Επιστολές ενάντια στο κήρυγμα μισαλλοδοξίας


Θέμα εργασίας:
 Υψηλόβαθμος κληρικός εκφράζεται δημόσια σε ένα κήρυγμά του με φανατισμό και μισαλλοδοξία απέναντι σε μια άλλη θρησκευτική κοινότητα.
Μέσα από μια επιστολή διαμαρτυρίας, επισημαίνουμε τις συνέπειες αυτού του «κηρύγματος» και εκφράζουμε τις δικές μας απόψεις.

Σεβασμιότατε,

Άκουσα με πολύ προσοχή το κήρυγμα για τον φανατισμό και την μισαλλοδοξία απέναντι σε μια ομάδα φοιτητών του τμήματος Θεολογίας στο Α.Π.Θ. , και θα ήθελα να εκφράσω κάποιες διαφωνίες σχετικά με το κήρυγμά σας. Σας γραφω, λοιπόν, αυτή την επιστολή προκειμένου να σας υπενθυμίσω και να σας επισημάνω τις συνέπειες που απορρέουν από τον φανατισμό καθώς και να προτείνω τρόπους με τους οποίους μπορεί να αποφευχθεί αυτό το φαινόμενο.
Αρχικά μια συνέπεια που απορρέει από τον φανατισμό ως προς τον φανατικό είναι ότι ο φανατισμένος χάνει την πολυτιμότερη ελευθερία , την ελευθερία της σκέψης του και την αξιοπρέπειά του. Ο φανατικός πιστεύει με βεβαιότητα πως κατέχει την αναμφισβήτητη , την εξ αποκαλύψεως "αλήθεια". Γι αυτό δεν χωράει καμία αμφιβολία στην ψυχή του φανατικού. Το άτομο αυτό θεωρεί πως μια , έστω μια αμυδρή ή παροδική , αμφιβολία είναι αμαρτία ή προδοσία.

Επίσης μια συνέπεια που απορρέει από τον φανατισμό ως προς τις σχέσεις του φανατικού με τους άλλους είναι ότι ο φανατισμός αντιμάχεται την έρευνα και την ελεύθερη διακίνηση ιδεών, που αμφισβητούν το ιδεολογικό περιεχόμενο του φανατισμένου. Έτσι , αναστέλλει την πρόοδο. Ολόκληρες ιστορικές περιόδους η ανθρωπότητα βυθίστηκε σε πνευματικό σκοτάδι με ηθικό αυτουργό και δράστη αυτού του εγκλήματος τον φανατισμό.
Βλέπουμε,λοιπόν, ότι οι συνέπειες ,σεβαστέ Πατριάρχη, που απορρέουν από τον φανατισμό είναι πολλές. Πρέπει ωστόσο να βρούμε τρόπους με τους οποίους το φαινόμενο του φανατισμού μπορεί να αποφευχθεί.

Ένας τρόπος με τον οποίο μπορεί το φαινόμενο του φανατισμού να αποφευχθεί είναι με την παιδεία. Παιδεία και φανατισμός είναι δυο έννοιες αντίθετες . Ο φανατισμός τρέφεται από την άγνοια , την ημιμάθεια , τον δογματισμό και το πάθος. Αντίθετα , η παιδεία συντελεί ώστε να απαλλαγεί η σκέψη του ανθρώπου απ αυτά τα δεσμά. Προσφέροντας γνώσεις χαρίζει την δυνατότητα για ευρεία εποπτεία της ζωής. Ο μορφωμένος άνθρωπος μπορεί να αναζητεί την ουσία και τις σχέσεις των πραγμάτων συχνά έξω από τον τόπο στον οποίο ζει . 
Επίσης η γνώση και η πνευματική προσπάθεια για την απόκτηση της συμβάλλουν στην μόρφωση της ψυχής του ανθρώπου. Αναπτύσσουν την ευαισθησία και την ενέργεια του ήθους του. Τον κάνουν διαλλακτικό , ικανό να υπερασπίζεται λογικά- όχι με πάθος- τις πεποιθήσεις του , αλλά και να σέβεται αυτό που πιστεύουν οι άλλοι .
Ελπίζω με τα λόγια αυτής της επιστολής να σας προβλημάτισα έστω και λίγο και να δείτε τις συνέπειες που απορρέουν από τον φανατισμό. Υπάρχουν τρόποι για την αποφυγή του , ωστόσο όμως αν ο άνθρωπος φανατιστεί πρέπει να διαθέτει δύναμη ψυχής για να μπορέσει να επανέλθει.

Με τιμή,

Κατερίνα Ε.



Σεβασμιότατε, 
   Σας στέλνω αυτήν την επιστολή διότι άκουσα μια ομιλία Σας απέναντι σε έναν άνθρωπο ο οποίος είναι άθεος και ήθελα να σας πω την δική μου γνώμη σχετικα με το θέμα. Κατά την γνώμη μου εκφραστηκατε πολυ άδικα και ρατσιστικά απέναντί σε αυτόν τον άνθρωπο διότι όπως υποστηρίζει άλλωστε και η χριστιανική θρησκεία ο κάθε άνθρωπος μπορεί να πιστεύει σε όποια θρησκεία θέλει και κανένας να μην μπορεί να του επιβάλλει τα πιστεύω του.
    Η θρησκεία που υπερασπίζεστε φανατικά θα μπορούσα να πω από την αρχή της ειχε ως κύρια ηθική αξία τον σεβασμό απέναντί στο διαφορετικό. Στο διαφορετικό χρώμα, στο διαφορετικό  πιστεύω, στο διαφορετικό θρησκευμα. Ο Ιησούς πρώτος αλλά και πολυ άλλοι ιεραπόστολοι και ασπάζοντες του χριστιανισμου μιλησαν για αυτο το θεμα αλλα κυριως έπραξαν  με απόλυτο σεβασμο απέναντί σε ανθρώπους που είχαν διαφορετικες θρησκευτικές απόψεις.
     Επιπλέον το να κρίνουμε καποιον για τα θρησκευτικά, κοινωνικά, πολιτικά κλπ πιστεύω του είναι τουλάχιστον ένδειξη μισαλλοδοξίας και ρατσισμού και σίγουρα δεν πρέπει να συμβαίνει ούτε στο ελάχιστο στην εποχή μας. Ο φανατισμός κάθε είδους ειδικότερα ο θρησκευτικός και η μισαλλοδοξία επιφέρουν μόνο αρνητικά αποτελέσματα τόσο στα άτομα που τον προκαλούν οσο και στα ατομα που το δέχονται αλλά και γενικότερα στο κοινωνικό συνολο. Με το να προσπαθείς να επιβάλεις την δική σου άποψη και τα πιστεύω στους άλλους με αυτόν τον τρόπο ή ακόμα χειρότερα να τους προσβάλλεις επειδή έχουν διαφορετική γνώμη από την δική σου δεν καταφέρνεις ούτε να τους κάνεις να την αποδεκτουν, καταστρέφεις τα δικά σου πιστεύω αλλά και να καταπατάς και ισοπεδώνεις τα ανθρώπινα δικαιώματα του άλλου ατόμου. 
   Ελπίζω να κατανοήσετε τον λόγο για τον όποιο αποφάσισα να σας μιλήσω και από δω και στο εξής να μην υπάρξουν αλλά τέτοια περιστατικά  τουλάχιστον στον χώρο της θρησκείας.
                                                  
                                            Με εκτίμηση,

                                                   Αναστασία Κ.

Οι φωτογραφίες αποτελούν επιλογή των μαθητών/μαθητριών.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σχεδιάζοντας και Διδάσκοντας Θρησκευτικά με τα νέα Προγράμματα Σπουδών. Διδακτικά σενάρια για το μάθημα των Θρησκευτικών

1.1 Ο άνθρωπος ζει με τον Θεό - Α΄ Λυκείου

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2