Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

4.3 Ιουδαϊσμός - Β΄ Λυκείου

Συνεχίζουμε το ταξίδι μας στον κόσμο της θρησκείας με τη θρησκεία του Ιουδαϊσμού.

Σε αυτή την ενότητα θα διδαχτούμε τα βασικά στοιχεία της Ιουδαϊκής θρησκείας και της ιστορικής εξελίξής της και θα αναγνωρίσουμε βασικά στοιχεία της λατρείας.

Επίσης θα διακρίνουμε τα βασικά σημεία διαφοροποίησης του Χριστιανισμού με τον Ιουδαϊσμό. 

Τέλος θα ασχοληθούμε με το Ολοκαύτωμα.

Το λοιπόν ξεκινάμε!

1. Όψεις της καθημερινότητας με ιδιαίτερη θρησκευτική σημασία και προέλευση



Από που προέρχονται οι λέξεις "Παρασκευή" και "Σάββατο";

Ανα δύο και ανά τέσσερεις παρουσιάζουμε τις σκέψεις μας.


2. Η ημέρα του Σαββάτου στον Ιουδαϊσμό

Διαβάζουμε το κείμενο του βιβλίου, εντοπίζουμε και σημειώνουμε δύο λέξεις/φράσεις, που παραπέμπουν σε συγκεκριμένο θρησκευτικό περιεχόμενο. 

Έπειτα αναλαμβάνουμε τον ρόλο ενός Ιουδαίου/μιας Ιουδαίας πιστής και γράφουμε στο περίγραμμα μέσα: «Όταν γιορτάζω το Σάββατο αισθάνομαι…» (μέσα στο περίγραμμα), «Η μέρα του Σαββάτου σημαίνει για μένα…» (έξω από το περίγραμμα). 


Τι είναι τελικά το Σάββατο για τους Ιουδαίους;

Βίντεο σχετικό με την ιστορική εξέλιξη του Ιουδαϊσμού.



3. Προσέγγιση βασικών γνωρισμάτων του Ιουδαϊσμού


Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να μελετήσει κείμενα της ιουδαϊκής παράδοσης. Αρχικά η μελέτη γίνεται ατομικά και στη συνέχεια συζητάμε στην ομάδα μας και παρουσιάζουμε τα στοιχεία που ανακαλύψαμε.

Ποιες είναι οι βασικές θεολογικές διδασκαλίες του Ιουδαϊσμού και τι χαρακτηρίζει τη λατευρτική του έκφραση;


Στο παρακάτω βίντεο μπορούμε να περιηγηθούμε σε μια συναγωγή. Τι θα θέλατε να ρωτήσετε;



4. Διάκριση Ιουδαϊσμού και Χριστιανισμού


Με αφορμή τις γνώσεις μας και όσα μάθαμε: «Τελικά σε τι διαφέρει ο Ιουδαϊσμός από τον Χριστιανισμό;».


Project

Η σημασία του Ολοκαυτώματος σήμερα.


Επιπρόσθετο υλικό για το Ολοκαύτωμα:






Επίλογος

Ο Ιουδαϊσμός αποτελεί την πρώτη μονοθεϊστική θρησκεία. Η θρησκεία συνδέεται με το έθνος, ενώ βασικό στοιχείο είναι οι μεσσιανικές προσδοκίες. 

Ο ιουδαϊκός λαός έχει δεχθεί πολλούς διωγμούς, ενώ οι Γερμανοί Ναζί προχώρησαν σε γενοκτονία του ιουδαϊκού λαού κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Οι ετερόθρησκοι που προσπάθησαν να βοηθήσουν τους Εβραίους κατά το Ολοκαύτωμα ονομάζονται "Δίκαιοι των Εθνών".


Χρήσιμες ιστοσελίδες

       Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδας:

https://www.jewishmuseum.gr/

       Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης:

http://www.jmth.gr/

       Ιουδαϊκή Συναγωγή Ρόδου:

https://www.rhodesjewishmuseum.org/








Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου