Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

3.4 Ταυτότητα - Α΄ Λυκείου (2017-18)


"ἐποίησέν τε ἐξ ἑνὸς πᾶν ἔθνος ἀνθρώπων κατοικεῖν ἐπὶ παντὸς προσώπου τῆς γῆς" 
(Πρ. Απ. 17, 26)
Εισαγωγή
Σε προηγούμενες αναρτήσεις μας γνωρίσαμε ότι η Εκκλησία φανερώνεται στο μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, όπου όλοι οι χριστιανοί ενώνονται με τον Χριστό και τον συνάνθρωπό τους κοινωνώντας από το ίδιο Ποτήριο. Την ενότητα αυτή που βιώνουν οι Ορθόδοξοι χριστιανοί προσπαθούν να τη μαρτυρήσουν στον κόσμο μέσα από διάφορες πρωτοβουλίες, όπως του Οικουμενικού Πατριαρχείου, με απώτερο σκοπό τη συμφιλίωση των πάντων και την ειρηνική συνύπαρξη.

Για να επιτευχθεί η ενότητα χρειάζεται αγώνας και ο αγώνας εξαρτάται από τις προσωπικές επιλογές μας. Οπωσδήποτε όμως ο αγώνας και η μαρτυρία δε σημαίνουν σε καμία περίπτωση άρνηση της ταυτότητά μας και της παράδοσής μας. 
Ωστόσο, ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τις προσωπικές επιλογές;
Στη χριστιανική θεολογία πως εκφράζεται το άνοιγμα προς τον άλλον;
Οι θεολογικές αναφορές είναι χρήσιμες για τις καθημερινές μας σχέσεις;
Εν τέλει, πως μπορεί να είναι ενωμένοι άνθρωποι της καθημερινής ζωής, οι οποίοι ανήκουν σε διαφορετικές ταυτότητες, χρησιμοποιούν διαφορετικές γλώσσες, εντάσσονται σε διαφορετικές εθνικές ομάδες, κοινωνίες, πολιτισμούς;
  Το θέμα της ταυτότητας θα μας απασχολήσει στη σημερινή ανάρτηση και θα προσπαθήσουμε να το διερευνήσουμε με βάση τις χριστιανικές θεολογικές προϋποθέσεις.

1. Χαρίσματα που έχουν οι μαθητές/ μαθήτριες ως μοναδικές και ανεπανάληπτες προσωπικότητες.
 Στο τετράδιο σας γράψτε ένα πράγμα για τον εαυτό σας που σας αρέσει, όπως χαρίσματα, δεξιότητες, επιτεύγματα. Σε μια διπλανή στήλη περιγράψτε κάτι που επιθυμείτε να αλλάξετε.
Υπάρχουν κοινά στοιχεία μεταξύ σας;

Έχετε όλα τα ίδια χαρίσματα;


Επιθυμείτε όλοι να αλλάξετε το ίδιο πράγμα;

Τελικά αν και όλοι μας είμαστε άνθρωποι, ωστόσο διαφέρουμε μεταξύ μας σε πολλά στοιχεία -είτε θετικά είτε αρνητικά- του χαρακτήρα μας.


2. Η έννοια του προσώπου στη χριστιανική θεολογία και ανθρωπολογία.
 Στον Χριστιανισμό η ιδιαιτερότητα και κάθε ανθρώπου δηλώνεται με τον όρο "πρόσωπο". Τι σημαίνει αυτός ο όρος θεολογικά; Μήπως έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά;
   Η κάθε ομάδα διαβάζει το κείμενο της από τον Φ.Μ.. Αναζητάει λέξεις κλειδιά και στη συνέχεια προσπαθεί να καταγράψει τον ορισμό της λ.  πρόσωπο με τη θεολογική (ορθόδοξη) σημασία του, που θα τη βοηθήσει να συντάξει τον ορισμό.    
    Έχω περιέργεια να ακούσω τι γράψατε.
   Πάμε τώρα να διαβάσουμε την ετυμολογία της από λεξικό του Μπαμπινιώτης (2002) και να κάνουμε τις συγκρίσεις μας.
Τι σημαίνει τελικά "πρόσωπο" στην Ορθόδοξη χριστιανική θεολογία;


3. Το άνοιγμα του προσώπου προς τον άλλον. Ο ρόλος της θρησκευτικής ταυτότητας/ιδιοπροσωπίας.
Όμως ποια είναι η δυναμική του προσώπου σήμερα και σε τι διαφέρει η λέξη πρόσωπο από το προσωπείο;
Για να κατανοήσουμε τη δυναμική του προσώπου σήμερα, θα διαβάσουμε τη φράση του Θ. Ν. Παπαθανασίου «Ο άνθρωπος είναι νησί. Πελάγη ολόκληρα βρίσκονται ανάμεσα στον καθένα μας και στους άλλους». 
Με αφορμή τον ορισμό της λέξης πρόσωπο και όσα έχουμε επισημάνει για το θέμα μας, θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε τα παρακάτω ερωτήματα, αφού πρώτα τα συζητήσετε ανά δύο.

   Πόσο σημαντικός είναι ο άλλος για την ταυτότητά μου; 
   Τι μπορεί να διακινδυνεύσει κάποιος/κάποια με το άνοιγμα προς τον άλλο; 
  Η θρησκεία αποτελεί στοιχείο της ιδιοπροσωπίας/ταυτότητας ενός ανθρώπου;

Εναλλακτική πρόταση:

Τι βλέπεις;
Τι σκέφτεσαι γι'  αυτό που βλέπεις;
Τι θα ήθελες να ρωτήσεις;



Ποια είναι τα κοινά σημεία και ποιες οι διαφορές ανάμεσα στην πρώτη και τις επόμενες δύο εικόνες;


4. Οι διαφορές των προσώπων ως στοιχείο πολιτισμού και ποικιλομορφίας. 
Φθάνουμε σιγά σιγά στο τέλος των αναζητήσεών μας.
 Ακούμε το τραγούδι και παρακολουθούμε το βίντεο των Ηνωμένων Εθνών, United 7 Billion Actions





Στη συνέχεια, ακούμε το κοντάκιο της εορτής της Πεντηκοστής.


Τι ακούσατε στο κάθε βίντεο;
Τι σκέφτεστε για το θέμα των στίχων;
Τι θα θέλατε να ρωτήσετε; 

Ποια είναι τελικά η ταυτότητα των χριστιανών;
Επίλογος
Η ταυτότητά μας είναι είναι η κοινή μας φύση και ο κοινός προορισμός που δίνει ο Θεός με σκοπό ο άνθρωπος να χρησιμοποιήσει τη λογική και την ελευθερία του και να μεταμορφώσει το οικείο του περιβάλλον, ώστε να γίνει αθάνατος. Δηλαδή ένας μικρός θεός.



Όμως, ό άνθρωπος δε βιώνει αυτό το ταξίδι αόριστα και τυφλά. Οδηγός του είναι ο ίδιος ο Χριστός. Ο Υιός του Θεού έγινε ολότελα άνθρωπος. Βίωσε τις χαρές και τις λύπες της καθημερινής ανθρώπινης ζωής. Στο Σταυρό απάνω άπλωσε τα χέρια και αγκάλιασε το διαφορετικό, τον κόσμο όλο.Με την ανάστασή Του κατάργησε το θάνατο, ανοίγοντας το δρόμο για να τού μοιάσει κάθε άνθρωπος βιώνοντας την νίκη του κακού στη κοινωνία και νικώντας το θάνατο στη συντέλεια του αιώνος τούτου.



Όμως αυτή η πορεία δεν είναι εύκολη υπόθεση. Προχωρά μεταξύ ωδίνων και οδυνών. Για να νικήσει ο άνθρωπος το κακό και να απελευθερωθεί από το θάνατο χρειάζονται τα όρια και ο νόμος, όχι ως είδωλο αλλά ως οδηγός που διαρκώς απελευθερώνει.

Αυτό το θέμα όμως θα μας απασχολήσει στην επόμενη συνάντησή μας, όπου θα έχουμε και τη σχετική ανάρτηση!

Για να δείτε μια παλιότερη ανάρτησή μας, πατήστε εδώ


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου