Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

2.4 Γιορτή - Α΄ Λυκείου (2017-18)


Εισαγωγή
Η προσευχή είναι επικοινωνία με τον Θεό. Οι χριστιανοί προσεύχονται ατομικά ή συλλογικά στο ναό ή οπουδήποτε αλλού για διάφορους λόγους. 
Για ποιους λόγους και πότε όμως συγκεντρώνονται στο ναό;
Τι θέλουν να τιμήσουν;
Ποιο είναι αυτό το περιεχόμενο της σύναξής τους; Στις άλλες θρησκευτικές παραδόσεις υπάρχουν παρόμοιες συνάξεις;
Οι συνάξεις αυτές έχουν σχέση με την καθημερινή ζωή;
Για εσάς τι σημαίνουν;


1.Η σημασία της γιορτής στην προσωπική και κοινωνική ζωή των μαθητών/μαθητριών


"Βίος ανεόρταστος μακρά οδος απανδόχευτος" (Δημόκριτος).

Τι άραγε να σημαίνει αυτή η φράση;

Ποια είναι η σημασία και ο ρόλος των γιορτών στην προσωπική και κοινωνική σας ζωή;

2. Ο εορτασμός σε εβδομαδιαία και ετήσια βάση.
Γιορτή: σύναξη, χαρά, αγάπη, βίωμα.
Ποιος όμως είναι το νόημα και ποιες οι εορτές στον Χριστιανισμό;



Ας κατασκευάσουμε το δικό μας εορτολόγιο. Η κάθε ομάδα θα αναλάβει 2 μήνες και θα επιλεξει τις πιο σημαντικές γιορτές σύμφωνα με την άποψή της.

Με ποια κριτήρια επιλέξατε τις εορτές του ημερολογίου σας;
Γιατί έχει τόσες γιορτές;
Ποιους τιμά η Εκκλησία σε αυτές τις γιορτές;
Τι άλλο έχετε να παρατηρήσετε;




3. Οι γιορτές στην Ορθόδοξη Εκκλησία, στις άλλες χριστιανικές παραδόσεις και στις μονοθεϊστικές θρησκείες.
Ήρθε η στιγμή για μια μικρή εξερεύνηση στο διαδίκτυο; Τι είναι γιορτή στην Ορθόδοξη και την Καθολική Εκκλησία, καθώς και στον Ιουδαϊσμό και το Ισλάμ;









Η κάθε ομάδα ας επιλέξει τη θρησκεία που επιθυμεί να μελετήσει.
Τι σκέφτεστε σχετικά με τον εορταστικό περιεχόμενο της κάθε θρησκείας;

4. Κριτική προσέγγιση της λαϊκής θρησκετικότητας
Πολλές φορές οι θρησκευτικές εορταστικές εκδηλώσεις πλαισιώνονται με διάφορα ήθη και έθιμα του λαού. Αυτά πολλές φορές αποτελούν προέκταση του εκκλησιαστικού βιώματος, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που εσωκλείουν δεισιδαιμονίες και προκαταλήψεις.
Ποια έθιμα εσείς γνωρίζετε που συνδέονται με το θρησκευτικό βίωμα;
Για να κατανοήσουμε τα όρια και τις διαφορές, θα ερευνήσουμε ορισμένα έθιμα.

Στα έθιμα που θα μελετήσετε, προσπαθήστε να εντοπίσετε τις θρησκευτικές καταβολές του και το νόημά του.
Σημαίνει κάτι για εσάς το κάθε έθιμο;



5. Η γιορτή σήμερα.
Τι είναι όμως τελικά η γιορτή για εμάς; Μπορεί να έχει τα χαρακτηριστικά που αναφέρονται στο τραγούδι "Γιορτή" από το συγκρότημα Τρύπες;
Ακούμε το τραγούδι. Στη συνέχεια, συμπληρώνουμε τον παρακάτω στίχο με έναν δικό μας:
"Είναι η αγάπη ένα ταξίδι από γιορτή σε γιορτή".

Επίλογος
Στην ορθόδοξη παράδοση οι γιορτές είναι συνυφασμένες με τον καθημερινό βίο, τα ήθη και τα έθιμα ενός τόπου. Ειδικά στα νησιά μας, τα Δωδεκάνησα, (κι όχι μόνο) αυτό φαίνεται στα πανηγύρια του καλοκαιριού.
Βέβαια, αποτελεί άλλο θέμα, αν το νόημα των εορτών διατηρεί ακόμη την ίδια σημασία και πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων.
Ας μη λησμονούμε ότι μέσα από τις γιορτές φανερώνεται το σχέδιο της θείας οικονομίας και οι πρωτοβουλίες που έλαβε ο Θεός για να συναντήσει τον άνθρωπο δίχως να εκβιάσει την ελεύθερη βούλησή του. Έτσι κάθε γεγονός που γιορτάζεται αποτελεί ένα κεντρικό επεισόδιο στο σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία των ανθρώπων και της φύσης από το κακό και το θάνατο.
Εν τέλει στον ορθόδοξο χώρο το νόημα των εορτών είναι ένας διαχρονικός και οικουμενικός χάρτης που οδηγεί τον άνθρωπο στην πολυπόθητη σωτηρία.
Βέβαια, τι είναι σωτηρία, θα προσπαθήσουμε να το ανιχνεύσουμε στις επόμενες συναντήσεις-αναρτήσεις μας!

Για να δείτε μια παλιότερη ανάρτησή μας, πατήστε ΕΔΩ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου