Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

2.5 Σωτηρία - Α΄ Λυκείου (2017-18)

                                         
 "ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ"
(Μτ. 6, 13)

Εισαγωγή
Η γιορτή είναι χαρά και πανηγύρι, όπως τονίσατε στην τάξη. Μάλιστα, μεγάλες γιορτές είναι μεγάλες χαρές και γι'  αυτό έχουν επικρατήσει να είναι αργίες. Συγχρόνως όμως, κομίζουν κάποιο νόημα το οποίο συνδέθηκε με τη ζωή των πιστών και επιβίωσε ποικιλοτρόπως σε διάφορα ήθη και έθιμα. 
Ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά αυτού του νοήματος; Γιατί ωθούν τον άνθρωπο στο πανηγύρι; Ποια είναι η θεολογική σημασία τους και πως συνδέεται αυτή η σημασία με τον εκκλησιαστικό/θρησκευτικό χώρο;
Εν τέλει, το νόημα αυτό ως βίωμα έχει σχέση με τη ζωή των πιστών στο παρόν και στο επέκεινα; Αν ναι, μπορεί να εκφραστεί με τη λέξη "σωτηρία"; Και τι σημαίνει σωτηρία;
Ποιο είναι το θεολογικό της νόημα και αυτό γίνεται κατανοητό στην καθημερινότητα;
Αυτά τα γενικά ερωτήματα κι άλλα σχετικά ζητήματα θα προσπαθήσουμε να τα ανιχνεύσουμε στην ανάρτηση αυτή.  

1. Ιστορίες «σωτηρίας» από την ιστορία και την καθημερινή ζωή.
Οι σημερινές μας αναζητήσεις ξεκινάνε με την παρατήρηση ενός έργου τέχνης ή μιας φωτογραφίας από τα παρακάτω.




Τι βλέπετε;
Τι σκέφτεστε γι'  αυτό που βλέπετε;
Τι θα θέλατε να ρωτήσετε;

2. Απαντήσεις της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης και άλλων χριστιανικών παραδόσεων και θρησκειών για τη σωτηρία.
Τι είναι όμως σωτηρία στον θρησκευτικό κόσμο;
Από τι επαγγέλλεται ότι σώζει η πίστη σε κάθε θρησκεία;
Μελετούμε σε κάθε ομάδα τα κείμενα από 

την Ορθόδοξη και Καθολική Εκκλησία,

τον Ιουδαϊσμό

και το Ισλάμ.

Στη συνέχεια, ηχογραφούμε ένα σποτάκι με θέμα: "Η σωτηρία στη θρησκεία που μελετήσαμε".

3. Διαφορετικές θεωρήσεις σωτηρίας στη χριστιανική παράδοση και η σύνδεσή τους με τον Θεό.
Στη χριστιανική παράδοση υπάρχουν διάφορες αντιλήψεις για τη σωτηρία και κατ' επέκταση για τον ρόλο του Θεού. Τις αντιλήψεις αυτές θα τις ανιχνεύσουμε με τη βοήθεια της τέχνης.








Μπορείτε να συνδέσετε το θέμα των παρακάτω πινάκων ζωγραφικής με όσα έχουμε συζητήσει μέχρι στιγμής;
Τι είναι αυτό που επεκτείνει σε νέες ιδέες τις σκέψεις σας;
Τι σας προκαλεί το θέμα του κάθε έργου τέχνης να ρωτήσετε;

4. Η χρήση της έννοιας «σωτηρία» στην τρέχουσα επικαιρότητα και η θεολογική σημασιοδότησή της.
Μπορεί να νοηματοδοτηθεί θεολογικά η έννοια "σωτηρία" στην τρέχουσα επικαιρότητα;
Αφού παρακολουθήσουμε το παρακάτω βίντεο, διαβάσουμε τους παρακάτω τίτλους από την επικαιρότητα και σκεφτούμε ότι συζητήσαμε μέχρι σήμερα, συμπληρώνουμε σε χαρτάκια την παρακάτω φράση: "Σωτηρία είναι/σημαίνει...".




Βήμα σωτηρίας η γενναία ΑΕΛ (ελπίζω το θέμα της "σωτηρίας" της ΑΕΛ να μη μας απασχολήσει τα επόμενα χρόνια)



Επίλογος
Στον Χριστιανισμό η σωτηρία βιώνεται ως σχέση με τον Χριστό στο παρόν και το επέκεινα. Αποτελεί την προσπάθεια για απελευθέρωση από το κακό και τον αγώνα για να ζήσει ο πιστός τον Παράδεισο στο παρόν, στην καθημερινότητά του καθώς και στην αιωνιότητα.

Με τη "σωτηρία" ολοκληρώσαμε τις αναρτήσεις μας σχετικά με την έννοια της "Θρησκευτικότητας". Ανακαλύψαμε την πίστη ως εμπιστοσύνη, τη λατρεία ως αφοσίωση στον Τριαδικό Θεό, η οποία κατανοείται ως έμπρακτη αυτοπροσφορά στον πλησίον, και αντιληφθήκαμε τη σημασία της προσευχής ως δύναμης που μεταμορφώνει τον άνθρωπο στον καθημερινό του αγώνα. Στα πλαίσια αυτά οι γιορτές διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο, αποτελώντας τον οδοδείκτη για τη σωτηρία της ανθρώπινης ύπαρξης.

Στις επόμενες αναρτήσεις μας για την Α΄ Λυκείου θα εξετάσουμε την έννοια της "κοινότητας". Οι προβληματισμοί μας θα ξεκινήσουν από την ανακάλυψη του όρου εκκλησία, το νόημα και την πράξη της ευχαριστίας και τη σημασίας τους για την ενότητα.. Στη συνέχεια, θα περιηγηθούμε σε ζητήματα ταυτότητας και θα προβληματιστούμε για τα θρησκευτικούς νόμους και τα όρια τους.

Για να δείτε μια παλιότερη ανάρτησή μας επί του θέματος, ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου