2.2 Θεία Ευχαριστία: Η ταυτότητα της Εκκλησίας - Α΄ Λυκείου

 

"Κάθε μέρα συγκεκντρώνονταν με ομοψυχία στο ναό, τελούσαν τη θεία Ευχαριστία σε σπίτια, 
τρώγοντας την τροφή τους γεμάτοι χαρά και με απλότητα στην καρδιά" 
(Πρ. Απ. 2, 46)

Εισαγωγή

Σε προηγούμενη ανάρτησή μας εξετάσαμε τις ποικίλες διαστάσεις της Χριστιανικής Εκκλησίας.

Η κοινοκτηοσύνη, η αλληλεγγύη, η έμπρακτη και αυτοθυσιαστική αγάπη αποτελούν βασικά στοιχεία της, που όπως αναφέραμε, ξεκινούν από το Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας.

Τι είναι όμως η θείας Ευχαριστία;

Γιατί είναι τόσο σημαντικό Μυστήριο για τη ζωή των χριστιανών;

Ειδικότερα σε αυτή την ανάρτηση θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε γιατί είναι τόσο σημαντικό το Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας.

Επίσης θα συνδέσουμε τη θεία Ευχαριστία με τη σταυρική θυσία του Χριστού και θα εξετάσουμε τη σχέση Ευχαριστίας και σύγχρονου κόσμου.

1. Επίπεδα έκφρασης της θείας Ευχαριστίας στην ιστορία και στην καθημερινότητα.

Με βάση τα ερωτήματα που ακολουθούν θα δημιουργήσουμε στον πίνακα τέσσερις στήλες όπου θα καταγράψουμε τις απαντήσεις σας σε κάθε ένα από τα ερωτήματα: 

Για ποιο λόγο οι άνθρωποι λένε «ευχαριστώ» σε κάποιον; 

Με ποιους τρόπους εκφράζουν την ευχαριστία τους οι άνθρωποι στους ανθρώπους;

Για ποιο λόγο οι άνθρωποι λένε «ευχαριστώ» στον Θεό; 

Με ποιους τρόπους εκφράζουν την ευχαριστία τους οι άνθρωποι στον Θεό;


2.Θεία Ευχαριστία, η ουσία της Εκκλησίας



Αφού διαβάσουμε τα αποσπάσματα από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη και τη Θεία Λειτουργία σχετικά με το νόημα της θυσίας προς τον Θεό και της θυσίας του Θεανθρώπου Χριστού στον σταυρό (σε σύνδεση με τη Θεία Ευχαριστία) ας προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε ομοιότητες και διαφορές και να τις ανακοινώσουμε στην ολομέλεια της τάξης.

Πώς συνδέεται η θεία Ευχαριστία με τη Σταύρωση του Χριστού;









Πώς άραγε γίνεται κατανοητό αυτό το γεγονός από την ίδια την Εκκλησία; 


3. Η Εκκλησία ως ευχαριστιακή σύναξη 

Ας χωριστούμε σε ομάδες και ας μελετήσουμε τα καινοδιαθηκικά χωρία και θεολογικά κείμενα του βιβλίου με θέμα την ευχαριστιακή στάση/διάθεση του ανθρώπου απέναντι στον Θεό διαχρονικά. Στη συνέχεια, σε ένα φύλλο χαρτί ας γράψουμε (στο κέντρο) τις λέξεις «Ευχαριστία / Θεία Ευχαριστία». Στη συνέχεια ας προσπαθήσουμε να σημειώσουμε και να συνδέσουμε με την κεντρική έννοια ή/και μεταξύ τους τις πληροφορίες των κειμένων. Θα έχουμε υπόψη μας επιπλέον τρεις χρονικούς άξονες [Πριν την Πτώση/Εποχή του Χριστού (Μυστικός Δείπνος)/Πρώτοι χριστιανικοί χρόνοι/Σήμερα], προκειμένου να ομαδοποιήσουμε καλύτερα το υλικό μας. Τα βασικά συμπεράσματα θα κοινοποιηθούν στην ολομέλεια μέσα από τις «κάρτες γνώσεων» που θα δημιουργήσουμε κατά τη διάρκεια.










Έχουν όμως όλα αυτά σημασία για τη σύγχρονη εποχή και για εμάς; Και ειδικά για αυτή την περίοδο της πανδημίας που ζούμε;


4. Ο ευχαριστιακός τρόπος ζωής της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

4η Δραστηριότητα – Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Λειτουργία μετά τη Λειτουργία

«Δεν πρέπει να χαθεί το γεγονός αυτό (ενν. της Θείας Λειτουργίας) σαν μια στιγμιαία συγκίνηση, αλλά να προεκταθεί η Λειτουργία μέσα στην καθημερινή ζωή. Και να μεταμορφωθεί ολόκληρη η ζωή σε μια λειτουργία (sic) […]Για να γίνει το γραφείο μας, το θυσιαστήριο μας, το εργοστάσιο ή το σπίτι μας, ο ναός μας, η εργασία μας λειτουργία μας, όπου θα προσφέρονται η ψυχή και το σώμα μας ‘θυσίαν ζῶσαν, ἁγίαν, εὐάρεστον τῷ Θεῷ’ (sic) […]«Η συνέχιση της Λειτουργίας μέσα στη ζωή (sic) σημαίνει συνεχή προσπάθεια για απελευθέρωση από τις δυνάμεις του κακού, οι οποίες δρούν εντός μας· σημαίνει συνεχή επαναπροσανατολισμό και άνοιγμα προς ενοράσεις και προσπάθειες, με σκοπό την απελευθέρωση των ανθρώπων από όλες τις δαιμονικές δομές αδικίας, εκμεταλλεύσεως, αγωνίας, μοναξιάς, και τη δημιουργία μιας πραγματικής κοινωνίας προσώπων εν τη αγάπη» (Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου, Ιεραποστολή στα ίχνη του Χριστού, εκδ. Αποστολική Διακονία, Αθήνα 2007 σελ. 129-131).

Ας παρατηρήσουμε τις φωτογραφίες και αφού διαβάσουμε το κείμενο του Αρχιεπισκόπου Τιράνων Αναστασίου, να προσπαθήσουμε να απαντήσουμε τι σημαίνει ο όρος "Λειτουργία μετά τη Λειτουργία".


Διαβάζουμε τη φράση: «Θεία Ευχαριστία = μεταμόρφωση του ανθρώπου και του κόσμου» και μελετούμε και τα κείμενα με τις "Δεήσεις" του βιβλίου. 



Πως κατανοείται τα χαρακτηριστικά του ευχαριστιακού τρόπου ζωής, τις αλλαγές που συντελούνται στον άνθρωπο μέσα στη Θεία Ευχαριστία.







Επίλογος
Οι χριστιανοί συνεχίζουν να τελούν το Μυστήριο της Ευχαριστίας, όπως το παρέδωσε ο Κύριος κατά τον Μυστικό Δείπνο. Το ψωμί και το κρασί προσφέρονται ως σύμβολα θυσίας και της δικής μας ζωής. Αποτελούν τον κόπο της καθημερινότητάς μας. Αυτά τα προσφέρουν οι χριστιανοί στον Θεό Πατέρα, ώστε δα του Αγίου Πνεύματος να μεταβληθούν σε Σώμα και Αϊμα Χριστού, ως δώρα αφθάρτου τρόπου υπάρξεως. Οι χριστιανοί κοινωνούν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού για να πάρουν έμπνευση για αλλαγές και μεταμορφώσεις στην καθημερινότητά τους. Η θεία Λειτουργία δεν τελειώνει τη στιγμή που κοινωνήσαμε αλλά συνεχίζεται στην καθημερινή ζωή ως ευχαριστία στον συνάνθρωπο (Λειτουργία μετά τη Λειτουργία).


Επομένως, η ευχαριστία, κατά το παράδειγμα του Κυρίου που ευχαρίστησε τον Θεό Πατέρα αλλά και έπλενε τα πόδια των μαθητών, σημαίνει τον τρόπο ζωής του χριστιανού. Ευχαριστία στον Τριαδικό Θεό αλλά και σε κάθε άνθρωπο που θα συναντήσει.
Ωστόσο, η Ευχαριστία σηματοδοτεί και κάτι ακόμη. Οι χριστιανοί γευόμενοι το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου, ενώνονται μαζί Του αλλά και με τον συνάνθρωπό τους. Για τη σημασία όμως της ενότητας εντός της Εκκλησίας  αλλά και μεταξύ των χριστιανών των διάφορων Εκκλησιών-Ομολογιών θα αναφερθούμε στην επόμενη ανάρτησή μας.




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σχεδιάζοντας και Διδάσκοντας Θρησκευτικά με τα νέα Προγράμματα Σπουδών. Διδακτικά σενάρια για το μάθημα των Θρησκευτικών

1.1 Ο άνθρωπος ζει με τον Θεό - Α΄ Λυκείου

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2