Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

3.1 Ειρήνη - Γ΄ Λυκείου

ἰρήνην τὴν ἐμὴν δίδωμι ὑμῖν"
(Ιω. 14, 27)

Εισαγωγή
Τα θέματα των προηγούμενων αναρτήσεών μας, που αποτελέσαν οδηγόγια την τάξη, αναφέρονται σε διάφορες σύγχρονες προκλήσεις, όπως είναι ο πλούτος, η εργασία, η συμβίωση και η επανάσταση. Γνωρίσαμε και αξιολογήσαμε τον θρησκευτικό λόγο αλλά και ορισμένες σχετικές πράξεις των πιστών σε αυτές τις προκλήσεις. Όμως η πραγματοποίησή τους απαιτεί ένα ΄"όραμα".
Το "Όραμα" στον θρησκευτικό κόσμο θα αποτελεέσει και την τελευταία μας θ.ε..

Τι μπορεί να είναι "όραμα" σήμερα αλλά και διαχρονικά;

Το ερώτημα αυτό θα προσπαθήσουμε να το απαντήσουμε μέσα από τις αναζητήσεις για το όραμα της ειρήνης, της δικαιοσύνης, της ευτυχίας και της ελπίδας. 
Ξεκινάμε με το όραμα για την ειρήνη.
Υπάρχουν άραγε συγκεκριμένες θέσεις για την ειρήνη στις διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις;
Ποιες μπορεί να είναι οι πρωτοβουλίες και οι ενέργειες του θρησκευτικού κόσμου για την επικράτηση της παγκόσμιας ειρήνης;
Ποια σημασία έχει σε προσωπικό και παγκόσμιο επίπεδο το αίτημα της ειρήνης στον Χριστιανισμό;

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν τα έσχατα θεολογικά μας ταξίδια! 
1.Η ειρήνη σε προσωπικό και παγκόσμιο επίπεδο.
Η έννοια της ειρήνης έχει εύρος, δυναμική και διάφορες σημασίες. Τι σκέψεις και συναισθήματα σας δημιουργεί η φράση του Αγίου Σεραφείμ του Σάρωφ: «Απόκτησε την εσωτερική ειρήνη και χιλιάδες άνθρωποι γύρω σου θα σωθούν». 

2.Αίτια μη ύπαρξης της ειρήνης.
Η ειρήνη σε παγκόσμιο επίπεδο συνδέεται ή αν θέλετε ξεκινά από την προσωπική ειρήνη. Πόσοι πόλεμοι γίνονται άραγε αυτή τη στιγμή που γράφω αυτές τις γραφές; 
Γιατί όμως είναι τόσο εύκολος ο πόλεμος και δύσκολη η επικράτηση της ειρήνης; 
Ποια είναι τα αίτια της απουσίας της ειρήνης; Ας προβληματιστούμε, αφού παρακολουθήσουμε το παρακάτω βίντεο. 

3. Χριστιανική διδασκαλία και πρωτοβουλίες της Εκκλησίας για την επικράτηση της ειρήνης.
Στο σημείο αυτό θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι ο εγωκεντρισμός (προσωπικός, εθνικός, κοινωνικός) είναι η βασικότερη αιτία της απουσίας της ειρήνης. Ποια είναι η χριστιανική διδασκαλία για την επικράτηση της ειρήνης;

Διαβάζουμε τα κείμενα το Νίκου Νησιώτη και του Λεβ Ζιλέ και υπογραμμίζομαι τα βασικά θεολογικά σημεία. Τι σας έκανε εντύπωση; Πως αξιολογείτε τις θέσεις κάθε κειμένου;

4. Όραμα και πρωτοβουλίες των Θρησκειών για την ειρήνη.
Πολύ πιθανόν να παρατηρήσετε ότι η διδασκαλία και τα γραπτά προσφέρουν μια εξιδανικευμένη εικόνα για το θέμα μας. Τι γίνεται στην πραγματικότητα; Υπάρχουν πρωτοβουλίες από πιστούς ή θρησκευτικούς αρχηγούς που καταδικάζουν τον πόλεμο;

Κι αν ναι, μπορούν οι ίδιοι να καταδικάζουν έναν πόλεμο που οι πρωταγωνιστές του διακηρύττουν ότι γίνεται στο "όνομα" της ίδιας της θρησκείας τους; 
Διαβάζουμε τη διακήρυξη των μουσουλμάνων της Ελλάδος με την καταδίκη των τρομοκρατικών επιθέσεων.

Ποιο είναι το θέμα του κειμένου;
Ποιοι πρωταγωνιστούν;
Πότε, που και πως γίνεται;
Γιατί υπέγραψαν αυτή τη διακήρυξη;

5.Η προσωπική και κοινωνική ευθύνη των πιστών για το όραμα της παγκόσμιας ειρήνης.
Όλοι οι πόλεμοι γίνονται "δια την πλεονεξίαν και την φιλοτιμίαν", όπως έγραφε ο Θουκυδίδης.
Τελικά ποια είναι η προσωπική και κοινωνική ευθύνη των πιστών για την επικράτηση της παγκόσμιας ειρήνης;
Διαβάζουμε τα αγιογραφικά χωρία του Φ.Μ. Επιλέγουμε ένα χωρίο και με αφορμή αυτό γράφουμε στον πινακα ένα σύνθημα για την ειρήνη.
Γιατί το γράψατε αυτό;

Επίλογος
Τελικά ισχύουν για το θέμα μας περισσότερο τα λόγια των ποιητών (θεολόγων και μη).
«Η μόνη λύση, Κύριε, είναι να κάνεις τα βόλια να μη σκοτώνουν, γιατί εμείς οπωσδήποτε θα εξακολουθούμε να πυροβολούμε» (Κώστα Μόντη, ΠΗΓΗ).

"Προτεραιότητα στην εσωτερική ειρήνη. Η βιβλική διδασκαλίαεπιμένειότι η ειρήνη πρέπει να αρχίζει από μέσα μας: 'Ειρηνεύετε εν αυτοίς'  (Α΄ Θεσ. 5,13). 'Η ειρήνη του Θεού η υπερέχουσα πάντα νουν φρουρήσει τας καρδίας υμών και τα νοήματα υμών εν Χριστώ Ιησού' (Φιλ. 4,7). 'Ειρηνεύετε. και ο Θεός της αγάπης και της ειρήνης έσται μεθ'  υμών'  (Β΄ κορ. 13, 11). Ακόμα και όταν ζούμε σε περιβάλλοντα που αντιτίθενται στην ειρήνη. Όσον εξαρτάται από εμάς, οφείλουμε να διατηρούμε σχέσεις ειρηνικές προς όλες τις κατευθύνσεις, 'ει δυνατόν, το εξ υμών μετά πάντων ανθρώπων ειρηνεύοντες' (Ρωμ. 12,18). Η εσωτερική ειρήνη ακτινοβολεί ως σεβασμός στην αξιοπρέπεια του κάθε ανθρώπινου προσώπου ως δημιουργήματοςτου Θεού, ανεξαρτήτως του τι πιστεύει ή αν πιστεύει'(Αρχιπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου, Συνύπαρξη: Ειρήνη, Φύση, Φτώχεια, Τρομοκρατία, Αξίες. Θρησκειολογική θεώρηση, εκδ. Αρμός,Αθήνα 2015, σελ. 29-30).

Όμως, είναι δυνατόν να υπάρξει ειρήνη δίχως δικαιοσύνη;
Αυτό το θέμα θα το εξετάσουμε στην επόμενη ανάρτησή μας!

Για να δείτε μια παλιότερη σχετική ανάρτησή μας, ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Το παρακάτω βίντεο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο θέμα μας, ειδικά στους μαθητές/στις μαθήτριες του Γυμνασίου.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου