Παράσταση του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου «Καιρός» στο ΣτΕ για τα Θρησκευτικά

Την 21η Σεπτεμβρίου 2018 διεξήχθη η ακροαματική διαδικασία της προγραμματισμένης δικάσιμης στη μείζονα ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας για το μάθημα των Θρησκευτικών. Πρόκειται για τη συνεκδίκαση πέντε διαφορετικών προσφυγών οι οποίες έχουν κατατεθεί από διάφορα σωματεία, θεσμούς και πρόσωπα. 
Όπως είναι γνωστό, οι τρεις από αυτές αφορούν σε αιτήσεις ακύρωσης των υφιστάμενων Προγραμμάτων Σπουδών, με το επιχείρημα ότι «απομειώνουν την ορθόδοξη πίστη και αγωγή». Η τέταρτη προσφυγή, εκκινώντας από εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις, διεκδικεί τη ριζική μεταβολή της θρησκευτικής εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο, καθώς και την κατάργηση της αναγραφής του θρησκεύματος στα Ατομικά Δελτία των μαθητών. Η πέμπτη επικεντρώνεται στα ζητήματα της πρωινής προσευχής στο σχολείο και του σχολικού εκκλησιασμού, με αίτημα την κατάργησή τους ή τουλάχιστον την απαλλαγή των ενδιαφερόμενων μαθητών.  
Μετά τη συνοπτική παρουσίαση των προσφυγών από την εισηγήτρια Σύμβουλο, οι πληρεξούσιοι των διαδίκων παρουσίασαν τις θέσεις τους, ενώ για ένα μέρος των προσφυγών παραστάθηκε νομικά η Εκκλησία της Ελλάδος και η Εκκλησία της Κρήτης. Κατά την προαναφερθείσα διαδικασία, παρενέβη και ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «Καιρός», ύστερα από σχετική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου να παρασταθεί νομικά σε όλες ανεξαιρέτως τις υποθέσεις. Βασική επιδίωξη του «Καιρού» είναι να προβάλλει τις θέσεις του για το μάθημα των Θρησκευτικών και να διεκδικήσει μια σύγχρονη και δημιουργική θρησκευτική εκπαίδευση στο ελληνικό σχολείο. 
Ο νομικός πληρεξούσιος του Συνδέσμου κ. Πάνος Νικολόπουλος ανέπτυξε τις θέσεις του με περιεκτική αναφορά σε όλα τα ζητήματα που θίγουν οι κατατεθείσες προσφυγές. Καταρχάς, υποστήριξε το έννομο συμφέρον της νομικής παράστασης του «Καιρού», ο οποίος εκπροσωπεί μεγάλο μέρος των θεολόγων της χώρας. Έδειξε ότι η παιδαγωγική αποστολή του σχολείου είναι διαφορετική από αυτή της Εκκλησίας, ενώ η συνταγματική επιταγή για ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης πρέπει να υλοποιείται με απόλυτο σεβασμό στην ελευθερία των μαθητών. Αναφέρθηκε σε ζητήματα που έχουν τεθεί γύρω από τα νέα Προγράμματα Σπουδών, όπως είναι η κατηγορία περί «προσηλυτισμού» και το καθεστώς που ισχύει στα μειονοτικά σχολεία. Υπενθύμισε ότι τα υφιστάμενα Προγράμματα Σπουδών προέκυψαν ύστερα από διάλογο με την Εκκλησία και κινούνται προς την κατεύθυνση ενός μαθήματος ανοικτού, παιδαγωγικά ευαίσθητου απέναντι στις σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες και διδακτικά σύγχρονου. Τέλος, μίλησε για το ισχύον καθεστώς χορήγησης απαλλαγής, το οποίο δίνει τη δυνατότητα εξαίρεσης στους άθρησκους, τους ετερόδοξους και τους αλλόθρησκους μαθητές.
Το Δικαστήριο όρισε προθεσμία μέχρι τις 15 Οκτωβρίου για να υποβάλλουν οι διάδικοι και οι παρεμβαίνοντες τα υπομνήματά τους, προκειμένου να προχωρήσει στην περαιτέρω νομική διερεύνηση των θεμάτων που θίχτηκαν και να εκδώσει τις αποφάσεις του στο επόμενο χρονικό διάστημα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σχεδιάζοντας και Διδάσκοντας Θρησκευτικά με τα νέα Προγράμματα Σπουδών. Διδακτικά σενάρια για το μάθημα των Θρησκευτικών

1.1 Ο άνθρωπος ζει με τον Θεό - Α΄ Λυκείου

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2