(Α΄ Ιω. 4, 16 και 18).
Εισαγωγή
Η ελευθερία και η αγάπη θεωρώ ότι είναι ένα ζευγάρι. Το γιατί θα προσπαθήσουμε να το εξετάσουμε μέσα από το υλικό αυτής της ανάρτησης.
Ωστόσο, οφείλω να παρατηρήσω ότι το συγκεκριμένο μάθημα έχει ιδιαίτερη θέση στην ύλη μας, γιατί αποτελεί ουσιαστικά μια συμπύκνωση (ή περίληψη αν προτιμάτ) των βασικών εννοιών που μας έχουν απασχολήσει φέτος και συνάμα μας βοηθάει να προχωρήσουμε λίγο παρακάτω.
Με την ανάρτηση αυτή, θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε τις διαστάσεις της χριστιανικής αγάπης ως θεμελιώδους αξίες του σύγχρονου κόσμου.
Στη συνέχεια, θα διερευνήσουμε την αγάπη ως υπέρβαση του εγωισμού και πρόταση ζωής στον Χριστιανισμό.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν εξερευνώντας (για) την αγάπη.
Ωστόσο, οφείλω να παρατηρήσω ότι το συγκεκριμένο μάθημα έχει ιδιαίτερη θέση στην ύλη μας, γιατί αποτελεί ουσιαστικά μια συμπύκνωση (ή περίληψη αν προτιμάτ) των βασικών εννοιών που μας έχουν απασχολήσει φέτος και συνάμα μας βοηθάει να προχωρήσουμε λίγο παρακάτω.
Με την ανάρτηση αυτή, θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε τις διαστάσεις της χριστιανικής αγάπης ως θεμελιώδους αξίες του σύγχρονου κόσμου.
Στη συνέχεια, θα διερευνήσουμε την αγάπη ως υπέρβαση του εγωισμού και πρόταση ζωής στον Χριστιανισμό.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν εξερευνώντας (για) την αγάπη.
1. Τρόποι έκφρασης της αγάπης
Άραγε πως εκφράζεται η αγάπη των ανθρώπων;
Η τέχνη μπορεί να μας βοηθήσει να ανακαλύψουμε πράγματα και να συλλάβούμε παραστάσεις και νοήματα πέρα από τα ορατά και τα αυτονόητα.
Ακούμε το τραγούδι "Αγάπη είναι φίλε" του Κόμη Χ.
Τι σας άρεσε περισσότερο στους στίχους του τραγουδιου;
Ποιοι στίχοι θεωρείται ότι εκφράζουν περισσότερο (για εσάς) την έννοια "αγάπη";
2. Αγάπη και εγωισμός με βάση τη χριστιανική θεολογία
Ο άνθρωπος μπορεί με διάφορους τρόπους να εκφράσει την αγάπη. Δε θα ήταν υπερβολή να σημειώσουμε ότι όλη η ζωή μπορεί να δονεί από αγάπη.
Τι είναι όμως αγάπη στη χριστιανική θεολογία; Πως μπορεί να βιωθεί στον εκκλησιαστικό χώρο και κατ' επέκταση στην κοινωνία;
Ας κατεβούμε για ένα σύντομο βιωματικό παιχνίδι στην αυλή του σχολείου.
Τι είναι όμως αγάπη στη χριστιανική θεολογία; Πως μπορεί να βιωθεί στον εκκλησιαστικό χώρο και κατ' επέκταση στην κοινωνία;
Ας κατεβούμε για ένα σύντομο βιωματικό παιχνίδι στην αυλή του σχολείου.
Μετά από αυτή τη βιωματική δράση, διαβάζουμε τα πατερικά κείμενα του Φ.Μ. και απαντάμε στις ακόλουθες ερωτήσεις για να κατανοήσουμε τα χαρακτηριστικά της αγάπης στη χριστιανική πίστη. Στις απαντήσεις σκεφτόμαστε και όσα νιώσαμε στη βιωματική δράση.
Ποια είναι η πηγή της αγάπης;
Μπορεί να υπάρξει ιδιοτελής αγάπη; Αν ναι, τότε μήπως υπάρχει και ανιδιοτελής αγάπη; Ποια είναι η διαφορά τους;
Πώς από την αγάπη του Θεού ο χριστιανός μεταβαίνει στην αγάπη του πλησίον;
3. Διαστάσεις της χριστιανικής αγάπης ως θεμελιώδους αξίας του σύγχρονου κόσμου.
Με αφορμή τον "Ύμνο της αγάπης" (χωρίο Α΄ Κορ. 13, 1-13) του Αποστόλου Παύλου, προσπαθούμε να γράψουμε ένα δικό μας ελεύθερο κείμενο. Είστε ελεύθεροι να δημιουργήσετε ότι θέλετε (άρθρο, σκέψεις σε ημερολόγιο, στίχους τραγουδιού ή ποιήματος κ.α.). Η μουσική του Zbigniew Preisner, Song for the Unification of Europe, από την ταινία «Trois couleurs: Bleu» του Κισλόφσκι, ως χαλί, ελπίζω να μας βοηθήσει να εμπνευστούμε.
4. Προσωπικές απόψεις και συγκεκριμένα πρότυπα αγάπης.
Η δύναμη της αγάπης είναι τεράστια! Μετακινεί βουνά και είναι πιο δυνατή από την πίστη και την ελπίδα.
Τι θα λέγαμε όμως ότι είναι τελικά η αγάπη;
Αν βέβαια μπορεί -κι όσο μπορεί- να περιγραφεί.
Παρατηρούμε τις ακόλουθες φωτογραφίες και δίνουμε τον δικό μας τίτλο. Νομίζω ότι μπορούμε να συσχετίσουμε τις φωτογραφίες με παλιότερα μαθήματά μας.
Τι θα λέγαμε όμως ότι είναι τελικά η αγάπη;
Αν βέβαια μπορεί -κι όσο μπορεί- να περιγραφεί.
Παρατηρούμε τις ακόλουθες φωτογραφίες και δίνουμε τον δικό μας τίτλο. Νομίζω ότι μπορούμε να συσχετίσουμε τις φωτογραφίες με παλιότερα μαθήματά μας.
Γιατί δώσατε αυτούς τους τίτλους;
Επίλογος
Αντί επιλόγου αντιγράφω από την Α΄ επιστολή του αγίου Ιωάννη του Θολόγου:
"Αγαπητοί, ας αγαπάμε ο ένας τον άλλον, επειδή η αγάπη προέρχεται από τον Θεό· και καθένας που αγαπάει έχει γεννηθεί από τον Θεό και γνωρίζει τον Θεό. Εκείνος που δεν αγαπάει, δεν γνώρισε τον Θεό· επειδή, ο Θεός είναι αγάπη. Με τούτο φανερώθηκε η αγάπη τού Θεού σε μας, με το ότι δηλαδή ο Θεός απέστειλε τον Υιό του τον μονογενή στον κόσμο για να ζήσουμε διαμέσου αυτού. Σε τούτο βρίσκεται η αγάπη, όχι ότι εμείς αγαπήσαμε τον Θεό, αλλ’ ότι αυτός μας αγάπησε και απέστειλε τον Υιό του ως μέσον εξιλασμού για τις αμαρτίες μας.
Αντί επιλόγου αντιγράφω από την Α΄ επιστολή του αγίου Ιωάννη του Θολόγου:
"Αγαπητοί, ας αγαπάμε ο ένας τον άλλον, επειδή η αγάπη προέρχεται από τον Θεό· και καθένας που αγαπάει έχει γεννηθεί από τον Θεό και γνωρίζει τον Θεό. Εκείνος που δεν αγαπάει, δεν γνώρισε τον Θεό· επειδή, ο Θεός είναι αγάπη. Με τούτο φανερώθηκε η αγάπη τού Θεού σε μας, με το ότι δηλαδή ο Θεός απέστειλε τον Υιό του τον μονογενή στον κόσμο για να ζήσουμε διαμέσου αυτού. Σε τούτο βρίσκεται η αγάπη, όχι ότι εμείς αγαπήσαμε τον Θεό, αλλ’ ότι αυτός μας αγάπησε και απέστειλε τον Υιό του ως μέσον εξιλασμού για τις αμαρτίες μας.
Αγαπητοί, επειδή με τέτοιον τρόπο μάς αγάπησε ο Θεός, οφείλουμε κι εμείς να αγαπάμε ο ένας τον άλλον. Κανένας δεν είδε ποτέ τον Θεό. Αν, όμως, αγαπάμε ο ένας τον άλλον, ο Θεός μένει μέσα μας· και η αγάπη του είναι μέσα μας ολοκληρωμένη. Από τούτο γνωρίζουμε ότι μένουμε σε ενότητα μ’ Αυτόν κι Αυτός σε ενότητα με μας, με το ότι μας έχει δώσει από το Πνεύμα Του. Κι εμείς είδαμε και δίνουμε μαρτυρία ότι ο Πατέρας απέστειλε τον Υιό Σωτήρα τού κόσμου. Όποιος ομολογήσει ότι ο Ιησούς είναι ο Υιός τού Θεού, ο Θεός μένει σε ενότητα μ’ αυτόν, κι αυτός μένει σε ενότητα με τον Θεό. Κι εμείς γνωρίσαμε και πιστέψαμε την αγάπη που έχει για μας ο Θεός. Με τούτο η αγάπη έχει φτάσει σε τέλειο βαθμό μαζί μας, για να έχουμε παρρησία κατά την ημέρα τής κρίσης: Επειδή, όπως είναι Εκείνος, έτσι είμαστε κι εμείς μέσα σ’ αυτό τον κόσμο. Φόβος δεν υπάρχει μέσα στην αγάπη, αλλά, η τέλεια αγάπη βγάζει έξω τον φόβο· επειδή, ο φόβος έχει κόλαση· και εκείνος που φοβάται δεν έχει φτάσει σε τέλειο βαθμό μέσα στην αγάπη.
Αν κάποιος πει, ότι: Αγαπάω τον Θεό, όμως μισεί τον αδελφό του, είναι ψεύτης· επειδή, όποιος δεν αγαπάει τον αδελφό του, που τον είδε, τον Θεό που δεν τον είδε, πώς μπορεί να τον αγαπάει;
Και απ’ αυτόν έχουμε τούτη την εντολή, δηλαδή, εκείνος που αγαπάει τον Θεό, να αγαπάει και τον αδελφό του". (Ιωαν. Α, 4, 7-21)
Και ας μη ξεχνάμε, ότι η αγάπη είναι κατόρθωμα, κατόρθωμα αγώνα, δοκιμασίας, αυτοκριτικής και πάνω από όλα ελευθερίας.
Μετά την αγάπη, επόμενο θέμα μας, η αμαρτία.
Μετά την αγάπη, επόμενο θέμα μας, η αμαρτία.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου