Εισαγωγή
Στις προηγούμενες συναντήσεις μας, εξετάσαμε το θέμα της πίστης και επιστήμης. Σήμερα θα ερευνήσουμε τη σχέση της θρησκευτικότητας με τη μαγεία και τη μαντεία.
Ποιες είναι οι δυνατότητες της σύγχρονης μαντείας;
Τι χρειάζεται κάποιος για να γίνει καλός μάντης;
Είμαι σίγουρος ότι καταλάβατε το θέμα των επόμενων δύο συναντήσεων. Η τεχνολογία!
Από την ειδωλοποίηση και την δαιμονοποίηση της τεχνολογίας στη λυτρωτική της χρήση.
1. Η χρήση της τεχνολογίας στην καθημερινότητα των νέων.
Η σημασία της τεχνολογίας σήμερα είναι καθοριστική για τη ζωή των ανθρώπων.Όμως, ποιο είναι το ιδιαίτερο νόημα που μπορεί να αποκτήσει για τον σύγχρονο άνθρωπο;
Ας οργανώσουμε έναν χάρτη με συγκεκριμένα παραδείγματα χρήσης της τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή των νέων. Για παράδειγμα ποια μπορεί να είναι η σχέση στις παρακάτω έννοιες:τεχνολογικό είδος-χρήση-ωφέλεια;
Απο που λέτε να ξεκινήσουμε;
Μπορούμε να συγκρίνουμε αυτά τα τεχνολογικά επιτεύγματα με εκείνα που υπήρχαν πριν από έναν αιώνα; Τι έχετε να πείτε;
2. Η χρήση της τεχνολογίας σε διαφορετικές συνθήκες ή θρησκευτικά περιβάλλοντα.
Αναμφισβήτα η τεχνολογία κάθε εποχής αλλάζει τη ζωή των ανθρώπων και τους βοηθάει να προοδεύσουμε βελτιώνοντας το βιοτικό τους επίπεδο και προσφέροντάς τους δυνατότητες, που παλιότερα δεν είχαν. Επομένως, η τεχνολογία λύνει πολλά προβλήματα. δημιουργεί όμως και προβλήματα; Αν ναι, ποια είναι αυτά;
Μπορούμε να εντοπίσουμε τις αρνητικές όψεις της τεχνολογίας;Ας πάρουμε αφορμή από την εικόνα του παρακάτω βίντεο του Moby.
Μήπως μπορούμε να χαθούμε στον κόσμο της τεχνολογίας;
Μπορείτε, αφού σκεφτείτε, κρατήσετε σημειώσεις, μοιραστείτε τις σκέψεις σας και συζητήσετε στις ομάδες σας, να εκφράσετε θέσεις και προτάσεις αντιμετώπισης σχετικά με μερικές αρνητικές όψεις της τεχνολογίας;
Ποιες μπορεί να είναι οι επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων;
3. Η στάση του Χριστιανισμού και άλλων θρησκειών στη χρήση της τεχνολογίας.
Διαδικτυακός εκφοβισμός, εθισμός στο διαδίκτυο, εθισμός στην τηλεόραση, έκθεση ιδιωτικής και προσωπικής ζωής, διαφήμιση και καταναλωτισμός αποτελούν σήμερα σημεία τεχνολογικής ψυχοπαθογένειας και ειδωλοποίησης, ή αν προτιμάτε αυτο-ειδωλοποίησης.
Διαβάζουμε τα κείμενα του Θ. Ζιάκα και του Μ. Μπέγζου και προσπαθούμε να τοποθετηθούμε θεολογικά.
Τι είναι μεσσιανισμός;
Γιατί ο σύγχρονος άνθρωπος "είναι βαθύτατα θρησκευτικός", ακόμη κι αν είναι άθεος ή αγνωστικιστής;
Επομένως, γιατί ο αρθρογράφος επιλέγει θρησκευτικούς όρους για να εκφράσει τα επιχειρήματά του; Ποια σχέση μπορεί να υπάρξει ανάμεσα στην τεχνολογία και τη θρησκευτικότητα;
Τι χαρακτηρίζει τον όρο "τεχνολογικός μεσσιανισμός";
Με ποιες άλλες λέξεις θρησκευτικής έκφρασης θα αντικαταστούσατε τον όρο: "τεχνολογικός μεσσιανισμός";
Ποια μπορεί να είναι η σχέση ανάμεσα στην ορθόδοξη θεολογία και την τεχνολογία;
Ποιες είναι οι δικές σας θέσεις απέναντι στις τοποθετήσεις των συγγραφέων;
4. Το ανθρώπινο πρόσωπο της τεχνολογίας. Ηθικά κριτήρια χρήσης της τεχνολογίας
Η χρήση ενός εργαλείου εξαρτάται αποκλειστικά από την ανθρώπινη διάθεση και βούληση. Επομένως, η τεχνολογία εξαρτάται από τη χρήση για το αν θα μεταβληθεί σε ευλογία ή κατάρα.
Και υπεύθυνοι είμαστε όλοι μας.
Ωστόσο, για να είναι ευλογία απαιτούνται κάποια όρια. Κάποια ηθικά κριτήρια.
Για να εντοπίσουμε τα ηθικά κριτήρια χρήσης της τεχνολογίας,θα διαβάσουμε το κείμενο από ημερίδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με τα ηθικά διλήμματα της πληροφορικής.
Ποια είναι τα ηθικά διλήμματα που αναδεικνύονται;
Ποια ηθικά κριτήρια θα προτείνατε για ένα πραγματικά ανθρώπινο πρόσωπο της τεχνολογίας;
5. Κριτική θέση απέναντι στη θεοποίηση ή δαιμονοποίηση της τεχνολογίας. -
Τελικά, τι ισχύει; Η τεχνολογία είναι ο μεσσίας που χρειαζόμαστε για να βελτιώσουμε τη ζωή μας ή ένας δαίμονας που μας καταστρέφει.
Το τελευταίο αυτό ζήτημα θα το εξετάσουμε με τη βοήθεια της παρακάτω γελοιογραφίας.
-Τι αντιλαμβάνεστε από το θέμα της γελοιογραφίας;
-Τι γνωρίζεται σχετικά;
-Τι θα φροντίσετε;;;;
Επίλογος
Η χρήση της τεχνολογίας αποτελεί μια ευλογία που εξυπηρετεί τον άνθρωπο σε όλες τις εκφάνσεις του βίου του. Στις μέρες μας οι θρησκείες χρησιμοποιούν την τεχνολογία, πράγμα θεμιτό και απαραίτητο. Ειδικότερα η Χριστιανική Εκκλησία δύναται μέσα από τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες που προσφέρουν οι επιστημονικές ανακαλύψεις να μεταδώσει ποικιλοτρόπως και με αμεσότητα σε διάφορους αποδέκτες το μήνυμα του Ευαγγελίου.
Ωστόσο, η υπερβολική χρήση της τεχνολογίας υποδουλώνει τον άνθρωπο, δημιουργώντας μια θρησκευτική εξάρτηση ανάμεσα στον εαυτό του και την τεχνική. η τεχνολογία τότε γίνεται "είδωλο". Κατά αυτόν τον τρόπο ο άνθρωπος κτίζει και εξουσιάζεται από "νέους θεούς", που ασκούν μια καινούριας μορφής βία.
Αυτοί οι θεοί δεν είναι τόσο οι μηχανές ή τα όποια άλλα κατορθώματα του τεχνολογικού πολιτισμού, αλλά μάλλον το αυτο-είδωλό του ανθρώπου, το οποίο τον απομονώνει από τη σχέση με τον εαυτό του, τον συνάνθρωπο, τη φύση και τον Θεό.
Αυτό που επείγει δεν είναι η άρνηση της τεχνολογίας ή "επιστροφή" σε άλλες εποχές κατά το πρότυπο θεμελιοκρατικών (φονταμενταλιστικών) θρησκευτικών ομάδων.
Πιο πολύ επείγει η "εξημέρωση" της τεχνολογίας και η επανατοποθέτηση του ανθρώπου απέναντι στο νέο τεχνολογικό και ψηφιακό περιβάλλον.
Το μέτρο είναι πάντα το ζητούμενο και απαιτείται να παραμένει ο στόχος του ανθρώπου σε όλα τα επίπεδα της ζωής. Εκτός αν προτιμούμε να εμπιστευτούμε τα μέντιουμ άλλων εποχών ή να αφεθούμε αιχμάλωτοι στα ψηφιακά μέντιουμ.
Διαλέγετε και παίρνετε...
Για να διαβάσετε ένα ενδιαφέρον άρθρο σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Για έναν ακόμη προβληματισμό σχετικά με την τεχνολογία, ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Για έναν ακόμη προβληματισμό σχετικά με την τεχνολογία, ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Για να δείτε μια παλιότερη ανάρτησή μας επί του θέματος, πατήστε ΕΔΩ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου