Πριν λίγες μέρες είχα μια ευχάριστη έκπληξη από το τμήμα Β1 του "Βενετοκλείου" - 1ου ΓΕΛ Ρόδου. Αφού θυμηθήκαμε ορισμένα βασικά σημεία από την ενότητα "1.4 Λύτρωση" ανακοίνωσα στους μαθητές και στις μαθήτριες τη θεματική έννοια με τίτλο "Αθεΐα" που θα εξετάζαμε και θα αναλύαμε εκείνη την ημέρα.
Οι μαθητές/τριες θυμόντουσαν που είχα γνωστοποιήσει το θέμα τις προηγούμενες μέρες και μου είχαν ζητήσει πριν κάνω τη συνηθισμένη εισαγωγή να παρουσιάσουν εκείνοι ένα βίντεο, το οποίο είχαν ανακαλύψει στο YouTube.
Η αλήθεια είναι ότι αισθάνθηκα αμήχανα, διότι δεν γνώριζα το περιεχόμενο της ταινίας και δεν ήξερα αν θα ταίριαζε με το υπόλοιπο σχέδιο διδασκαλίας που είχα ετοιμάσει.
Η πίεση της τάξης ήταν μεγάλη!
"Κύριε, έχουμε ετοιμαστεί και θέλουμε να το παρουσιάσουμε! Σας παρακαλώ, κάντε μας τη χάρη!", επέμεναν διαρκώς οι μαθητές και οι μαθήτριες.
"Κύριε, έχουμε ετοιμαστεί και θέλουμε να το παρουσιάσουμε! Σας παρακαλώ, κάντε μας τη χάρη!", επέμεναν διαρκώς οι μαθητές και οι μαθήτριες.
Δυσανασχετώντας και διστάζοντας με εμφανή την αμηχανία δέχθηκα να παρακολουθήσουμε το βίντεο (αφού πρώτα το έριξα μια πολύ σύντομη ματιά)!
Το βίντεο που πρότειναν οι μαθητές/τριες είναι το ακόλουθο και υπάρχει στο YouTube με ελληνικούς υπότιτλους.
Κατά τη διάρκεια της προβολής κρατούσα ορισμένες σημειώσεις, ώστε να κατευθύνω την πορεία μάθησης.
Μόλις τελείωσε η προβολή, ήδη τα μέλη μιας ομάδας είχαν σηκώσει τα χέρια και ζητούσαν το λόγο. Στη συνέχεια άρχισαν να παρουσιάζουν τα βασικά σημεία της ταινίας, προβάλλοντας την αθεϊστική θέση. Μετά απο λίγο μια άλλη ομάδα αντέκρουσε αυθόρμητα τα επιχειρήματα.
Μέσα σε λίγα λεπτά όλες οι ομάδες έλαβαν θέση υπογραμμίζοντας ορισμένα σημεία του βίντεο και αναπτύσσοντας τα επιχειρήματά τους, ενώ εγώ έλαβα το ρόλο του συντονιστή της συζήτησης.
Τα βασικά θέματα που τέθηκαν από τις μαθήτριες και τους μαθητές σε ομάδες ή ατομικά και εμπλούτισαν τη συζήτηση ήταν σε γενικές γραμμές τα ακόλουθα:
α) Οι διαφωνίες μεταξύ των θρησκειών ως αφορμή αντιπαλότητας των πιστών και ως κίνητρο για την επιλογή της αθεΐας.
β) Η σημασία της κουλτούρας, του περιβάλλοντος, της εθνικής καταγωγής και της οικογενειακής παράδοσης στην επιλογή της θρησκείας.
γ) Η θρησκευτική πίστη ως υπαρξιακή ανάγκη με κριτήρια ερωτικής έκστασης και αγαπητικής έκτασης.
δ) Η αθεΐα ως διάσπαση της σωματοψυχικής ενότητας και η αντικατάσταση της πίστης από τη θρησκειοποίηση της τεχνολογίας και της επιστήμης.
ε) Η λογοκρατία (ρασιοναλισμός) και η σχέση με την πίστη. Δυνατότητες διαλόγου, γέφυρες προσέγγισης, ευδιάκριτα όρια και αντιθέσεις.
Όπως καταλάβατε, δε χρησιμοποίησα καθόλου το δικό μου σχέδιο διδασκαλίας.
Ωστόσο, τα προσδoκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα της 1ης ώρας νομίζω ότι επιτεύχθηκαν με επιτυχία χάρη στην αυθόρμητη συν-εργασία των ομάδων.
Συγχαρήτηρια στα παιδιά για τις όμορφες ιδέες τους!
Ανυπομονώ και για τα επόμενα!
Για να δείτε την υπόλοιπη πορεία μάθησης πατήστε: 1.5 Αθεΐα - Β΄ Λυκείου
Για να δείτε την υπόλοιπη πορεία μάθησης πατήστε: 1.5 Αθεΐα - Β΄ Λυκείου
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου