Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μοίρασμα ζωής (λίγο πριν νεκρωθούν οι αισθήσεις και τα αισθητήρια)


Πρωτάτο Αγίου Όρους (1290)


"Οι αγώνες του περιούσιου λαού του Θεού, όπως η απελευθέρωση από τη δουλεία των Αιγυπτίων[1], η πορεία μέσα από τη νεκρή έρημο και η κατάκτηση της γης της Επαγγελίας (ζωής-Χαναάν), προμηνύουν την Ανάσταση του Χριστού σε ολάκερη την οικουμένη και την κατάργηση των σημείων του θανάτου στο παρόν και στο επέκεινα. Η ιστορική αυτή πορεία σηματοδοτεί εν τύποις και εικόναις την αποστολή της Εκκλησίας στον κόσμο -του νέου εκλεκτού λαού-, όπου δοξολογικά διακηρύττει την ύπαρξη του Ενός Θεού, συνεχίζοντας αδιάλειπτα την προσπάθεια μεταμόρφωσης του κόσμου.

[...] Η ανάσταση του Χριστού εκφράζει τον ακρογωνιαίο λίθο της Εκκλησίας και συγχρόνως το ιεραποστολικό θεμέλιο. Σε τούτο το πλαίσιο ο Χριστός ονομάζεται νέος Αδάμ[2]Οι απόστολοι είναι αυτόπτες και αυτήκοοι μάρτυρες του ιστορικού Ιησού, του θεανθρώπινου προσώπου του και ότι ο Ιησούς είναι ο Υιός του Αληθινού Θεού. Η μαρτυρία αυτή αποτέλεσε την ουσία του θεολογικού κηρύγματός τους, όπως μεταδόθηκε από τον Ιωάννη τον Θεολόγο: «Καὶ ἡμεῖς τεθεάμεθα καὶ μαρτυροῦμεν ὅτι ὁ πατὴρ ἀπέσταλκε τὸν υἱὸν σωτῆρα τοῦ κόσμου» (Α΄ Ιω. 4:14). Συγχρόνως αυτή η μαρτυρία θεμελιώθηκε σε ένα υπαρξιακό βίωμα, το οποίο συνέβαλε στην υπέρβαση των φυλετικών και πάσης φύσεως διακρίσεων, κατά το πρότυπο του ίδιου του Κυρίου, εντός της Εκκλησίας που ίδρυσεΈτσι λοιπόν το μαρτυρικό παράδειγμα της ζωής των ίδιων των Αποστόλων αλλά και η η ουσιαστική συνεργασία πολλών προσωπικοτήτων -ανδρών και γυναικών- που μνημονεύονται στις Επιστολές της Καινής Διαθήκης, αλλά και των υπόλοιπων μαθητριών και μαθητών του Κυρίου ανά τους αιώνες  συνέβαλαν ποικιλοτρόπως στη διάδοση του Ευαγγελίου.  

André Kamba Luesa (Congolese, 1944–1995), La résurrection (The Resurrection), 1992. Peinture grattée on canvas, 45 × 58 cm. © missio Aachen.

André Kamba Luesa (Congolese, 1944–1995), La résurrection (The Resurrection), 1992. Peinture grattée on canvas, 45 × 58 cm.



Σε όλη αυτή την πορεία μέχρι σήμερα, η Σταυρική θυσία και η Ανάσταση του Κυρίου ερμηνεύτηκαν με το βίωμα της ελπίδας, της εμπιστοσύνης και κυρίως της ακτινοβολίας της σταυροαναστάσιμης αγάπης Του. Αυτή η αγάπη αποτέλεσε την έμπευση για την καλλιέργεια μιας «σταυροαναστάσιμης ασκητικής», η οποία διασώζει τη γνήσια εν Χριστώ ζωή και μαρτυρία από κάθε είδους ιδιοτελή κίνητρα και ιδιαίτερα από τα εξουσιαστικά-πολιτικά συμφέροντα". (Νικ. Τσιρέβελου, Η ορθόδοξη μαρτυρία κατά τη μεταπολεμική περίοδο. Ο ρόλος των ιεραποστολικών περιοδικών Πορευθέντες και Πάντα τα Έθνη στη μεταφορά του μηνύματος, εκδ. Αρμός 2023, σελ.336 και 486)
Αυτός ο τρόπος ζωής μεταδίδει έμπρακτα το μήνυμα της Σταύρωσης και της Ανάστασης και καλλιεργεί το αναστάσιμο ήθος σε κάθε πτυχή της ζωής, αναγγέλοντας με βεβαιότητα "«Τι ζητάτε τον ζωντανό ανάμεσα στους νεκρούς; Δεν είναι εδώ, αναστήθηκε! Θυμηθείτε τι σας είχε πει, όταν ακόμα ήταν στη Γαλιλαία. Σας είπε ότι ο Υιός του Ανθρώπου πρέπει να παραδοθεί στα χέρια των εχθρών του Θεού, να σταυρωθεί και την τρίτη ημέρα ν’ αναστηθεί [..] 

«Οι Γραφές λένε ότι έτσι έπρεπε να γίνει, και έτσι έπρεπε να πάθει ο Μεσσίας, ν’ αναστηθεί από τους νεκρούς την τρίτη μέρα και να κηρυχθεί στο όνομά του μετάνοια και άφεση αμαρτιών σ’ όλα τα έθνη, αρχίζοντας από την Ιερουσαλήμ. Εσείς είστε μάρτυρες όλων αυτών." (Λκ. 24:5-7 & 467-48)

 από τη μονή Βροντησίου (1585-1591)



Αυτή τη βεβαιότητα προφανώς φανερώνει και ο άγγελος που κάθεται σταυροπόδι στην εικόνα του Μιχαήλ Δαμασκηνού. Κι αυτή η βεβαιότητα μεταφράζεται σε μοίρασμα ζωής. Αυτό είναι το χρέος των χριστιανών. Να μοιρασθούν με τους εγγύς και τους μακράν την προσδοκία ότι με την ανάσταση του Ιησού Χριστού «ἔσχατος ἐχθρὸς καταργεῖται ὁ θάνατος» (Ο τελευταίος εχθρός που θα συντριφθεί είναι ο θάνατος)[3]

Αυτή είναι όμως και η δυσκολία. Να περάσουμε από τη νεκρή έρημο της καρδιάς και να ψηλαφήσουμε εμπειρικά ότι η ανάσταση είναι τρόπος ζωής που νικάει τα σημεία του θανάτου στην καθημερινότητα, ακόμη κι όταν δε φαίνεται καμία ελπίδα και διέξοδος. Εκεί είναι, λίγο πριν το μηδέν, λίγο πριν νεκρωθούν οι αισθήσεις και τα αισθητήρια, όπου απαντά η βεβαιότητα ότι ο Χριστός αναστήθηκε και με το θάνατο του νίκησε κάθε θάνατο. 


Χριστός Ανέστη!

Ευχές για αναστάσιμο φρόνημα και ευχαριστίες πολλές στις αναγνώστριες και στους αναγνώστες του ιστολογίου!



[1] Α΄ Κορ. 15:26. 

[2] Εξ.  7:10∙ 14:16∙ 16:6.

[3] Α΄ Κορ. 15:26.





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου