Εκπαιδευτικό - Πολιτιστικό Πρόγραμμα: Η τέχνη του Θεολογείν - Η Χριστιανική Θεολογία σε διάλογο με τη σύγχρονη κοινωνία
Το υλικό εργασίας του φετινού Εκπαιδευτικού - Πολιτιστικού Προγράμματος στο "Βενετόκλειο" - 1ο Λύκειο Ρόδου δημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονικό βιβλίο (e-book) με τίτλο "Καλλιεργώντας δεξιότητες, στάσεις και αξίες μέσα από την εκπαίδευση". Για να δείτε τις υπόλοιπες ενδιαφέρουσες εργασίες των μαθητών/τριών και των καθητών/τριών τους από τα διάφορα σχολεία του Νομού Δωδεκανήσου ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Ευθύς αμέσως ακολουθεί το κείμενο και το φωτογραφικό υλικό του Προγράμματός μας, όπως δημοσιεύτηκε στις σελίδες 152-162 του εν λόγω e-book.
Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΕΙΝ - Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΕ ΔΙΑΛΟΓΟ
ΜΕ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΕ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ Γ.
ΤΣΙΡΕΒΕΛΟΣ
Θεολόγος ΠΕ01 - Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ
1ο Λύκειο – «Βενετόκλειο» Ρόδου
ntsirevelos@hotmail.com
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Το πρόγραμμα «Η τέχνη του θεολογείν – Η χριστιανική
θεολογία σε διάλογο με τον σύγχρονο κόσμο» πραγματοποιήθηκε στο 1ο
Λύκειο – «Βενετόκλειο» Ρόδου κατά το σχολικό έτος 2015-16. Συμμετείχαν 29
μαθητές από διάφορα τμήματα της Α΄ και της Β΄ Λυκείου υπό την επίβλεψη του
εκπαιδευτικού Νικολάου Τσιρέβελου. Το θέμα προσεγγίσθηκε μέσα από την έρευνα των
θεολογικών-θρησκευτικών πηγών και δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση των
μαθητών/τριών με το διαδίκτυο μέσω της αναζήτησης πηγών και της δημοσίευσης
αναρτήσεων σε ιστολόγιο. Οι μαθητές/τριες γνώρισαν τα βασικά σημεία και τη
μεθοδολογία για έναν γόνιμο διαθρησκειακό διάλογο με βάση τις προϋποθέσεις της
χριστιανικής θεολογίας. Συγχρόνως, αναζήτησαν στοιχεία στη διδασκαλία των άλλων
Χριστιανικών Εκκλησιών καθώς και στις θεολογικές παραδόσεις των ζωντανών
θρησκειών που προάγουν την αρμονική συνύπαρξη των ανθρώπων ξέχωρα από την
ετερότητά τους σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Σε αυτά τα πλαίσια
δημιουργήθηκε και ο προβληματισμός για τον τρόπο πρόληψης και θεραπείας του
θρησκευτικού φανατισμού. Στα πλαίσια αυτών των αναζητήσεων παρουσιάστηκε το παράδειγμα
της ειρηνικής συμβίωσης των ποικίλων θρησκευτικών κοινοτήτων της Ρόδου και
αναδείχθηκε ο ιδιαίτερος ροδιακός πολιτισμός που δημιουργήθηκε στο πέρασμα των
αιώνων. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την εκπαιδευτική επίσκεψη των
μαθητών/τριων στα μεγάλα θρησκευτικά μνημεία της Μεσαιωνικής Πόλης Ρόδου
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
Διαθρησκειακός
διάλογος, Μεσαιωνική Πόλη Ρόδου, Χριστιανική Θεολογία
Αναμνηστική φωτογραφία των μαθητών/τριών έξω από τον Άγιο Φραγκίσκο |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στη σύγχρονη εποχή ο θρησκευτικός φανατισμός βρίσκει
πρόσφορο έδαφος να αναπτυχθεί σε πολλές γωνιές του πλανήτη, όπως σε ορισμένες
χώρες της Μέσης Ανατολής, της Βόρειας Αφρικής, σε διάφορες περιοχές της Ευρώπης
και της Αμερικής καθώς και στη χώρα μας. Ο θρησκευτικός φανατισμός δεν έχει
καμία σχέση με την αγωνιστικότητα για τη μετάδοση της πίστης. Πολλές φορές
αποτελεί το ένδυμα για την εξυπηρέτηση ποικίλων πολιτικών και γεωστρατηγικών
σκοπιμοτήτων (Αναστάσιου, 2015). Ο φανατισμός στον θρησκευτικό κόσμο δε
γνωρίζει όρια και μπορεί να έχει ως θύματα ανθρώπους άλλων θρησκειών ή και πρόσωπα
θρησκευτικά αδιάφορα (αγνωστικιστές) και άθεους. Το ζητούμενο λοιπόν είναι με
ποιους τρόπους μπορεί να προληφθεί και να θεραπευτεί το φαινόμενο της
θρησκευτικής μισαλλοδοξίας και θεμελιοκρατίας-φονταμενταλισμού (Τσιρέβελου, 2015).
Οι Χριστιανικές Εκκλησίες αλλά και τα μεγάλα ζωντανά θρησκεύματα του πλανήτη
περιέχουν στις πλούσιες παραδόσεις τους πάμπολλα στοιχεία που προάγουν την
πανανθρώπινη προσέγγιση, ξέχωρα από τις όποιες θρησκευτικές ή άλλες διαφορές
(Αναστασίου, 2015).
Σε αυτά τα πλαίσια, το εκπαιδευτικό-πολιτιστικό πρόγραμμα
«Η τέχνη του θεολογείν – Η χριστιανική θεολογία σε διάλογο με τον σύγχρονο
κόσμο» απέβλεπε να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τις θεολογικές προϋποθέσεις της
Ορθόδοξης Χριστιανικής διδασκαλίας για τη διεξαγωγή ενός νηφάλιου διαλόγου με
τους ανθρώπους των άλλων θρησκειών. Συγχρόνως, να ανακαλύψουν την αναγκαιότητα
και τη σπουδαιότητα της διεξαγωγής ενός γόνιμου
διαθρησκειακού διαλόγου (Ματσούκα, 2005) που μπορεί να οδηγήσει στην
ειρηνική συνύπαρξη των σύγχρονων πολυπολιτισμικών κοινωνιών και να έλθουν σε
επαφή με την τοπική πολυθρησκευτική ιστορία της Ρόδου. Με αυτό τον τρόπο θεωρώ
ότι οι μαθητές/τριες μπορούν να καλλιεργήσουν στάσεις, αξίες αποδοχής και
σεβασμού κάθε ετερότητας και ειδικά της θρησκευτικής, και κυρίως να εμπνευσθούν
από το παράδειγμα της ανά τους αιώνες αρμονικής πολυθρησκευτικής συμβίωσης των
κατοίκων της Ρόδου.
ΣΤΟΧΟΙ
Γνωστικοί
στόχοι. Οι γνωστικοί
στόχοι που τέθηκαν ήταν οι μαθητές/τριες:
-Να
γνωρίσουν τα λατρευτικά κέντρα των μεγάλων μονοθεϊστικών θρησκειών του κόσμου, που
διατηρούν ζωντανές κοινότητες στο νησί της Ρόδου.
-Να
ψηλαφήσουν την ιδιαίτερη θεολογική παράδοση αυτών των θρησκειών.
-Να
ανακαλύψουν τον ιδιαίτερο πολιτισμό κάθε θρησκευτικής
κοινότητας και στη συνέχεια να ερευνήσουν την ιδιαίτερη συμβολή τους στην
πολυπολιτισμική κοινωνία της Ρόδου.
-Να
κατανοήσουν τις πανανθρώπινες αξίες και ιδανικά που
διατηρούν αυτές οι διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις που συνυπάρχουν στη
Ρόδο.
-Να μάθουν
ότι αφετηρία του Ιουδαϊσμού, του Χριστιανισμού και
του Ισλάμ είναι η κοινή αβρααμική παράδοση.
-Να
ερευνήσουν τον ιδιαίτερο πολιτισμό κάθε θρησκευτικής
κοινότητας και στη συνέχεια να εμβαθύνουν στην ιδιαίτερη συμβολή τους στην
πολυπολιτισμική κοινωνία της Ρόδου.
-Να
αντιληφθούν γιατί ορισμένα από αυτά τα μνημεία έχουν
χαρακτηρισθεί ως «Παγκόσμια Μνημεία Πολιτισμού» από την UNESCO.
-Να
ανακαλύψουν το ρόλο της θρησκείας στη διακήρυξη και
την επικράτηση της τοπικής και παγκόσμιας ειρήνης και στη θεραπεία κάθε
είδους φανατισμού.
-Να
μελετήσουν τη σημασία-σπουδαιότητα του «διαθρησκειακού
διαλόγου», τόσο του επιστημονικού όσο και του διαλόγου της ζωής, για την ομαλή
συνεργασία των ετερόθρησκων.
-Να
κατανοήσουν το θρησκευτικό φαινόμενο ως βαθύτερη υπαρξιακή ανάγκη.
Παιδαγωγικοί
στόχοι. Οι παιδαγωγικοί
στόχοι αποσκοπούν οι μαθητές/τριες:
-Να
αναπτύξουν την ικανότητα της συνεργασίας.
-Να
καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη και τη δημιουργική ικανότητα.
-Να
εξοικειωθούν με τις νέες τεχνολογίες και την ΤΠΕ.
-Να
προάγουν τη δημιουργικότητά τους και την αισθητική τους αντίληψη μέσα από την
έρευνα και τη μελέτη.
-Να
αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών για εκπαιδευτικούς λόγους και
με απώτερο σκοπό να τις συνδέσουν και με την εκπαιδευτική διαδικασία στην
πράξη.
-Να
καταστούν ενεργοί πολίτες στην κοινωνία.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Κατά τη
διαδικασία επίτευξης των παραπάνω στόχων χρησιμοποιήθηκαν σε εναλλαγή πολλαπλές
μέθοδοι. Πιο συγκεκριμένα χρησιμοποιήθηκαν:
-Η ομαδοσυνεργατική
προσέγγιση. Οι μαθητές/τριες παρήγαγαν δημιουργικές εργασίες σε ανομοιογενείς
ομάδες.
-Η
άντληση πληροφοριών μέσα από τον παγκόσμιο ιστό (Φεσάκη και Δημητρακοπούλου,
2009).
-Η ενθάρρυνση
της αυτενέργειας (ατομικές εργασίες).
-Η δημοσίευση
εργασιών στο εκπαιδευτικό ιστολόγιο Η
τέχνη του θεολογείν.
-Η
παιδαγωγική επίσκεψη στα κυριότερα θρησκευτικά μνημεία της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ
Στα
πλαίσια της εργασίας των μαθητών/τριών ουσιαστική ήταν η συμβολή των εκπροσώπων
των μεγάλων θρησκευτικών κοινοτήτων της Ρόδου. Κατά τη διάρκεια της
εκπαιδευτικής επίσκεψης των μαθητών/τριών στα θρησκευτικά μνημεία της
Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου, οι θρησκευτικοί εκπρόσωποι υποδέχτηκαν και
ενημέρωσαν τους συμμετέχοντες για τα
μνημεία πολιτισμού και τις τοπικές θρησκευτικές κοινότητες. Ο π Διονύσιος Τσαλούπης
εκπροσώπησε τον Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Ρόδου κκ Κύριλλο και την Ορθόδοξη Χριστιανική
Εκκλησία, η κα Φιλίππου τη Ρωμαιοκαθολική Χριστιανική Εκκλησία, ο Ιμάμης κος
Χασάν Καρά Αλή την τοπική Ισλαμική Κοινότητα και η κα Κάρμεν Κοέν την τοπική
Ιουδαϊκή Κοινότητα. Από αυτή τη θέση θα ήθελα μέσα από τα βάθη της καρδιάς μου
να τους ευχαριστήσω για τη θερμή φιλοξενία και την υποδοχή στους/στις
μαθητές/τριες.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η γνωριμία των
μαθητών/τριών με τις θέσεις της χριστιανικής θεολογίας απέναντι στους ανθρώπους
άλλων θρησκευτικών πεποιθήσεων κρίθηκε απαραίτητη, με απώτερο σκοπό οι
εμπλεκόμενοι στο πρόγραμμα να καλλιεργήσουν αξίες που αναφέρονται στο σεβασμό
και την αποδοχή κάθε ετερότητας και ειδικά της θρησκευτικής. Ειδικότερα, η
Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία και η θεολογία της προσφέρει τη μαρτυρία της εν
Χριστώ ζωής στον πλανήτη (Κούκουρα, 2009). Ακολουθώντας το παράδειγμα του
Χριστού κατά τη συνομιλία Του με την ετεροεθνή και ετερόφυλη Σαμαρείτισσα (Ιω.
4, 1-42), συνεχίζει το έργο Του στην οικουμένη. Πέρα από μεμονωμένες ιστορικές
αστοχίες, η Ανατολική Χριστιανοσύνη προήγαγε τα ιδεώδη και τις αρχές που οικοδομούν
την αρμονική συμβίωση των ανθρώπων (Αναστασίου, 2015), ήλθε σε διάλογο με
διάφορα θεολογικά, θρησκευτικά και αθεϊστικά ρεύματα ή απόψεις και ανέδειξε τις
προϋποθέσεις για να αγωνισθούν οι χριστιανοί, ώστε να μεταμορφώσουν τον κόσμο
σε μια παγκόσμια κοινωνία αγάπης (Αναστασίου, 2000). Με αυτό τον τρόπο αποτέλεσε
το «τὸ ἅλας τῆς γῆς» (Μτθ. 5,13) που χαρισματικά δημιουργεί
πολιτισμό.
Εξάλλου, οι Δυτικές
Χριστιανικές Εκκλησίες, όπως η Ρωμαιοκαθολική, αλλά και τα μεγάλα ζωντανά
θρησκεύματα, όπως το Ισλάμ και ο Ιουδαϊσμός (Αναστασίου, 2004 και Ellade & Coyliano, 2016) διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στη συνεργασία και
την ειρηνική συνύπαρξη των ανθρώπων διαφορετικής θρησκευτικής προέλευσης ή
όποιας άλλης ταυτότητας. Με τη ζωντανή παρουσία τους προήγαγαν τον ανθρώπινο
πολιτισμό (Αναστασίου, 2004), ξέχωρα από τα όποια θεμελιοκρατικά αστοχήματα των
εκπροσώπων τους στην ιστορίας, που συνήθως εξυπηρετούσαν μη θρησκευτικές
επιδιώξεις (Αναστασίου, 2015 και Γιανναρά, 1999). Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί
το νησί της Ρόδου. Ο χώρος της Μεσαιωνικής Πόλης μέσα από τα διατηρητέα ιστορικά
μνημεία των διαφόρων θρησκειών προβάλλει το πρότυπο της πολυθρησκευτικής
συνύπαρξης των ανθρώπων.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η εκπαιδευτική
δράση αναπτύχθηκε σε ένα διάστημα πέντε μηνών και περιελάμβανε ποικίλες δράσεις
και εναλλαγή μεθόδων, ώστε να επιτευχθούν όλοι οι στόχοι από τους συμμετέχοντες
στο Πρόγραμμα.
Στην αρχή έγιναν κάποιες συζητήσεις, ώστε να διερευνηθεί
και να αποτυπωθεί η γνώση των μαθητών/τριών σχετικά με τις θέσεις της Ορθόδοξης
Εκκλησίας και των κυριότερων Θρησκειών που υπάρχουν στη Ρόδο, όπως είναι η Ρωμαιοκαθολική
Εκκλησία, ο Ιουδαϊσμός, Ισλάμ απέναντι στο θρησκευτικό φανατισμό, το
διαθρησκειακό διάλογο και την ειρηνική συνύπαρξη των κατοίκων. Στη συνέχεια
τέθηκαν οι γενικοί στόχοι και οι μαθητές/τριες χωρίσθηκαν σε ανομοιογενείς ομάδες
των τεσσάρων ατόμων (Ματσαγγούρας, 2007). Η φάση αυτή έλαβε χώρα κατά τον πρώτο
μήνα των συναντήσεων.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα (2ος – 3ος
μήνας) έγινε ανάθεση συγκεκριμένων εργασιών σε καθεμία ομάδα. Ειδικότερα,
τέσσερεις ομάδες αναζήτησαν και μελέτησαν κυρίως σε διαδικτυακές και λιγότερο σε
βιβλιογραφικές πηγές τις θέσεις της Χριστιανικής, Ορθόδοξης και
Ρωμαιοκαθολικής, της Ισλαμικής (Κοράνιο, 2006) και της Ιουδαϊκής θεολογίας (Αναστασίου,
2004) απέναντι στις προοπτικές μιας ειλικρινούς επικοινωνίας και μιας γόνιμης
συνεργασίας. Η έρευνά τους ανέδειξε τα στοιχεία εκείνα που προάγουν την
αρμονική συνύπαρξη των ανθρώπων διαφόρων θρησκευτικών κοινοτήτων σε ένα τόπο.
Δύο ακόμη ομάδες, αναζήτησαν πληροφορίες για την κριτική
θεώρηση των μεγάλων φιλοσόφων απέναντι στο θρησκευτικό κόσμο. Οι μαθήτριες και
οι μαθητές των ομάδων αυτών επέλεξαν να ασχοληθούν με τις φιλοσοφικές απόψεις των Carl Marx, Friedrich Nietzsche, Sigmund Freud και Jean-Paul Sartre Sartre. Στη συνέχεια, παρουσίασαν τις θέσεις της χριστιανικής
θεολογίας απέναντι στις απόψεις αυτές. Στο σημείο αυτό παρατήρησαν ότι οι
χριστιανοί θεολόγοι (Ματσούκα, 2002) δεν απέρριψαν ούτε καταδίκασαν τις απόψεις
αυτές, αλλά πολύ περισσότερο διαλέχτηκαν με κριτικό πνεύμα και αποδέχτηκαν τα
θετικά σημεία τους.
Εξάλλου, τα μέλη μιας ομάδας αναζήτησαν πληροφορίες για
τον τρόπο που επηρεάστηκε η εκκλησιαστική τεχνοτροπία και ο πολιτισμός των
Ορθοδόξων της Ρόδου από τη Ρωμαιοκαθολική παράδοση. Με αυτόν τον τρόπο
παρουσίασαν την αλληλεπίδραση των πολιτισμών, την εκατέρωθεν αφομοίωση ποικίλων
στοιχείων και τη δημιουργία της ιδιαίτερης δωδεκανησιακής τεχνοτροπίας στην
εικονογραφία και την αρχιτεκτονική των ναών.
Μετά την ολοκλήρωση
των εργασιών παρουσιάσθηκαν σε μορφή videos και powerpoint τα πορίσματα της έρευνας κάθε ομάδας και
ακολούθως δημοσιεύτηκαν στο ιστολόγιο Η
τέχνη του θεολογείν. Στο επόμενο
στάδιο καταβλήθηκε η προσπάθεια μέσα από συζητήσεις να συνδεθούν τα ποικίλα
θέματα και να προβληθεί η διαχρονική σπουδαιότητα του θρησκευτικού διαλόγου.
Στο σημείο αυτό, αποτυπώθηκαν οι προϋποθέσεις για τη διεξαγωγή ενός υγιούς και
δημιουργικού θεολογικού διαλόγου μεταξύ των θρησκειών (Ματσούκα, 2005) αλλά και
με τα μεγάλα φιλοσοφικά και κατά πολλούς αθεϊστικά ρεύματα.
Στη συνάφεια αυτή
αναδείχθηκαν τα χαρακτηριστικά του αλληλοσεβασμού και της νηφαλιότητας που χρειάζεται
να διέπουν κάθε μορφή διαλόγου (Τσιρέβελου, 2015). Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στο
«διάλογο της ζωής» (Αναστασίου, 2015), δηλαδή στην αρμονική συνύπαρξη των απλών
ανθρώπων διαφόρων θρησκευτικών κοινοτήτων σε έναν τόπο. Η κατανόηση του
«διαλόγου της ζωής» έγινε μέσα από την τοπική ιστορία της Ρόδου
(Παπαχριστοδούλου, 1972). Πιο συγκεκριμένα, αναδείχθηκε ο ιδιαίτερος ροδιακός
πολιτισμός, όπως αυτός αποτυπώνεται στα ποικίλα τοπικά θρησκευτικά μνημεία και
φανερώθηκε η αλληλοεπίδραση σε ποικίλα έργα τέχνης (π.χ. εικονογραφία, ναοδομία,
λαϊκές παραδόσεις).
Η ενασχόληση με την τοπική ιστορία οδήγησε στο τελικό
στάδιο του προγράμματος (5ος μήνας). Έτσι διοργανώθηκε σε συνεργασία
με τους συμμετέχοντες μια εκπαιδευτική επίσκεψη στα κυριότερα θρησκευτικά
μνημεία της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου (Άγιος Φανούριος – Ορθόδοξη Εκκλησία,
Άγιος Φραγκίσκος – Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, Τζαμί Σουλεϊμάν, Ιουδαϊκή
Συναγωγή). Σκοπός της διαθρησκειακής περιήγησης ήταν να γνωρίσουν οι
μαθητές/τριες την τοπική ιστορία και να εμπνευσθούν από αυτή τη θρησκευτική
συνύπαρξη, συνεχίζοντας την πολυπολιτισμική και πολυθρησκευτική παράδοση της
Ρόδου.
Η εκπαιδευτική επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στις 6 Απριλίου
2016. Η περιήγηση των μαθητών/τριών ξεκίνησε από τον
Ρωμαιοκαθολικό Ναό του Αγίου Φραγκίσκου (1939 μ.Χ.). Οι μαθητές/τριες
ξεναγήθηκαν στον Ναό από την κα Φιλίππου, εκπρόσωπο της Ρωμαιοκαθολικής
κοινότητας της Ρόδου, η οποία περιέγραψε τα βασικά μέρη του ναού, σημεία της
ρωμαιοκαθολικής λατρευτικής πράξης, αναφέρθηκε στη ζωή του Αγίου Φραγκίσκου της
Ασίζης και στην ιστορία της τοπικής κοινότητας των Ρωμαιοκαθολικών.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου