H σπουδή και έρευνα στο πεδίο της Ομιλητικής στο Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ. (2000-2021)

 








Διαδικτυακό Β΄ Συμπόσιο Ομιλητικής H σπουδή και έρευνα στο πεδίο της Ομιλητικής στο Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ. (2000-2021) 

Τον Αύγουστο του 2020 διεξήχθη ένα διαδικτυακό Συμπόσιο, το δεύτερο στη σειρά με θέμα τη σπουδή και την έρευνα στο πεδίο της Ομιλητικής, όπως προκύπτει από τις ερευνητικές μεταπτυχιακές, διδακτορικές και μεταδιδακτορικές εργασίες που εκπονήθηκαν στο Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ. κατά το διάστημα (2019-2020). Τον Μάρτιο του 2019 είχε προηγηθεί το Α΄ Συμπόσιο Ομιλητικής στη Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ. με φυσική παρουσία και συμμετοχή ικανού αριθμού κατόχων μεταπτυχιακού ή διδακτορικού διπλώματος από το ίδιο Τμήμα με εξειδίκευση στην Ομιλητική (2005-2018).1 Το θέμα του ήταν «Η σπουδή της Ομιλητικής και η έρευνα. Συμβολή στο κήρυγμα της Εκκλησίας και στη μετάδοση του μηνύματός της στον σύγχρονο κόσμο», ενώ η συμμετοχή των αλλοδαπών αποφοίτων που εργάζονται πλέον σε εκπαιδευτικά και ερευνητικά κέντρα εκτός Ελλάδος χαρακτήρισαν το Συμπόσιο Διεθνές.

Στο Β΄ διαδικτυακό Συμπόσιο Ομιλητικής με θέμα «Νεότερα πορίσματα από την έρευνα στο πεδίο της Ομιλητικής (2019-2020)», ανακοινώθηκαν τα συμπεράσματα μεταδιδακτορικών, διδακτορικών και μεταπτυχιακών εργασιών, που υποστηρίχθηκαν στη διάρκεια αυτής της διετίας. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες ανέπτυξαν γόνιμο προβληματισμό για τη μετάδοση του μηνύματος του Ευαγγελίου στον σύγχρονο κόσμο και τη συμβολή της σπουδής της Ομιλητικής και της ανάλογης έρευνας για την ορθόδοξη μαρτυρία. Σημειώνεται ότι μέχρι τον Οκτώβριο του έτους 2021 έχει υποστηριχθεί ικανός αριθμός παρομοίων εργασιών που εξετάζουν με ανάλογη μεθοδολογία διαχρονικά και συγχρονικά θέματα από τον χώρο της Ομιλητικής, της Ρητορικής και της Επικοινωνίας. Οι εργασίες αυτές δείχνουν τη βαρύτητα της σπουδής της Ομιλητικής στο Τμήμα Θεολογίας κατά το διάστημα των τελευταίων δύο και πλέον δεκαετιών, σε αντίθεση με το αμυδρό έως ελάχιστο ad hoc ερευνητικό ενδιαφέρον σε άλλα ορθόδοξα διεθνή ακαδημαϊκά περιβάλλοντα.



Στη συνέχεια παρατίθενται: α) Κατάλογος της εν λόγω ομιλητικής επιστημονικής παραγωγής (21 μεταπτυχιακές, 18 διδακτορικές, 4 μετα-διδακτορικές ερευνητικές εργασίες). β) Το πρόγραμμα του Β΄ Διαδικτυακού Συμποσίου τον Αύγουστο 2020. γ) Οι συνοπτικές εισηγήσεις που παρουσιάστηκαν διαδικτυακά στο Συμπόσιο.

Α) Κατάλογος ερευνητικών εργασιών με εξειδίκευση στην Ομιλητική.

Σύμβουλος Καθηγήτρια Δήμητρα Α. Κούκουρα (2003-2021)

1. Μεταπτυχιακές εργασίες (2003-2019):

1. Βουλγαράκη Ευαγγελία, «Χριστιανομουσουλμανικός διάλογος: θέσεις,

επιχειρήματα και επικοινωνιακά στοιχεία. Η απολογία του Αιθίοπα Αγίου

Εμπακούμ(+1565) προς τον μουσουλμάνο ηγέτη Γκράν με βάση το Κοράνιο» (2002).

2. Θάνος Νεκτάριος, «Η ομιλητική διάσταση του Πεντηκοσταρίου», (2009).

3.Ευσταθίου Γεώργιος, «Ο Πατροκοσμάς ο Αιτωλός και η ομιλητική προσέγγιση των

διδαχών του», (2010).

4. Χοϊλούς Δημήτριος, «Επιτάφιοι Λόγοι στην Πατερική Παράδοση - Προσέγγιση

μορφής και περιεχομένου», (2010).

5. Κράπης Γεώργιος, «Οι πατριαρχικές αποδείξεις των Χριστουγέννων και του Πάσχα

του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου», (2011).

6. Μυλωνίδης Νικόλαος, «Το Κυριακοδρόμιο του Νικηφόρου Θεοτόκη. Οι ομιλίες του

στις Κυριακές του έτους και τα χαρακτηριστικά τους», (2011).

7. Θεολόγου Ελευθερία, «Το κήρυγμα στη σύγχρονη Ευαγγελική Εκκλησία της

Γερμανίας (EKD). Περιπτώσεις ανδρών και γυναικών Επισκόπων», (2012).

8. Βαγενάς Αναστάσιος, «Η κωδικοποίηση των μηνυμάτων του Ευαγγελίου στα

σχολικά εγχειρίδια του Δημοτικού και η πρόσληψή τους από τα παιδιά σύμφωνα με τις

απόψεις των εκπαιδευτικών. (Εμπειρική έρευνα)», (2012).

9. Γούλα Κωνσταντίνα, «Παιδαγωγικές αξίες στα ομιλητικά κείμενα της

γερμανόφωνης και ελληνόφωνης προτεσταντικής εκκλησίας της Θεσσαλονίκης»

(2012).

10. Καρτάνου Κλεοπάτρα, «Η ομιλητική διάσταση του Μικρού Παρακλητικού

Κανόνα», (2012).

11. Μπουλούκου Μαγδαληνή–Σοφία, «Οι ομιλίες του Αρχιεπισκόπου Αθηνών

Χριστοδούλου στις Κυριακές περιόδου 1997-2002 και το μήνυμά τους», (2012).

12.Bakallbashi Kristaq (Ἐπίσκοπος Βύλλιδος Άστη), «Αρχιεπισκόπου Αλβανίας

Αναστασίου ομιλίες Χριστουγέννων και Πάσχα (1991-2011)» (2012).

13. Βουλγαράκη Αντωνία, «Τα διδακτικά έπη του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου. Το

θεολογικό μήνυμα και τα υφολογικά χαρακτηριστικά» (2012).

14. Saravia Krohne Juan Ramon, «Ο Επίσκοπος Ναζιανζού Pablo de Ballester και οι

ομιλίες του για τον Χριστιανισμό και τις άλλες θρησκείες (2014).

15. Αρχιμ. π. Μπέλλος Μελίτων–Σταμάτης, «Σπουδή στο ομιλητικό έργο του

Μητροπολίτη Μελίτωνος Γέροντος Χαλκηδόνος (1913-1989)», (2017).

16.Ιερομόναχος Achindzale Leon, «Πατριάρχου Μόσχας Κυρίλλου Εγκύκλιοι

Χριστουγέννων και Πάσχα: το μήνυμά τους», (2017).

17. Baba Blerta. «Η μηνιαία εφημερίδα NGJALIA (ΑΝΑΣΤΑΣΗ) και το αναστάσιμο

μήνυμά της» (2017).

18. Τσαουσίδου Μαρία. «Υφολογικές επιδράσεις της Β' Σοφιστικής σε πατερικές

ομιλίες για τη Γενέθλιο Ημέρα του Χριστού» (2018).

19. Κουλορίζος Παναγιώτης, «Οι ομιλίες του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου προς

τους νέους και το μήνυμά τους», (2019).

20. Αρχιμ. Αμβρόσιος -Μιλτιάδης Σταμπλιάκας, « Οι εγκύκλιοι του Μητροπολίτη

Σερβίων και Κοζάνης Διονυσίου Λ. Ψαριανού στην εορτή των Χριστουγέννων»,

(2019).

21. Σαλαμές Αλέξανδρος, «Η Ιστοσελίδα της Ελληνορθοδόξου Εκκλησίας της

Αμερικής (1997-2018). Οι σύγχρονες τεχνικές Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας για τη

μετάδοση του Ευαγγελίου, (2019).

2) Διδακτορικές διατριβές (2005-2021)

1. Πρωτοπρ. Bayego Sekamwa Nicolas, «Το κήρυγμα της Ορθοδοξίας στην Ανατολική

Αφρική», (2005.

2. Preda Ionel Sabin, «Η ομιλητική παραγωγή στην Εκκλησία της Ρουμανίας κατά το

β' μισό του 20ου αιώνα-Ερμηνευτικές αρχές», (2007).

3. Sharbak Rami, «Το ομιλητικό έργο του Μητροπολίτη Όρους Λιβάνου Γεωργίου

(Khodr) και οι θέσεις του για τον γάμο και την οικογένεια», (2009).

4. Oner Amir (Μητροπ. Βρετανίας και Ιρλανδίας Σιλουανού), «Η ομιλητική διάσταση

της υμνογραφίας της Μεγάλης Εβδομάδας», (2010).

5. Barakat Abdulah (Μητροπολίτης Γερμανίας και Κεντρώας Ευρώπης Ισαάκ), «Το

ομιλητικό έργο του Πατριάρχη Αντιοχείας Ιγνατίου Δ΄», (2011).

6. Miles Daniel Keith, «Ο ιεραποστολικός χαρακτήρας του κηρύγματος στις Ηνωμένες

Πολιτείες κατά τις τελευταίες δεκαετίες», (2011).

7. Πρωτοπρ. Palmer John Paul, «Το ομιλητικό έργο του Μητροπολίτη Σουρόζ

Αντωνίου Bloom», (2013).

8. Αθανασιάδου -Στεφανουδάκη Δέσποινα, «Το ομιλητικό έργο του Νείλου-Ναθαναήλ

Μπέρτου. Ομιλητικά και υφολογικά χαρακτηριστικά», (2015).

9. Τσιρέβελος Νικόλαος, «Τα ιεραποστολικά περιοδικά και η αποτύπωση της

ορθόδοξης μαρτυρίας κατά τη μεταπολεμική περίοδο. Επικοινωνιακή προσέγγιση»,

(2015).

10. Αρχιμ. Natu Gheorghe, «Ο Αρχιμανδρίτης Κλεώπας Ηλίας, κήρυκας και

διδάσκαλος του Ευαγγελίου», (2015).

11. Prunea Mirela, «Τα ρουμανικά διδακτικά εγχειρίδια των Θρησκευτικών ως αγωγός

μετάδοσης του μηνύματος του Ευαγγελίου στα πλαίσια της εφαρμογής των αρχών της

επικοινωνίας», (2015).

12. Λιάρου Ισμήνη, Το περιοδικό "Ο κόσμος της Ελληνίδος", αγωγός για τη μετάδοση

του ευαγγελικού μηνύματος στη μεταπολεμική κοινωνία», (2016).

13. Χοϊλούς Δημήτριος, «Το μήνυμα της νεκρώσιμης ακολουθίας και η κωδικοποίησή

του», (2016).

14. Κεσελόπουλος Γεώργιος, «Το μήνυμα του Πάσχα. Διαχρονική και συγχρονική

εξέταση στα ομιλητικά κείμενα», (2020).

15.Παπαγιάννης Αντώνιος, «Το ομιλητικό έργο του Πρωτοπρεσβυτέρου

Κωνσταντίνου Παπαγιάννη», (2020).

16 Πρωτοπρ. π. Νικόλαος Alirio Antolínez Hernández «Η ορθόδοξη μαρτυρία στη

Λατινική Αμερική και η παρουσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου», (2021).

17. Hye Won (Ελένη) CHO, «Το ορθόδοξο μήνυμα στην Κορέα. Μετάδοση και

πρόσληψη», (2021).

18. π. Στέφανος Ρίτσι «Μετάδοση του Ευαγγελίου στην πολυθρησκευτική κοινωνία

της Αλβανίας και η αναμετάδοσή του στην Οικουμένη», (2021).

3. Μεταδιδακτορικές έρευνες (1919-2020):

1. Apresyan Marianna. «Βυζαντινά στοιχεία στα Αρμενικά Ομιλιάρια: Οι ομιλίες του

Πρόκλου Κωνσταντινουπόλεως», (2019).

2. Τσιρέβελος Νικόλαος «Το μήνυμα των Χριστουγέννων στα σύγχρονα Ομιλιάρια»,

(1919).

3. Αθανασιάδου-Στεφανουδάκη Δέσποινα, «Το ομιλητικό έργο του Μητροπολίτη

Κισάμου και Σελίνου Ειρηναίου Γαλανάκη (†2013) ως κήρυκα του Ευαγγελίου»

(2019).

4. Χοϊλούς Δημήτριος, «Μείνατε ἐν ἐμοί, ἵνα βότρυν φέρητε· Το ομιλητικό έργο του

Μητροπολίτου Πολυανής και Κιλκισίου Αποστόλου Παπακωνσταντίνου (1924-

2009), (2020)


Για να δείτε τις συνοπτικές εισηγήσεις πατήστε εδώ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σχεδιάζοντας και Διδάσκοντας Θρησκευτικά με τα νέα Προγράμματα Σπουδών. Διδακτικά σενάρια για το μάθημα των Θρησκευτικών

1.1 Ο άνθρωπος ζει με τον Θεό - Α΄ Λυκείου

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2