας;

Τι άλλο θα προσθέτατε;


4. Κριτήρια για την αντιμετώπιση συγκεκριμένου ζητήματος σεβασμού/περιφρόνησης της ζωής.

Έργου του Φίκου

Τα κείμενα που μελετήσαμε μας οδηγούν σε μια πιο πρακτική πάλι εξέταση ενός θέματος. Διαβάζουμε το κείμενο του Μητροπολίτη Μεσογαίας Νικολάου, το οποίο αναφέρεται σε ένα ηθικό δίλημμα. Στις ομάδες μας συντάσσουμε ένα άρθρο για την εφημερίδα/ιστολόγιο του σχολείου, στο οποίο παρουσιάζουμε τα κριτήρια της δωρεάς οργάνων. 

Τα κείμενά σας θα δημοσιευτούν στο ιστολόγιο μας.


Επίλογος

Έργο του Φίκου

Η σχέση ζωής με τον Θεό στην Ορθόδοξη Εκκλησία αναφέρεται σε κάθε στιγμή του ανθρώπινου βίου και ειδικά στις δύσκολες στιγμές, όπου ο πόνος και η απελπισία τυραννούν τον άνθρωπο. Η αγάπη και η ελευθερία αποτελούν τον οδηγό. Γιατί ο Ιησούς Χριστός είναι η όντως Αγάπη και "η αγάπη έξω βάλλει τον φόβο" (Α΄ Ιω. 4:18). Η αγάπη του Χριστού είναι λυτρωτική. Όμως για το τι σημαίνει εν Χριστώ λύτρωση θα ασχοληθούμε σε μια επόμενη ανάρτηση μας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου