Τρίτη, 13 Νοεμβρίου 2018

Ολοκληρώθηκε η 2η Πανελλήνια Συνάντηση Θεολόγων


Χολαργός, 11 Νοεμβρίου 2018
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της 2ης Πανελλήνιας Συνάντησης Θεολόγων του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου «Καιρός»

Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ-για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης» διοργάνωσε με επιτυχία τη δεύτερη κατά σειρά πανελλήνια συνάντηση θεολόγων από τις 9 έως τις 11 Νοεμβρίου 2018, στις εγκαταστάσεις του Γυμνασίου – Λυκείου της Ελληνογαλλικής Σχολής Ουρσουλινών στο Νέο Ψυχικό, με θέμα «Η Ορθόδοξη θεολογία μέσα στη νεωτερική πολιτική θεωρία και πράξη». Έλαβαν μέρος 200 περίπου συνάδελφοι θεολόγοι εκπαιδευτικοί, αδιόριστοι πτυχιούχοι Θεολογίας και μεταπτυχιακοί φοιτητές που ανταποκρίθηκαν στη πρόσκλησή του, από την Αττική, την Πάτρα, τη Θεσσαλονίκη, τη Ρόδο, την Κρήτη, την Κοζάνη, τη Λάρισα, τη Μυτιλήνη, την Τρίπολη, τα Κύθηρα κι αλλού. Οι συμμετέχοντες πλαισίωσαν με ζήλο και ενθουσιασμό τις εργασίες και τις δραστηριότητες της συνάντησης, οι οποίες περιλάμβαναν στο πρώτο μέρος δύο (2) συνεδρίες με επτά (7) εισηγήσεις και στο δεύτερο μέρος δεκατέσσερα (14) βιωματικά εργαστήρια θεολογικού προβληματισμού και σκέψης. Τα εργαστήρια λειτούργησαν γύρω από το κεντρικό θέμα, προεκτείνοντας στο πεδίο της διδακτικής πράξης τους επιστημονικούς προβληματισμούς του συνεδριακού μέρους της συνάντησης και εκφράζοντας κριτικό προβληματισμό για διάφορα επίκαιρα θέματα. Τις εργασίες της συνάντησης, μεταξύ άλλων, απασχόλησε και η πρόσφατα αναγγελθείσα σκοπούμενη συμφωνία Εκκλησίας-Κράτους.

Μετά τον χαιρετισμό του εκπροσώπου του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών & Πάσης Ελλάδος πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτη π. Σιλουανού Ιωάννου, του εκπροσώπου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής κ. Στρατή Ψάλτου και εκπροσώπων άλλων φορέων πραγματοποιήθηκε η κεντρική εισήγηση με θέμα - ερώτημα «Ποιος ο ρόλος της Ορθόδοξης Θεολογίας σε μια κοινωνία που εξ ορισμού δεν είναι ορθόδοξη;», στην οποία ο Assaad Elias Kattan, Καθηγητής της Ορθόδοξης Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο του Münster, αναζήτησε τους τρόπους έκφρασης αυτής της θεολογίας στο σύγχρονο μετανεωτερικό κόσμο κτίζοντας γέφυρες επικοινωνίας με τον «άλλο», τον μη ορθόδοξο ή και τον αλλόθρησκο, για τη λύση κρίσιμων κοινωνικών προβλημάτων.
Στην εξέλιξη της ίδιας απογευματινής συνεδρίας κάτω από το κεντρικό θέμα «Ορθόδοξη Εκκλησία μετά τον Εθνικορομαντισμό (ζητήματα δημοκρατίας, εκκοσμίκευσης, ατομικών δικαιωμάτων, μετανάστευσης» εισηγήθηκαν με τη σειρά οι: (1) κ. Δημήτριος Μόσχος, Αναπληρωτής Καθηγητής Γενικής Εκκλησιαστικής Ιστορίας του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής σχολής ΕΚΠΑ, ο οποίος αναζήτησε απαντήσεις στο ερώτημα «Η πατερική βυζαντινή και θεολογική σκέψη: χρήσιμη ή ξεπερασμένη στη νεωτερική δημοκρατία;» επισκοπώντας στιγμές από την πατερική σκέψη υπέρ ενός κράτους δικαίου αφ’ ενός και υπεράσπισης δικαιωμάτων ετερόδοξων μειονοτήτων αφ’ ετέρου· (2) π. Ευάγγελος Γκανάς, θεολόγος, εφημέριος Ι.Ν. Οσίου Μελετίου Σεπολίων το θέμα «Η φιλοξενία ως αίτημα αδύνατο: μια χριστιανική απόκριση», ο οποίος ανέλυσε υποδειγματικά μέσα από τη βιβλική παράδοση και την εκκλησιαστική εμπειρία πώς μπορεί να προσεγγισθεί το δίλημμα ανάμεσα στην άνευ όρων φιλοξενία και τον φόβο απέναντι στον διαφορετικό και αλλόθρησκο ξένο· (3) κ. Έφη Φωκά, Δρ. Πολιτικής Κοινωνιολογίας, Ερευνήτρια στο Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής & Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ) το θέμα «Η Ορθοδοξία στο δικαστήριο: Κράτη με ορθόδοξες πλειοψηφίες και θρησκευτική ελευθερία στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων», η οποία ανέλυσε μέσα από προσωπική της έρευνα πώς και από ποια σκοπιά συγκεκριμένες Ορθόδοξες χώρες (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) απασχολούν ιδιαίτερα το ΕΔΑΔ. Τις εισηγήσεις ακολούθησε ζωηρή συζήτηση που παρέτεινε τη διάρκεια της πρώτης ημέρας κατά μία ώρα πέραν του προγράμματος.
Το Σάββατο 10/11 μετά από μια εμβόλιμη και ανοικτή σε όλους, πολύ παραγωγική και ενδιαφέρουσα συνέλευση των μελών του συλλόγου με καίριες τοποθετήσεις, συνεχίστηκε το πρόγραμμα των εισηγήσεων, οι οποίες αναπτύχθηκαν κάτω από το κεντρικό θέμα «Η Ορθόδοξη θεολογία και ο ορισμός του πολιτικά και κοινωνικά “προοδευτικού”» με την εξής σειρά:
1. Ο κ. Πολύκαρπος Καραμούζης, Αναπληρωτής Καθηγητής Κοινωνιολογίας της Θρησκείας στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου του Αιγαίου, ανέπτυξε τις δυσκολίες διαμόρφωσης κοινωνικού λόγου από την Ορθόδοξη εκκλησιαστική και πολιτική πραγματικότητα στην Ελλάδα σήμερα με το θέμα «Ορθοδοξίες, Δημοκρατία και Θρησκευτικό Πεδίο. Από το συμβολικό αφήγημα της ουτοπίας στην κοινωνική αλληλόδραση της ορθολογικής επιλογής»·
2. η κ. Νίκη Παπαγεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Κοινωνιολογίας της Θρησκείας, Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ ανέπτυξε μορφές απάντησης της Ελλαδικής Εκκλησίας στην οικονομική κρίση της εποχής μας εισηγούμενη το θέμα «Θρησκεία και πολιτική στον καιρό της οικονομικής κρίσης»·
3. ο κ. Θανάσης Παπαθανασίου, Δρ. Θεολογίας, ΕΔΙΠ στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Αθήνας, διδάσκων στο ΕΑΠ και αρχισυντάκτης του περιοδικού «Σύναξη», ανέπτυξε τα θεολογικά κριτήρια απέναντι στην παγκόσμια κοινωνική εκμετάλλευση, τον φασισμό και την αδικία κυρίως αναφορικά με την πραγματικότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας σήμερα εισηγούμενος το θέμα «Δημοκρατία, κοινωνία και η ευθύνη της Θεολογίας».
Στα βιωματικά εργαστήρια θεολογικού προβληματισμού και σκέψης δίωρης διάρκειας του α΄ κύκλου – Σάββατο 10/11, που ακολούθησαν σύμφωνα με το πρόγραμμα, έμπειροι συνάδελφοι από τη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση (ανά δύο) με γνώση του αντικειμένου και των σύγχρονων διδακτικών τεχνικών ανέπτυξαν σε επτά συνολικά εργαστήρια θεματικές εμπνευσμένες από τους δύο κύκλους εισηγήσεων και πρότειναν τρόπους διδακτικής αξιοποίησης του σύγχρονου θεολογικού λόγου στη σχολική τάξη με τη συνδρομή τεχνικών διδασκαλίας και στρατηγικών μάθησης, που αναπτύσσονται και στο νέο ΠΣ για το ΜτΘ, με τα εξής θέματα:
1. «Ενάντια στον πολιτισμό του ναρκισσισμού: Πρόσωπο και κοινότητα στη σύγχρονη Θεολογική αναζήτηση» (από τους Δημήτρη Μπεκριδάκη & Βασίλη Ξυδιά)·
2. «Ορθοδοξία και Εθνικισμός: Ποια είναι η πατρίδα του Χριστιανού;» (από τους Γιώργο Καπετανάκη & Παρασκευή Λεοντοπούλου)·
3. «In God we trust: Ο Χριστιανισμός σε διάλογο με τα οικονομικά συστήματα την εποχή της Παγκοσμιοποίησης» (από τους Γιώργο Γκρίλη & Νικόλαο Τσιρέβελο)·

4. «Εξουσία: αντίσταση ή υπομονή;» (από τους Δόνια Μαραθιά & Χριστόφορο Παπασωτηρόπουλο)·
5. «Γιατί με αναγνώρισες; Το φιλανθρωπικό “ναι” του Ιησού» (από τους Μαρία Παζάρσκη & Κώστα Γούλα)·
6. «Διδάσκοντας για το Ισλάμ, τον ρατσισμό και το προσφυγικό στα νέα Π.Σ των Θρησκευτικών» (από τις Αγγελική Ζιάκα & Ραχμή Μπασιά)·

7. «Οικουμενικότητα, Εθνικισμοί και Πολιτισμοί» (από τις Εύη Βουλγαράκη & Ρόνι Μπου Σάμπα).

Το απόγευμα της ίδιας μέρας λειτούργησε με επιτυχία Κεντρικό Εργαστήριο Ολομέλειας (με 140 τουλάχιστον συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς) από τους Μάριο Κουκουνάρα-Λιάγκη και Άγγελο Βαλλιανάτο με θέμα «Ποιος είμαι και τι κάνω εδώ; Διερευνώντας τον ρόλο του θεολόγου στο σχολείο». Το εργαστήριο είχε ιδιαίτερη επιτυχία, καθώς οι συμμετέχοντες υποδύθηκαν τους διαφορετικούς ρόλους και χαρακτήρες που προσλαμβάνει και υπηρετεί διαχρονικά ο θεολόγος εκπαιδευτικός της τάξης.




Στον πρωϊνό κύκλο της επόμενης μέρας (Κυριακή 11/11) λειτούργησαν άλλα επτά (7) βιωματικά εργαστήρια παιδαγωγικής μεθοδολογίας με τα εξής θέματα:

1. «Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα μέσα από τη χριστιανική ματιά. Προκλήσεις και παραλείψεις σ΄ ένα μεταβαλλόμενο κόσμο» (από τις Σουλτάνα Γκαργκάνα & Σουλτάνα Αβέλλα)·
2. «Εγώ και ο άλλος. Αποδοχή και σεβασμός του διαφορετικού» (από τις Σέβη Κωνσταντινίδου & Κατερίνα Πενιρτζή-Ζαχαράκη)·

3. «Διερευνώντας με τους μαθητές και τις μαθήτριές μας ζητήματα γύρω από την παρουσία της θρησκείας στον δημόσιο χώρο» (από τους Αρσένη Αρσενάκη & Γιώργο Στριλιγκά)·
4. «Μονόλογοι από το Αιγαίο: το ταξίδι και τα όνειρα ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων» (από τις Δήμητρα Κολάση & Ηρώ Ποταμούση)·
5. «Καταναλώνω για να υπάρχω… χωρίς την κτίση;» (από τους Απόστολο Μπάρλο & Βάσω Γώγου)·
6. «Χριστιανικές μορφές, αφηγήσεις και κείμενα: προσωπικές επιλογές και στάσεις σε διλήμματα που θέτει η πολιτική και η οικονομία» (από τις Χρυσάνθη Βαβέτση & Κυριακή Τριανταφυλλίδη)·

7. «Κοινωνικά αδιέξοδα και Ορθόδοξη θεολογία» (από τους Μανώλη Παπαϊωάννου & Εβίτα Ρεντζή).
Μετά την ολοκλήρωση του β΄ κύκλου των εργαστηρίων οι συμμετέχοντες στην ολομέλεια μέσα από συζήτηση και ανατροφοδότηση υπογράμμισαν τις θετικές όψεις της φετινής συνάντησης, επεσήμαναν αδυναμίες και αστοχίες, αλλά με ιδιαίτερη θέρμη ζήτησαν την υλοποίηση με μεγαλύτερη συχνότητα μέσα στον χρόνο, παρόμοιων συναντήσεων σε βιωματικό-παιδαγωγικό πλαίσιο εκφράζοντας παράλληλα τις ευχαριστίες τους προς τη διοργάνωση.



Το Διοικητικό Συμβούλιο του «Καιρού» ευχαριστεί όλους όσους συνέβαλαν για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης και ειδικότερα την Οργανωτική και την Επιστημονική Επιτροπή, τους εισηγητές και τους επιμορφωτές, τη Διεύθυνση της Ελληνογαλλικής Σχολής Ουρσουλινών για την άψογη φιλοξενία, τους εθελοντές συναδέλφους που υποστήριξαν τη γραμματεία και τις εργασίες και ιδιαιτέρως όλους τους θεολόγους που συμμετείχαν στις εργασίες, δίνοντας δυναμικά το παρών και συμβάλλοντας δημιουργικά στον διάλογο. Ευχαριστούμε όλους τους συναδέλφους θεολόγους για την εμπιστοσύνη που δείχνουν στην πολύπλευρη παιδαγωγικά και θεολογικά επιμορφωτική προσπάθεια του συλλόγου μας.
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος
Χρήστος Καρακόλης
Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α.
Ο Γεν. Γραμματέας
Γεώργιος Καπετανάκης
Δρ Θεολογίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου