Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

2.4 Επανάσταση - Γ΄ Λυκείου (2017-18)


 "Ο Κύριος με έχρισε και με έστειλε [...] 
να φέρω λεφτεριά στους υποτεγμένους"
(Λκ. 4, 18 και 19)

Εισαγωγή
 Η συμβίωση δεν είναι εύκολη υπόθεση, όπως συμφωνήσαμε στην τελευταία μας συνάντηση. Η συμβίωση έχει ως αφετηρία τη γνωριμία και το σταδιακό ανιδιοτελές άνοιγμα στον πλησίον, όσο διαφορετικός κι αν είναι αυτός. Πολύ περισσότερο μοιάζει με μια πάλη για να μπορέσει κάποιος/κάποια να γνωρίσει τον άλλον/την άλλη και να συμπορευτεί μαζί του/της. Η πάλη όμως αυτή ξεκινά πάντα από τον εαυτό μας, τον αγώνα για τη θεραπεία των εγωκεντρικών τάσεων και την προσπάθεια να είμαστε πλήριες και ερωτικοί!
'Ετσι η συμβίωση, και ειδικά στο γάμο και τον έρωτα, αποτελεί μια διαρκή ακροβασία, η οποία εξελλίσσεται στο πέρασμα του χρόνου. Τη σταθερότητα αυτής της εξέλιξης την προσφέρει  η αγάπη, η οποία διώχνει κάθε φόβο. Η αγάπη αποτελεί βασικό στοιχείο για την ανθρώπινη συμβίωση σε κάθε επίπεδο του βίου. 


Μετά από όλα αυτά, σκέφτομαι μήπως ο έρωτας και η αγάπη είναι η μεγαλύτερη επανάσταση;
Τι είναι όμως επανάσταση;
Ποιες είναι οι ενδεχόμενες σχέσεις των θρησκειών  με την επανάσταση και τα επαναστατικά κινήματα;
Πως μπορούν να γίνουν κατανοητά και να αναλυθούν με θρησκευτικά κριτήρια ζητήματα  επανάστασης και ριζοσπαστικής αλλαγής.
Άραγε το μήνυμα του Χριστού είχε κάτι το επαναστατικό;
Πως το αξιολογείται και ποια μπορεί να είναι η σημασία του για τον σύγχρονο άνθρωπο και τον κόσμο;
1. Η έννοια της επανάστασης σε διαφορετικές καταστάσεις.
Για να γνωρίσουμε το σημερινό μας θέμας, θα παρατηρήσουμε  τις παρακάτω φωτογραφίες, οι οποίες συνδέονται ποικιλοτρόπως με την έννοια "επανάσταση". Η κάθε ομάδα επιλέγει μια φωτογραφία και συνθέτει μια σύντομη ιστορία χρησιμοποιώντας όποια φωτογραφία ή πίνακα επιθυμεί, επιλέγοντας να διηγηθεί την αρχή ή τη μέση ή το τέλος της ιστορίας που υποθετικά αποτυπώνεται στη φωτογραφία ή την εικόνα.










 2. Η θρησκευτική επανάσταση απέναντι σε κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές καταστάσεις
 Υπάρχει όμως θρησκευτική επανάσταση; Κι αν ναι, απέναντι σε ποιες συνθήκες διενεργείται αυτή η επανάσταση;
Η ρήξη της θρησκείας που και πως αναφέρεται;



Για να γνωρίσουμε μια ιδιαίτερη μορφή "επανάστασης", ας εξετάσουμε ένα περιστατικό από τη ζωή του αγίου Λουκά του Ιατρού, ο οποίος με τον δικό του τρόπο και για συγκεκριμένη αιτία αντιτάχθηκε στο πολιτικό σύστημα της εποχής του.
Παρακολουθούμε το απόσπασμα από την ταινία για τη ζωή του αγίου.
Τι σκέψεις σας δημιουργεί;

3. Το επαναστατικό κήρυγμα του Χριστού.
Από που όμως ξεκινάει η επανάσταση στον Χριστιανισμό. Ο λόγος και η ζωή του Χριστού έχουν επαναστατικά στοιχεία;
 Αφού διαβάσετε το απόσπασμα απ’ το έργο του Ζακ Ελλύ προσπαθείτε να το ερμηνεύσετε στις ομάδες σας με τη βοήθεια των Αγιογραφικών αποσπασμάτων του Φ.Μ..
Τι απαντάτε στις παραπάνω ερωτήσεις και ποια είναι η δική σας τοποθέτηση;

4. Επαναστατικά χαρακτηριστικά του πιστού στην προσωπική και κοινωνική του ζωή.
Και οι πιστοί; Έχουν επαναστατικά χαρακτηριστικά; Στο σημείο αυτό θα ήθελα να σας υπενθυμίσω κάποια γεγονότα από τη Λατινική Αμερική που συνδέονται με την επαναστατική δράση χριστιανών κληρικών και λαϊκών. Το θεολογικό κίνημα που ενέπνευσε αυτή την αντίσταση στους χριστιανικούς κύκλους έλαβε την ονομασία "θεολογία της απελευθέρωσης". 
 Στη συνέχεια, ας παρατηρήσουμε τον παρακάτω πίνακα. 


Τι γνωρίζετε για το θέμα ή πως συνδέεται το θέμα του πίνακα με όσα έχουμε συζητήσει;
Τι άλλες αμφιβολίες έχετε σχετικά με το θέμα;
Τι θα θέλατε να εξερευνήσετε περισσότερο;

Επίλογος

Ξαναέρχομαι στο αρχικό μας ερώτημα. Ο έρωτας είναι επανάσταση;
Και κάποια επιπρόσθετα ερωτήματα για αναστοχασμό.

Μια επανάσταση έχει μόνιμο χαρακτήρα; Μπορεί να οδηγήσει σε μια νέα τυραννία;
Τελικά εκτός από το ψωμί, μήπως ο άνθρωπος χρειάζεται κάποιες άλλες προϋποθέσεις για να είναι υπαρκτικά ελευθερος;


Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι περισσότερες κοινωνικές-πολιτικές επαναστάσεις καταλήγουν δυστυχώς σε μια νέα τυραννία όταν αναλάβουν την εξουσία,. Οι αιτίες σε γενικές γραμμές αναφέρονται στην ανθρώπινη ύπαρξη και σχετίζονται με ψυχολογικές εμμονές, τη διατήρηση της εξουσίας και κατά βάθος τον φόβο του θανάτου.
 
Άλλωστε, αυτές οι καταστάσεις αποτελούν τις βασικές αιτίες (κι όχι μόνο) που καταλύουν την ειρήνη και οδηγούν στο πόλεμο. Γι' αυτά και άλλα πολλά, όπως πάντα θα τα πούμε στις επόμενες αναρτήσεις μας! 

Για να δείτε μια παλιότερη ανάρτησή μας επί του θέματος, ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου