Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

1.1 Επιστήμη - Γ΄ Λυκείου (2018-19)

Θρησκεία και επιστήμη. Εναντίωση, αδιαφορία ή συμπόρευση;


Νίκου Τσιρέβελου, 

θεολόγου

Μια έρευνα για την αντίληψη των Ελλήνων σχετικά με τη σχέση της θρησκείας με την επιστήμη, θεωρώ ότι θα είχε ενδιαφέρον. Φαντάζομαι (και ελπίζω να κάνω λάθος) ότι οι περισσότεροι θεωρούν ότι υπάρχει μια έντονη σύγκρουση. Σίγουρα αυτές οι θέσεις αναπαράγονται από τα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα. Πολλές φορές με δυνατό θόρυβο για να προσελκύσουν αναγνώστες και άλλες φορές με τίτλους που παραποιούν την είδηση.

Από την άλλη, θρησκευτικοί θεμελιοκρατικοί (φονταμενταλιστικοί) κύκλοι, από όλες τις θρησκείες, προτάσσουν τα ιερά τους κείμενα ως το μόνα αυθεντικά στοιχεία δίχως να δέχονται άλλη άποψη και ειδικά την επιστημονική. Για να μην αναφέρω και τους ακόμη πιο ακραίους κύκλους που θεωρούν κάθε επιστημονικό επίτευγμα ως δαιμονικό και κακό.
Επίσης, υπάρχει και η ομάδα των φανατισμένων επιστημόνων που θεωρούν κάθε θρησκευτική έννοια ως πρωτόγονη, σκοταδιστική και παρωχημένη. Ο πλούτος των θρησκειών θεωρείται και φιλοσοφικά και πολιτιστικά ξεπερασμένος.


Φαντάζομαι ότι δύσκολα μπορεί να υπάρξει διάλογος ανάμεσα σε αυτές τις τρεις κατηγορίες για ευνόητους λόγους.  Θα μπορούσε όμως το μάθημα των θρησκευτικών να φωτίσει διαφορετικά τα πράγματα;
Έχω την αίσθηση ότι αυτή η δυνατότητα μας δίνεται και στην Γ΄ Λυκείου (και όχι μόνο). Η διερεύνηση ξεκινάει από την ανάδειξη της σπουδαιότητας της επιστήμης στον κόσμο και στην ιστορία. Κι εδώ αρχίζει ο στοχασμός για τη σχέση της θρησκείας με την επιστήμη ή της γνώσης με την πίστη. Μήπως τελικά είναι και τα δύο δώρα του Θεού με διαφορετικό σκοπό, όπου ο άνθρωπος μπορεί να τα αναπτύξει για να κατανοήσει τον κόσμο;

Η μικρή μας έρευνα συνεχίζεται με βίντεο (Επιστήμη και Εκκλησία - Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος) και τα κείμενα του Φακέλου Μαθήματος.
Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι η επιστήμη και η θρησκεία αποτελούν δυο διαφορετικούς δρόμους κατανόησης του κόσμου. Η επιστήμη με την έρευνα τεκμηριώνει τις θέσεις της, ενώ στον θρησκευτικό χώρο απαντά το βίωμα και η κατανόηση του κόσμου μέσα από τις θρησκευτικές και πολιτιστικές αξίες στο πέρασμα των αιώνων.
Οπωσδήποτε υπάρχουν πολλές θέσεις και αντιθέσεις ανάμεσα στην επιστήμη και τη θρησκεία. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της δημιουργίας του κόσμου. 
Από την άλλη, έντονα είναι τα τραύματα από αυτή τη διαμάχη στον δυτικό Χριστιανισμό και σε άλλες θρησκείες. Και κάθε τραύμα απαιτείται να θεραπεύεται!

Επομένως μήπως μπορεί να υπάρξει διάλογος σε συγκεκριμένα θέματα πίστης και επιστήμης και να προκύψει σύνθεση των αντιλήψεων (σε διαλογικά πλαίσια όπου θα φαίνεται η πιθανή αλληλοσυμπλήρωση σε φιλοσοφικό πλαίσιο).

Επειδή όμως η θεωρητική διαπραγμάτευση του θέματος είναι καλή, ακόμη καλύτερη είναι και η πρακτική εξέτασή του. 
Για μια σύντομη ενημέρωση σχετικά με το πείραμα από το Cern Πατήστε εδώ

Άραγε μπορούμε να αξιολογήσουμε το πείραμα Cern από επιστημονικής και θεολογικής σκοπιάς; Άραγε η χωροχρονική αναζήτηση αφορά και τους θρησκευόμενους ανθρώπους και πίστη στον Θεό τους επιστήμονες;
Τελικά, ποια μπορεί να είναι η προσωπική μας θέση απέναντι σε αυτό το ζήτημα; Μπορεί να επηρεάσει τη ζωή μας; 

Οι απαντήσεις δικές σας!

Σχετικά με το θέμα αυτό μπορείτε να δείτε και παλιότερες αναρτήσεις του ιστολογίου.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου