Οι μαθητές/μαθήτριες εμπνεόνται από τη διήγηση της Γενέσεως και ειδικά τον στίχο 2:15: "Πήρε λοιπόν ο Κύριος ο Θεός τον άνθρωπο, τον οποίο έπλασε, και τον έβαλε στον κήπο της Εδέμ για να τον καλλιεργεί και να τον φυλάσσει" και δημιουργούν τις δικές τους αναρτήσεις.
Ο Θεός όταν δημιούργησε τον άνθρωπο, με βάση την Αγία Γραφή τον έβαλε να ζει στον κήπο της Εδέμ και τον όρισε ως φύλακα του κόσμου. Συγκεκριμένα, του όρισε την ευθύνη να καλλιεργεί και να προσέχει παράλληλα τον κήπο, δηλαδή το περιβάλλον. Καθώς ο άνθρωπος είναι κατ’ εικόνα του Θεού, έχει δηλαδή λογική και ελευθερία μπορεί να λάβει ορθές αποφάσεις, για να φροντίσει το περιβάλλον. Ακόμη, ο Θεός του έδωσε την δυνατότητα να ονομάσει τα ζώα, κάτι συμβολικό που δηλώνει την ευθύνη του ανθρώπου να τα αγαπάει και να τα προστατεύει και όχι να τα καταδυναστεύει. Ο άνθρωπος οφείλει να συμπεριφέρεται στη φύση με σεβασμό, να ζει συμφιλιωμένος μαζί της και να τρέφεται από τα προϊόντα της. Ο άνθρωπος αφού έχει και την ευθύνη να κυριαρχεί το φυσικό περιβάλλον πρέπει να την ερμηνεύει και σωστά. Αυτό σημαίνει ότι καθώς γνωρίζει πως οι δυνατότητες της φύσης δεν είναι απεριόριστες πρέπει να φροντίζει ώστε να μη τις εξαντλεί. Επιπροσθέτως πρέπει να μην έχει επιθετική συμπεριφορά απέναντι στη φύση και να μην αποτελεί μία από τις αιτίες της οικολογικής κρίσης. Εάν ο άνθρωπος ερμήνευε σωστά την Αγία Γραφή και συνειδητοποιούσε πως η κυριαρχία του τον καθιστούσε υπεύθυνο για όλη την κτίση και επεδίωκε την ομαλή λειτουργία και την αρμονική συνύπαρξή του με το φυσικό περιβάλλον, πολλά από τα οικολογικά προβλήματα που μαστίζουν στην εποχή μας δεν θα υπήρχαν."
Ν.Π.
"Όταν ο θεός δημιούργησε τον άνθρωπο τον έβαλε στον κήπο της Εδέμ με σκοπό να τον καλλιεργεί και να τον φυλάει, σύμφωνα με την Αγία Γραφή. Και έβαλε επίσης τον άνθρωποπροστάτη της φύσης και των ζώων γενικότερα, αφού πρώτα τον άφησε να τα ονομάσει. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να συμβαίνει σήμερα καθώς ο ‘άνθρωπος βλάπτει αντί να προστατεύει την φύση και κυνηγά αντί να φροντίζει τα ζώα. Ποιος λοιπόν ο ρόλος του ανθρώπου απέναντι στο φυσικό περιβάλλον σύμφωνα με την Χριστιανική ιδεολογία? Όπως αναφέρθηκα προηγουμένως, και αναφέρεται η Γένεσις(στ.15-18), ο θεός δημιούργησε τον άνθρωπο με σκοπό να προστατεύει και να καλλιεργεί τον κήπο της Εδέμ.
Ειδικότερα, ο άνθρωπος φτιάχτηκε ως προστάτης ,άρα και υπερασπιστής της φύσης, από τους κινδύνους που μπορούν να την απειλήσουν. Ωστόσο, τώρα πλέον χρησιμοποιεί ο ίδιος την φύση προς δικό του όφελος αδιαφορώντας για την δική της ασφάλεια, πράγμα που πηγαίνει εναντίον στην Αγία Γραφή καθώς ένα από τα χαρακτηριστικά που δόθηκε στον άνθρωπο κατά την δημιουργία του είναι η λογική, πράγμα που απουσιάζει την συγκεκριμένη περίπτωση.
Παρ’ όλα αυτά, με τις σωστές δράσεις που μπορούν να παρθούν ο άνθρωπος μπορεί, λοιπόν, να πραγματοποιήσει τον ρόλο του. Μία από αυτές είναι, η συνειδητοποίηση και η ευαισθητοποίηση του ανθρώπου προς την φύση και, ειδικότερα, η κατανόηση των οφελών που μας χαρίζει αυτή. Επιπρόσθετα, με τα κατάλληλα μέτρα της πολιτείας (π.χ. η έγκυρη ενημέρωση των πολιτών για αυτό το θέμα, ίδρυση φορέων προστασίας φυσικών τοπίων και ζώων και υπηρεσιών καθαριότητας) θα ενισχυθεί σε μεγάλο βαθμό η οικολογική συνείδηση των πολιτών αλλά και θα υπάρξει άμεσο όφελος για το περιβάλλον".
Κ.Τ.
"ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ Η ΑΜΑΡΤΙΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΓΙΑ ΤΟ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Σύμφωνα με την χριστιανική κοσμολογία ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο «εξ ουκ όντων» δηλαδή «από το μηδέν». Ο Θεός είναι ο ΩΝ, αυτοΰπαρκτος ενώ η κτίση είναι ετεροΰπαρκτη και παίρνει την ύπαρξή της και την προκοπή της επειδή μετέχει στη Χάρη του Θεού.
Στην Αγία Γραφή, στο βιβλίο της Γένεσης, ο άνθρωπος καλείται να μεταφέρει στην σχέση του με την κτίση, την ποιότητα της σχέσης του με τον Θεό, μια σχέση που περιέχει ως κίνητρά της την αγάπη και την ελευθερία. Ο Θεός δίνει στον άνθρωπο την εξουσία να κυριαρχήσει στην κτίση. Μετά είπε ο Θεός : «Ας φτιάξουμε τον άνθρωπο σύμφωνα με την εικόνα την δική μας και την ομοίωση, και ας εξουσιάζει στης θάλασσας τα ψάρια, στου ουρανού τα πτηνά, στα ζώα και γενικά σ’ όλη τη γη και στα ερπετά που σέρνονται πάνω σ’ αυτήν». Η εξουσία όμως αυτή είναι σύμφωνη με την εικόνα της Αγίας Τριάδος που είναι κοινωνία αγάπης και συνεπώς δεν υπάρχει καταδυνάστευση και κυριαρχικότητα αλλά είναι εξουσία φροντίδας και διακονίας. Ο Κύριος έπλασε από το έδαφος όλα τα ζώα του αγρού και τα πτηνά του ουρανού και τα έφερε μπροστά στον άνθρωπο, για να δει πώς θα τα ονομάσει. Και ότι όνομα έδινε ο άνθρωπος σε κάθε ζωντανή ύπαρξη, αυτό ήταν και το όνομά της. Έδωσε ονόματα σε όλα τα ζώα, στα πτηνά του ουρανού και στα άγρια θηρία. Η ονοματοδοσία σημαίνει νοηματοδοσία στα αρχαία χρόνια. Αυτός που έδινε το όνομα σε κάποιον ή κάτι, ήταν και υπεύθυνος γι αυτό. Με την ονοματοδοσία ο Αδάμ γίνεται, εκτός από αρχηγός, και ο φροντιστής τους. Και επειδή αγαπά τα όντα, τελικά τα γνωρίζει αληθινά μέσω αυτής της αγάπης.Η κτίση ούτος ή άλλως είναι αξιαγάπητη από την κατασκευή της.
Η πτώση διασαλεύει τις σχέσεις Θεού-ανθρώπου-κτίσης. Ο πειρασμός της ισοθείας οδηγεί τον άνθρωπο σε μια σχέση εκμεταλλευτική και κατεξουσιαστική με τη φύση. Μετά είπε στον Αδάμ: «Επειδή άκουσες τη γυναίκα σου κι έφαγες από το δέντρο, απ’ το οποίο σε είχα διατάξει να μην φας, καταραμένη θα είναι η γη εξαιτίας σου. Με μόχθο θα την καλλιεργείς σ’ όλη σου την ζωή. Αγκάθια και τριβόλια θα σου βλασταίνει και θα τρως το χορτάρι του αγρού. Με τον ιδρώτα του προσώπου σου θα τρως το ψωμί σου, ώσπου να ξαναγυρίσεις στη γη από την οποία προήλθες, γιατί χώμα είσαι, και στο χώμα θα επιστρέψεις». Η φύση επαναστατεί κατά του επαναστάτη ανθρώπου. Όταν λοιπόν έφυγε απ’ τον παράδεισο, ο Αδάμ, όλη η φύση που δημιουργήθηκε απ’ το μηδέν απ’ τον Θεό δεν ήθελε να υποταγεί στον παραβάτη. Ο ήλιος δεν ήθελε να λάμψει, η σελήνη δεν ήθελε να δώσει το φως της, τα άστρα δεν ήθελαν να τα κοιτάει, οι πηγές δεν ήθελαν να του δώσουν το νερό τους. Οι ποταμοί δεν ήθελαν να ρέουν για χάρη του και ο αέρας επιθυμούσε να συσταλεί στον εαυτό του και να μην δώσει στον παραβάτη αναπνοή. Τα θηρία και όλα τα ζώα της γης, βλέποντας τον γυμνό από την προηγούμενη δόξα του, τον καταφρόνησαν και αγρίεψαν όλα εναντίον του. Ο ουρανός φαινόταν σαν να θέλει, δικαίως, να πέσει πάνω του και η γη δεν άντεχει να τον κουβαλάει στην πλάτη της.
Τέλος, το συμπέρασμα κατά την γνώμη μου είναι ότι, ο θεός έδωσε την φύση στουςανθρώπους σαν μια ευκαιρία- δοκιμασία και τελικά ο άνθρωπος εκμεταλλεύτηκε την φύση και την έκανε κτίσμα της".
Μ.Χ.
"Άνθρωπος και περιβάλλον, δύο έννοιες ταυτόσημες
Ο άνθρωπος έχει μία ιδιαίτερη σχέση με την φύση. Επιβιώνει με τη βοήθειά της και συμβιώνει μαζί της. Όμως είναι χρέος του να την φροντίζει.
Ο Θεός αφού έπλασε τον άνθρωπο, τον τοποθέτησε στον κήπο της Εδέμ. Σκοπός αυτής της κίνησης, με βάση την Αγία Γραφή, είναι αυτός να την προσέχει και να την καλλιεργεί. Άλλωστε, αφού έχει φτιαχτεί από αυτήν και ονομάζεται ‘’χωμάτινος’’ (Αδάμ) είναι αυτονόητο πως είναι εξαρτημένος από εκείνη.
Εκτός, όμως, από τον άνθρωπο, από την φύση είναι φτιαγμένα και τα υπόλοιπα έμβια όντα με τα οποία αυτός συμβιώνει. Ο Κύριος έπλασε από το χώμα τα ζώα και τα πτηνά, ώστε ο άνθρωπος να μην είναι μόνος. Στην φύση ζουν και αυτά, χωρίς αυτήν δεν θα μπορούσαν να υπάρχουν, άρα ο άνθρωπος πρέπει να φροντίζει την φύση και για αυτά καθώς δεν είναι πάντα σε θέση να το κάνουν μόνα τους.
Το συμπέρασμα από τα παραπάνω είναι πως ο άνθρωπος πρέπει να φροντίζει την
φύση και να την καλλιεργεί πάση θυσία.
Σ.Σ."
"Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο για να προφυλάσσει τον πλανήτη,
όχι για να τον καταστρέφει
Είναι γεγονός ότι τις τελευταίες δεκαετίες ο πλανήτης μας έχει υποστεί μεγάλες οικολογικές καταστροφές που πλέον επηρεάζουν τις ζωές όλων των ανθρώπων σε καθημερινή βάση. Αλλά σύμφωνα με την Αγία γραφή ποιές είναι οι ευθυνες των ανθρώπων απέναντι στο περιβάλλον?
Όπως αναφέρεται στην Αγία Γραφή, και πιο συγκεκριμένα στο βιβλίο της Γένεσης στην 15η στροφή, ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο και τον τοποθέτησε στον κήπο της Εδέμ με στόχο να τον καλλιεργεί και να τον προσέχει. Όμως από το αποτέλεσμα μπορούμε να δούμε ότι ο άνθρωπος δεν τα έχει καταφέρει καλά στην αποστολή του μέχρι τώρα. Τα τελευταία χρόνια καταγράφονται οι πιό υψηλές θερμοκρασίες στην ιστορία της γης με συνέπεια να λιώνουν οι πάγοι και η στάθμη της γης ολοένα να αυξάνεται. Παράλληλα, αυξάνονται τα ακραία καιρικά φαινόμενα ενώ οι φυσικοί πόροι της γης εξαντλούνται.
Οπότε μήπως έχει φτάσει η ώρα που οι άνθρωποι πρέπει να γίνουν πιο υπευθυνοι και πρέπει να πραγματοποιήσουν την επιθυμία που τους έχει αναθέσει ο θεός?....
Ο αρθρογράφος,
Δ.Χ."
"Άνθρωπος: η ευθύνη του κατά την Αγία γραφή
Όταν ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο, τον δημιούργησε κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσίν του. Δηλαδή του έδωσε ελευθερία, λογική και αρετή. Μαζί με αυτά του είπε να προσέχει και να καλλιεργεί το περιβάλλον. Μετά όμως από τόσα χρόνια πιστεύω ότι ο άνθρωπος έχει ξεχάσει αυτό του το σκοπό.
Ο άνθρωπος πλέον έχει μάλιστα αρχίσει να καταστρέφει το περιβάλλον με πολλούς τρόπους. Με τον πιο σημαντικό να είναι η ρύπανση του αέρα. Με την εξέλιξή του ο άνθρωπος χρειάζεται όλο και περισσότερη ενέργεια την οποία την εξασφαλίζει κυρίως από καύσεις όπως π.χ. η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος , η κίνηση ενός αυτοκινήτου κ.α. Εκτός από αυτό ένας άλλος σημαντικός τρόπος είναι ότι ο άνθρωπος γεμίζει το περιβάλλον με τόνους από απορρίμματα σε καθημερινό επίπεδο και πολλά από αυτά να μην αποσυντίθενται γρήγορα με αποτέλεσμα την παραμονή των απορριμμάτων να είναι αιώνια.
Όμως η καταστροφή του περιβάλλοντος μπορεί να αποφευχθεί. Αρχικά ο άνθρωπος μπορεί να μειώσει σημαντικά την ρύπανση του αέρα χρησιμοποιώντας λιγότερο το αυτοκίνητό του και παράγοντας ενέργεια από μη ρυπογόνες πηγές ενέργειας όπως τα ηλιακά πάνελ ή τις ανεμογεννήτριες. Επίσης η συσσώρευση απορριμμάτων μπορεί να μειωθεί αν ο άνθρωπος αρχίσει να ανακυκλώνει συστηματικότερα και δεν πετάει τα απορρίμματά του όπου βρει.
Ο άνθρωπος πρέπει να καταλάβει πως αν δεν αλλάξει αυτή κατάσταση άμεσα θα γίνεται όλο και δυσκολότερη η κατάσταση και ίσως θα είναι πολύ αργά για να αλλαχτεί.
Γ.Τ."
"Ο Θεός του φυσικού περιβάλλοντος
Όπως αναφέρει η Αγία γραφή, ο Θεός τοποθέτησε τον άνθρωπο στον κήπο της Εδέμ, με σκοπό ο άνθρωπος να τον καλλιεργεί και να τον προσέχει. Έπειτα του έδωσε την εντολή να τρέφεται από τους καρπούς του κήπου και δημιούργησε τα ζώα και τα πτηνά, αφήνοντας τον άνθρωπο να τα ονομάσει, δίνοντάς του στην ουσία, “εξουσία” πάνω σε αυτά. Επομένως, ο κήπος της Εδέμ αποτελεί το φυσικό περιβάλλον του ανθρώπου και είναι στενά συνδεδεμένος με αυτόν. Έχοντας δημιουργηθεί κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του Θεού, ο άνθρωπος καθίσταται ως ένα είδος Θεού, ο οποίος είναι υπεύθυνος για το φυσικό περιβάλλον από το οποίο τρέφεται αλλά και για τα ζώα τα οποία ο ίδιος ονόμασε κατά τη βούλησή του. Είναι δηλαδή υποχρεωμένος να αγαπάει, να φροντίζει και να μεριμνά για τη φύση και για τα ζώα, τα οποία συνιστούν το φυσικό του περιβάλλον, όπως ακριβώς ο Θεός φροντίζει τον άνθρωπο τον οποίο δημιούργησε και ονόμασε.
Θ.Σ."
"Φύλακας Άνθρωπος
Με βάση τον στίχο 2.15 της Γένεσεως της Παλαιάς Διαθήκης ο Θεός έφτιαξε τον άνθρωπο και τον έβαλε στον κήπο της Εδέμ για να τον καλλιεργεί και να τον φυλάει. Δυστυχώς στις μέρες μας αυτό που γίνεται είναι σε αντίθεση με την αρχική εντολή του Θεού. Ο άνθρωπος μέρα με την μέρα εκμεταλλεύεται αλόγιστα το περιβάλλον σε τέτοιο βαθμό που καταλήγει να το καταστρέφει.
Από την στιγμή που άρχισε η καταγραφή των επιπτώσεων που έχει η συμπεριφορά του ανθρώπου στο περιβάλλον έχουμε παρατηρήσει αρκετά γεγονότα που αποδεικνύουν ότι καταχράζονται τα αγαθά της γης. Με τη μόλυνση του αέρα, του νερού, και έμμεσα, της γης χιλιάδες είδη ζώων εξαφανίζονται καθημερινά. Θα ήταν παράληψη να μην αναφέρουμε την εξάντληση των πρώτων υλών. Ορυκτά υλικά όπως το κάρβουνο, το πετρέλαιο και αλλά θα πάψουν να υπάρχουν αν ο άνθρωπος συνεχίζει να τα συλλέγει με τέτοιο ρυθμό. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι μελλοντικές γενιές να μην έχουν αποθέματα για να τα χρησιμοποιήσουν. Από αισθητικής απόψεως όλο το σκηνικό θα αλλάξει. Ο γαλάζιος ουρανός που έχουμε σε λίγο καρό θα είναι γεμάτος με γκρι νέφη και το ελάχιστο πράσινο στις πόλεις θα εξαφανιστεί λόγω των καυσαερίων.
Ανακεφαλαιώνοντας όσα αναφέρθηκαν παραπάνω θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση του περιβαλλοντικού προβλήματος. Αν δεν γίνει προσωπική υπόθεση του καθενός τότε είναι αμφισβητήσιμη η επιβίωση του ανθρώπου πάνω στην γη.
Χ.Σ."
"Άνθρωπος και φυσικό περιβάλλον
Η ευθύνη του κατά τας γραφάς
«…καὶ ἔθετο αὐτὸν ἐν τῷ παραδείσῳ τῆς τρυφῆς, ἐργάζεσθαι αὐτὸν καὶ φυλάσσειν»
(Γένεση,2, 15).
Όταν ο θεός έπλασε τον άνθρωπο, τον έβαλε μέσα στον κήπο της Εδέμ για να τον
καλλιεργεί και να τον προσέχει. Αυτό σημαίνει ότι στους πρωτόπλαστους, αλλά και στους
απογόνους τους, δόθηκε το δικαίωμα καλλιέργειας και εκμετάλλευσης του φυτικού
βασιλείου, αλλά και η υποχρέωση της περιφρούρησής του. Γενικεύοντάς το, θα έλεγε
κανείς ότι ο άνθρωπος πήρε εντολή εκτός από την εκμετάλλευσή του φυσικού
περιβάλλοντος να φροντίζει και την ισορροπία του και τη διατήρηση της ακεραιότητάς του.
Ανά τους αιώνες και πολύ περισσότερο σήμερα ο άνθρωπος, λόγω της επικράτησής του ως
είδος πάνω στην γη, έφτασε σε ακραίες αντιλήψεις, όπως ότι το περιβάλλον του ανήκει και
αποτελεί μια αστείρευτη δεξαμενή φυσικών πόρων (γεωργικά προϊόντα, δασική παραγωγή,
αλιεύματα, κατανάλωση ύδατος, ορυκτού πλούτου και καυσίμων). Αυτό οδήγησε σταδιακά
στην απειλή της ισορροπίας του φυσικού περιβάλλοντος, ιδιαίτερα στις μέρες μας
(φαινόμενο του θερμοκηπίου, ερημοποίηση εδαφών, αποψίλωση δασών, ρύπανση αέρα
και θαλασσών, εξαφάνιση πολλών ζώων και φυτών).
Έτσι, σήμερα, έχουν επικρατήσει οι απόψεις για την ανάγκη μείωσης των παρεμβάσεων του
ανθρώπου στο φυσικό περιβάλλον, προστασίας των επαπειλούμενων ειδών, διατήρησης
της ισορροπίας του παγκόσμιου οικοσυστήματος, σε μια τελευταία προσπάθεια ανατροπής
της πορείας προς την καταστροφή του πλανήτη μας. Τελικά ο άνθρωπος δεν έκανε σεβαστό
το δεύτερο σκέλος της εντολής του θεού, το φυλάσσειν. Μήπως πρέπει να επισπεύσει έστω
και την ύστατη ώρα;
Κ.Τ."
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου