Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

2.2 Ανταμοιβή - Β΄ Λυκείου (2017-18)

"Η πίστη, η ελπίδα κι η αγάπη. 
Και απ' αυτά, το πιο σπουδαίο είναι η αγάπη" 
(Α΄ Κορ. 13, 13)

Εισαγωγή
Η σημασία του Ιερού σε κάθε θρησκεία καθορίζει τη ζωή των πιστών. Οι θρησκευόμενοι άνθρωποι αισθάνονται δέος και έλξη για το Ιερό, όπως είδαμε στην προηγούμενη ανάρτησή μας.
Όμως, ποια είναι τα βαθύτερα κίνητρά τους;
Υπάρχει η προσδοκία κάποιας ανταμοιβής από τον Θεό; Τι ισχύει στις ζωντανές θρησκείες και τι στον Χριστιανισμό;
Ποια είναι η δική σας τοποθέτηση επί του θέματος;


1. Προσδοκία και ανταμοιβή ως κίνητρα  πράξεων.
Το σημερινό μας θέμα είναι η ανταμοιβή. Τι σημαίνει όμως αυτή η λέξη; Ποια είναι τα κίνητρα των πράξεων κάποιου/κάποιας που προσδοκά την ανταμοιβή, για παράδειγμα στις ανθρώπινες σχέσεις ή στον εργασιακό χώρο ή στο σχολείο;
Για να κατανοήσουμε αυτόν τον τρόπο σκέψης, τρεις μαθητές/μαθήτριες θα προσπαθήσουν να αναπαραστήσουν τους τρεις ανθρώπινους τύπους, αφού διαβάσουνε το απόσπασμα με τίτλο "Βαθμίδες ηθικής ωριμότητας" από το Φ.Μ. (σελ. 53). Οι τρεις αυτοί τύποι είναι ο δούλος, ο μισθωτός και ο ελεύθερος, π.χ. στον εργασιακό χώρο (έχω περιέργεια να δω την αναπαράστασή σας).

Παρατηρώντας την αναπαράσταση των συμμαθητών/συμμαθητριών μας, τι σκέφτεστε για κάθε τύπο;
Σε ποιους είδους σχέση θα εντάσσατε κάθε αναπάράσταση;
Τι είναι αυτό που τον/την ωθεί να λάβει αυτή την έκφραση;
Τι προσδοκά ο καθένας/η καθεμιά;

2. Προσδοκίες ανταμοιβής στον Χριστιανισμό.
Οι πράξεις κάθε ανθρώπου καθορίζονται από τα κίνητρα. Μερικές φορές λειτουργούμε δουλικά απέναντι στους άλλους γιατί τους φοβόμαστε, άλλες φορές είμαστε υπάλληλοι και κόλακες για να εξασφαλίσουμε ένα (ή αν προτιμάτε έναν καλύτερο) μισθό και άλλες φορές από απόλυτη ελευθερία. Γιατί απλά αγαπάμε την εργασία μας ή γενικότερα αυτό που κάνουμε.

Άραγε στον θρησκευτικό κόσμο τι προσδοκούν οι πιστοί; Ποια είναι τα κίνητρα της πίστης των χριστιανών προς τον Θεό;
Στο περίγραμμα που έχουμε κρεμάσει στον τοίχο, γράφει ο καθένας, ποια είναι τα κίνητρα, οι σκέψεις, τα συναισθήματα κάποιου/κάποιας που πιστεύει.
Τι περιμένει;
Έξω από το περίγραμμα γράψτε τη δική σας σκέψη-συναίσθημα απέναντι στα κίνητρα των πιστών.
Έχουν κάποια σχέση με τα κίνητρα που περιγράψαμε στο χώρο της εργασίας;
Θα μπορούσατε ανάλογα με τα κίνητρα να τα εντάξετε σε κάποιες ομάδες;
Αν ναι, πως βλέπουν οι άνθρωποι κάθε ομάδας τον Θεό και πως θα χαρακτηρίζατε τους ίδιους;
Τι συμπέρασμα βγάζετε από αυτά που γράψατε;

3. Ανταμοιβή και Χριστιανισμός. Άλλες θρησκευτικές αντιλήψεις για τις προσδοκίες ανταμοιβής.
Όπως παρατηρήσατε, η πίστη των χριστιανών ξεκινά από διαφορετικά κίνητρα. Ορισμένοι φοβούνται την τιμωρία της κόλασης, άλλοι θέλουν να εξαγοράσουν τον παράδεισο κι άλλοι αγαπάνε τον Θεό τόσο, που λένε: "Θεέ μου, έχε με στην κόλαση αρκεί να σε βλέπω λίγο".
Ποιες είναι όμως οι προσδοκίες ανταμοιβής στον Χριστιανισμό;
Τι συμβαίνει στις άλλες θρησκείες;

Ποιες είναι οι προσδοκίες ανταμοιβής στον Ιουδαϊσμό,

το Ισλάμ,
τον Ινδουισμό,
τον Βουδισμό,

τα Κινέζικα Θρησκεύματα,
και τον Χριστιανισμό;
Στην περιήγησή μας θα μας βοηθήσουν, τα κείμενα του Φ.Μ. Η κάθε ομάδα θα παρουσιάσει τις προσδοκίες ανταμοιβής για τη θρησκεία που μελέτησε.

4. Προσωπικές απόψεις και αναστοχασμός για την ανταμοιβή.
Σύμφωνα με τα κείμενα που επεξεργαστήκαμε, στον Ιουδαϊσμό η ανταμοιβή συνδέεται με κοσμική νίκη αλλά και με την ανάσταση των νεκρών. Στο Ισλάμ οι δίκαιοι θα λάβουν ως ανταμοιβή τον παράδεισο και οι αμαρτωλοί την τιμωρία της κόλασης. Στον Ινδουισμό υπάρχει η προσωρινή προσδοκία μιας "καλής" μετενσάρκωσης και οπωσδήποτε εκείνος της απελευθέρωσης από την οδυνηρή ζωή. Στον Βουδισμό, η συμπόνοια προς όλα τα όντα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να φθάσει κανείς μετά από πολλές ζωές στη νιρβάνα. Τέλος, στα κινέζικα θρησκεύματα εξαρτάται από τον κάθε σκοπό. οι Κινέζοι για την υγεία προστρέχουν στην ταοϊστική παράδοση, για τις αρμονικές διαπροσωπικές σχέσεις στον Κομφουκιανισμό, ενώ για μια καλή μεταθανάτια ζωή στον Βουδισμό.
Η διδασκαλία του Χριστιανισμού αναφέρεται στην καλλιέργεια της αγάπης, που καταργεί κάθε φόβο και κόλαση, και δε νοιάζεται για ανταμοιβές και πληρωμές. Θέλει να είναι μόνο με τον Αγαπημένο Χριστό.

Ποιες είναι οι δικές σας προσδοκίες για την ανταμοιβή; Συντάξτε 2-3 προτάσεις και ανακοινώστε τες στην τάξη. Έχω περιέργεια να μάθω τις σκέψεις σας...

Επίλογος
Τελικά τα κίνητρα του ανθρώπου στη σχέση του με τον Θεό είναι τα παρακάτω τρία, που με ποιητικό τρόπο μετέφερε η πένα του Νίκου Καζαντζάκη.


Από αυτά τα τρία κίνητρα ο άνθρωπος περνά αρκετές φορές μέσα σε μια μέρα. Φανταστείτε, τι γίνεται σε μια ζωή... Ωστόσο, πέρα από τον πίστη του φόβου και την ελπίδα της ανταμοιβή, υπάρχει η ελευθερία της Αγάπης!

Ωστόσο, η στάση κάθε πιστού έχει άμεση σχέση με τη διδασκαλία και την παράδοση της θρησκείας στην οποία ανήκει. Για την έννοια της παράδοσης, όμως, θα ασχοληθούμε σε επόμενη ανάρτησή μας.

Για να δείτε μια παλιότερη ανάρτησή μας για την έννοια της "ανταμοιβής", ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου