3.3 Πολυπολιτισμικότητα - Β΄ Λυκείου (2017-18)


"καὶ ἔσεσθέ μου μάρτυρες ἔν τε Ἰερουσαλὴμ 
καὶ ἐν πάσῃ τῇ Ἰουδαίᾳ καὶ Σαμαρείᾳ 
καὶ ἕως ἐσχάτου τῆς γῆς " 
(Πρ. Απ. 1, 8)
Εισαγωγή
Σε προηγούμενη ανάρτησή μας εξετάσαμε τα ποικίλα στερεότυπα και προκαταλήψεις, αναζητήσαμε τα αίτια και τις συνέπειες σε θρησκευτικό επίπεδο και εξερευνήσαμε τη στάση του Χριστιανισμού απέναντι σε αυτές τις νοσηρές καταστάσεις. Μια από τις αιτίες που είχατε αναφέρει ήταν η πολυπολιτσμικότητα.
Τι σημαίνει αυτός ο όρος; 
Οι πολυπολιτισμικές κοινωνίες είναι φαινόμενο σύγχρονο;
Ποια είναι η θρησκευτική διάσταση της πολυπολιτισμικότητας σήμερα;
Εξάλλου, ποια είναι και πως μαρτυρείται η χριστιανική θέση για τον "θρησκευτικά ετέρο" και τον "¨ξένο";
Άραγε υπάρχει η δυνατότητα ειρηνικής συνύπαρξης των ανθρώπων σε πολυθρησκευτικά περιβάλλοντα; Αν ναι, πως μπορεί να κατορθωθεί και ποια είναι τα αίτια που την παρακωλύουν;
Γι' αυτά και άλλα πολλά, διαβάστε στην ανάρτηση που ακολουθεί, οι προτάσεις της οποίας ενδείκνυνται για τέσσερεις διδακτικές ώρες.

1. Η έννοια της πολυπολιτσμικότητας και οι οι θρησκευτικές διαστάσεις της.
Ας ξεκινήσουμε τις αναζητήσεις μας, προσπαθώντας να απαντήσουμε τις τρεις πρώτες ερωτήσεις της εισαγωγής αυτής της ανάρτησης. Στην προσπάθεια αυτή μπορεί να μας βοηθήσουν και οι ακόλουθες φωτογραφίες.
Με αφορμή τις φωτογραφίες  (ή και χωρίς τις φωτογραφίες) γράφετε 3 λέξεις που συνδέονται με την λέξη "πολυπολιτισμικότητα".


Στη συνέχεια, τις συγκρίνετε αυτές τις λέξεις με τον διπλάνο σας και έπειτα σε ομάδες των 4 ή 5 ατόμων, χρησιμοποιείτε κάποιες από αυτές τις λέξεις και γράφετε μια πρόταση με θέμα: "Πολυπολιτισμικότητα είναι...". 


Επιπρόσθετα, αφορμή για την περιγραφή σας μπορείτε να λάβετε και από την εμπειρία σας από τη συμμετοχή του σχολείου μας στο Πρόγραμμα Erasmus +.
Τώρα, ας συγκρίνετε τον ορισμό αυτό με το απόσπασμα του καθηγητή Ιωάννη Πέτρου, που υπάρχει στο Φ.Μ.. 
Τι έχετε να παρατηρήσετε;

2. Προκλήσεις και δυσκολίες σε θέματα συμβίωσης και αποδοχής ανάμεσα σε ανθρώπους με διαφορετικές θρησκευτικές και αξιακές αναφορές.
Οπωσδήποτε η συνύπαρξη ανθρώπων διαφορετικών πολιτιστικών και πολιτισμικών καταβολών δεν αποτελεί εύκολο πράγμα.
Ποιες μπορεί να είναι οι προκλήσεις και οι δυσκολίες;
Ας παρατηρήσουμε τις δύο αυτές φωτογραφίες.



Τι βλέπετε;
Τι σκέφτεστε γι'  αυτό που βλέπετε;
Τι θα θέλατε να ρωτήσετε;

3. Η χριστιανική θεολογία απέναντι στην πολιτιστική και θρησκευτική ποικιλομορφία του σύγχρονου κόσμου.

Απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις θεωρώ ότι ο λόγος της Χριστιανικής Εκκλησίας είναι σταθερός εδώ και 2000 χρόνια, άσχετα αν ορισμένοι -είτε από άγνοια είτε από ιδιοτέλεια- εκφράζουν διαφορετικές στάσεις. 

Ας ξεκινήσουμε να γνωρίσουμε τις θέσεις της Χριστιανικής Εκκλησίας. Παρατηρούμε τις εικόνες με θέμα την Πεντηκοστή και τις συγκρίνουμε με το σχετικό για το θέμα κείμενο των Πράξεων των Αποστόλων (2,1-41).

Ποια είναι η σχέση της πολυπολιτισμικότητας με τη γενέθλια ημέρα της Εκκλησίας;
Άραγε, που υπάρχουν Ορθόδοξες Εκκλησίες στον κόσμο; Μόνο στην Ελλάδα, τις Βαλκανικές χώρες και τη Ρωσία;

Ας ξεκινήσουμε την αναζήτηση μας στο διαδίκτυο και ας δημιουργήσουμε έναν Google Map με τις Ορθόδοξες Εκκλησίες σε κάθε ήπειρο (εξαιρούνται οι παραδοσιακά Ορθόδοξες χώρες).

Για να δείτε τον Ορθόδοξο πληθυσμό στον κόσμο κατά το 2000 και έναν σχετικό χάρτη, ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

4. Προσηλυτισμός, ιεραποστολή και ειρηνική συνύπαρξη.
Η ίδρυση Χριστιανικών Εκκλησιών στον κόσμο ποτέ δεν αποτέλεσε εύκολη υπόθεση. Πολλές οι δυσκολίες και η πρώτη είναι να διακριθεί η μαρτυρία του Χριστού από τον προσηλυτισμό, ενώ άλλες δυσκολίες σχετίζονται με την αρμονική συνύπαρξη των ανθρώπων.
Τι πραγματικά συμβαίνει; Ποια είναι η θέση της Χριστιανικής Εκκλησίας για την ειρηνική συνύπαρξη των ανθρώπων διαφορετικών πολιτιστικών ταυτοτήτων;
Η κάθε ομάδα επεξεργάζεται τα κείμενά της και αφού παρακολουθήσουμε το παρακάτω βίντεο, προσπαθούμε να απαντήσουμε τις ερωτήσεις στο Φ.Ε..


5. Η διαπολιτισμικότητα ως πρόκληση.
Για να ολοκληρώσουμε τις σημερινές αναζητήσεις μας και να είμαστε ρεαλιστές, ας προβληματιστούμε και με αυτό το τελευταίο θέμα: Η διαπολιτισμικότητα ως πρόκληση.
Αλλά πρώτα ας εξακριβώσουμε τι σημαίνει "διαπολιτισμικότητα";


Στη συνέχεια, συγκρίνουμε τα αποσπάσματα των κειμένων του νυν Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου και του καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγάιου Πολύκαρπου Καραμούζη.
Με αφορμή αυτά τα κείμενα και όσα έχουμε συζητήσει, ζωγραφίζουμε σύντομα κάτι για τη διαπολιτισμικότητα ή γράφουμε μια σχετική σκέψη και την ανακοινώνουμε στην ολομέλεια.

Επίλογος
Η πολυπολιτισμικότητα αποτέλεσε από την αρχή το υπόβαθρο στο οποίο αναπτύχθηκε η Εκκλησία του Χριστού. Ίσως και γι'  αυτό (εννοείται ότι δεν είναι ο μόνος λόγος) μπόρεσε το μήνυμα του Ευαγγελίου να μεταδοθεί και να αφομοιωθεί δημιουργικά από ανθρώπους κάθε φυλής. Το μήνυμα του Ευαγγελίου αναφέρεται στην υπαρξιακή σωτηρία του ανθρώπου και δεν οριοθετείται ή κλείνεται σε εθνικές ή κοινωνικο-πολιτικές ή ταξικές νόρμες και κάστες. Όσες φορές συμβαίνει αυτό, τότε το φάρμακο γίνεται φαρμάκι και παράγει δηλητήριο και θάνατος αντί για να είναι ο λόγος της Εκκλησίας "πηγὴ ὕδατος ἁλλομένου εἰς ζωὴν αἰώνιον" (Ιω. 4, 14)

Εν τέλει, απέναντι στς προκλήσεις και τις δυσκολίες των πολυπολιτισμικών κοινωνιών αυτό που επείγει και χρειάζεται για πάσαν θεραπείαν είναι ο διάλογος. Όμως, αυτό θα είναι το θέμα μιας επόμενης ανάρτησης!

Σχετικά με την πολυθρησκευτική συνύπαρξη στο νησί της Ρόδου στο πέρασμα των αιώνων και τα μνημεία που δημιούργησε η κάθε θρησκευτική-πολιτιστική κοινότητα, μπορείτε να παρακολουθήσετε την εργασία των μαθητών/μαθητριών της περσινής Β΄ Λυκείου του "Βενετοκλείου" 1ου Λυκείου Ρόδου.



Για να δείτε μια παλιότερη ανάρτησή μας, ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ




Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σχεδιάζοντας και Διδάσκοντας Θρησκευτικά με τα νέα Προγράμματα Σπουδών. Διδακτικά σενάρια για το μάθημα των Θρησκευτικών

1.1 Ο άνθρωπος ζει με τον Θεό - Α΄ Λυκείου

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2