Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Θρησκευτικά στερεότυπα -Β4 & Β6

Εργασίες μαθητών/μαθητριών στα πλαίσια της σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης στο
μάθημα "3.2 Στερεότυπα":
Να γράψεις ένα σύντομο κείμενο (επιστολή, ποίημα, τραγούδι, άρθρο σε εφημερίδα), όπου με αφορμή το παραπάνω υλικό θα καταθέτεις τη θέση και την κριτική σου απέναντι στα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις θρησκευτικής ή άλλης ταυτότητας.


Στερέοτυπο και προκατάληψη για τον Απόσοτολο Παύλο
 Ένα στερεότυπο, που κατά διαστήματα κάνει την εμφάνισή του, είναι ότι ο Απόστολος Παύλος ήταν μισογύνης. Ως μία απόδειξη περί τούτου επισυνάπτεται το ότι έγραψε «η γυναίκα να φοβάται τον άνδρα». αλήθεια, όμως, είναι εντελώς διαφορετική. Κατ᾽ αρχήν, είναι ερμηνευτικό ατόπημα η χρήση χωρίων αποκομμένων από τη συνάφειά τους. Για να κατανοηθεί ορθά ένα χωρίο πρέπει να απαντηθούν τα ερωτήματα: ποιος, πού, πότε, πώς και γιατί ειπώθηκε.Στη συγκεκριμένη περίπτωση η ορθή φράση βρίσκεται σε επιστολή που ο Απόστολος Παύλος απευθύνει προς τους πιστούς της Εκκλησίας της Εφέσου. Στην επιστολή αυτή ο Παύλος παρουσιάζει το νέο όραμα ζωής που έφερε ο Χριστιανισμός: ολόκληρη η κτίση είναι έργο της ελευθερίας και της αγάπης του Θεού, γι᾽ αυτό και η ανθρωπότητα καλείται να μεταμορφωθεί σε μια παγκόσμια αδελφική κοινωνία. Κάθε εχθρότητα και διαμάχη ανθρώπων και λαών πρέπει να αντικατασταθεί από τη συμφιλίωση και την καταλλαγή. Συνεπώς, όσοι θέλουν να είναι Χριστιανοί οφείλουν να υιοθετήσουν αυτή τη νέα θέαση της ζωής και να μεταμορφώσουν ανάλογα κάθε πτυχή του βίου.
Σ.Μ.




Στερεότυπα και άνθρωποι με ειδικές ανάγκες


Στις μέρες μας , επικρατεί ένα απο τα πιο σημαντικότερα προβλήματα, οι Στερεοτυπικές αντιλήψεις.Πολλοί είναι οι άνθρωποι που  πέφτουν θύματα τέτοιων καταστάσεων λόγω της διαφορετικότητας τους  .Πολλοί απο τους συνανθρώπους μας τυγχαίνει λόγω κάποιου ατυχήματος που είχαν στη ζωή τους να μην αποτελούν αρτιμελή άτομα όπως οι περισσότεροι από εμάς.Δεν είχαν την τύχη που όλοι έμεις είχαμε.Ωστόσο δεν είναι αυτός λόγος για να κατηγορούνται για κάτι που δεν επέλεξαν οι ίδιοι για τους ευαυτούς τους. Η λάθος μεταχείρηση αλλά και η άποψη πως τα άτομα αυτά είναι αδύνατον να συμμετέχουν στα κοινά είναι πολύ συνηθησμένη . Πρέπει λοιπόν  να κάνουμε ότι περνάει απο το χέρι μας ώστε να μπορέσουν αυτοί οι άνθρωποι που δεν έχουν καμία διαφορά με εμάς να έχουν μια αξιοπρεπή διαβίωση.Η βελτίωση της θέσης αυτών των ατόμων πρέπει να αποτελεί μέλημα κάθε ανθρώπου που επιθυμεί ισοτιμία και αξιοκρατία
Π.Μ.


Δοκίμιο για τα στερεότυπα
Είναι ευρέως γνωστό στον κόσμο πως οι γυναίκες δεν έχουν ίσα δικαιώματα με τους άνδρες. Ενώ αυτό είναι αλήθεια ως έναν βαθμό σε συγκεκριμένες χώρες, δεν είναι αλήθεια ως επί τον πλείστων στις ‘’χώρες του πρώτου κόσμου’’.  Σε αυτές τις χώρες, όπου η ισότητα κυριαρχεί, οι άνθρωποι ακόμα πιστεύουν σε αυτό το στερεότυπο.
                Η πραγματικότητα είναι, πως σε χώρες του τρίτου κόσμου που εντοπίζονται κυρίως στην νότια και κεντρική Ασία, την Αφρική και την Λατινική Αμερική παρατηρείται όντως μία καθαρή κατωτερότητα της γυναίκας έναντι του άνδρα. Παρατηρείται ανισότητα στον τομέα υγείας, εργασίας, και εκπαίδευσης. Σε αυτές τις χώρες, είναι προφανές πως οι γυναίκες δεν είναι ίσες με τους άνδρες.
                Στις χώρες όμως του πρώτου κόσμου φαίνεται το ακριβώς αντίθετο. Όχι μόνο οι άνδρες δεν έχουν ίσα δικαιώματα με τις γυναίκες αλλά παρατηρείται ότι δεν λαμβάνονται υπόψη οι “παρανομίες’’ των γυναικών που αν πραγματοποιούνταν από άνδρες δεν θα περνούσαν απαρατήρητες.
                Στην κοινωνία παρατηρείται όμως ότι η βιαιοπραγία που πράττουν οι γυναίκες εναντίον των ανδρών είναι αποδεκτή, ενώ η βιαιοπραγία εναντίον των γυναικών μπορεί και να οδηγήσει σε ποινή φυλάκισης. Σύμφωνα με το sky news, 1/3 άνδρες δέχονται βία, ψυχολογική και σωματική από τις γυναίκες τους.
                Πέρα από την βία, Φαίνεται πως οι άνδρες συνεχίζουν να έχουν περισσότερες δυσκολίες από τις γυναίκες. Το 74% των αστέγων είναι άνδρες, πράγμα που καθιστά το υπόλοιπο 26% άστεγες γυναίκες. Οι άνδρες σε περίπτωση διαζυγίου έχουν λιγότερες πιθανότητες να πάρουν την επιμέλεια του παιδιού. Οι άνδρες μπορούν να χάσουν  τις δουλείες τους από κατηγορίες στα δικαστήρια, τις οποίες μπορεί να μην έχουν καν κάνει. Τέλος, το ποσοστό αυτοκτονίας των ανδρών είναι 3,5 φορές μεγαλύτερο σε σύγκριση με τις γυναίκες.
          Για να συνοψίσουμε, το στερεότυπο του ότι οι γυναίκες δεν έχουν ίσα δικαιώματα με τους άνδρες ενώ ισχύει σε κάποιες χώρες δεν αντιπροσωπεύει σε καμία περίπτωση την πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών. Αν δεν σταματήσει αυτό θα δημιουργηθεί το ίδιο πρόβλημα που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια και προσπαθούσαμε να αντιμετωπίσουμε (η ανισότητα γυναικών-ανδρών).
Β.Ν.

Αγάπη και προκατάληψη
Με αφορμή ένα κείμενο που διαβάστηκε στην τάξη σχετικά με τα θρησκευτικά στερεότυπα στη σύγχρονη εποχή , αποφάσισα να αναφέρω την άποψη μου επάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα.
    Πιστεύω ότι κάθε άτομο πρέπει να κρίνεται με βασικό γνώμονα την προσωπικότητα και το χαρακτήρα του και όχι με βάση τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις .Πιο συγκεκριμένα ,τα στερεότυπε βασίζονται σε γενικεύσεις που έχουν επικρατήσει με το πέρασμα του χρόνο , χωρίς να υπάρχει μια λογική εξήγηση πίσω από αυτές . Ετσι λοιπόν, αφού βρισκόμαστε σε μια εποχή με ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς καλούμαστε να εξελιχθούμε και να αφήσουμε στο παρελθόν τέτοιες αντιλήψεις . Τέλος , οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε τους πιστούς κάθε θρησκείας με αγάπη και χωρίς προκατάληψη.
Μ.Π.


Ο ιός των στερεοτύπων
Ο Μάρτιν Λούθερ Κινκ είχε πει χαρακτηριστικά «έχω τέσσερα παιδιά και δεν θέλω να μεγαλώσουν σε ένα κράτος που θα κρίνονται με βάση το χρωμα τους και την καταγωγή τους αλλά με βάση τον χαρακτήρα τους». Συγκεκριμένα, τονίζει με αυτή του την φράση ότι κανένας άνθρωπος δεν πρέπει να κρίνεται για οτιδήποτε άλλο εκτός από τις πράξεις του αν αυτές βέβαια βλάπτουν συνανθρώπους του. 
Ο λόγος, λοιπόν, αυτός εκφωνήθηκε το 1963 και εν έτει 2020 δεινοπαθεί να εφαρμοστεί. Υπάρχουν ακόμη στερεότυπα και προκαταλήψεις εις βάρος ανθρώπων. Παρά την ελευθερία έκφρασης, την πολυπολιτισμικότητα και την παγκοσμιοποίηση συνεχίζουν να διαπράττονται εγκλήματα και ο λόγος αυτών τα στερεότυπα. Συνεπώς, είναι αναγκαίο ο καθένα ξεχωριστά να φιλτράρει τις πληροφορίες που δέχεται και να μην σχηματίζει άποψη από ικεσίες. Είναι επιτακτικό η πανδημία των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων να αντιμετωπιστεί.
Χ.Χ.


ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ
Αρκετές γενιές πριν από τη δική μας, οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα, ιδίως ανάμεσα στα δύο φύλα, κυριαρχούσαν κάθε κοινωνία. Λόγω του ότι η θρησκεία τότε δεν ήταν μόνο θέμα ατομικής ευθύνης αλλά και κοινωνικής υποχρεώσης, τα στερεότυπα αυτά «πότισαν»τις θρησκείες. Με την πάροδο των χρόνων,όμως και καθώς η κοινωνία εξελισσόταν σε μια κοινωνία ισότητας, οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα εξαλείφθηκαν από την κοινωνία, χωρίς να εξαλειφθούν από τις θρησκείες. Δεν θεωρώ, ωστόσο, ότι είναι αργά για να εξαφανιστούν οι περισσότερες,αν όχι όλες, οι προκαταλήψεις από τον θρησκευτικό κόσμο. Αυτό προϋποθέτει προσπάθεια και χρόνο από τον κάθε πιστό ξεχωριστά αλλά δεν είναι αδύνατο. Είναι εφικτό να υπάρξει κλίμα ισότητας στον θρησκευτικό κόσμο με σκοπό να νιώθει κάθε πιστός,ανεξάρτητα από το φύλο του ή κάποια άλλη ταυτότητα του, ασφάλεια και σιγουριά αντί για ανασφάλεια και ίσως απέχθεια απέναντι στη θρησκεία. Το ίδιο μπορεί να εφαμοστεί,φυσικά και στην ευρύτερη κοινωνία ώστε να αναπτυχθεί η ισότητα ανάμεσα σε όλους.
Μ. Χ.



Θρησκευτικά στερεότυπα και ρατσισμός
Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι οι απόψεις της σύγχρονης κοινωνίας είναι εξαρτημένες από παραδοσιακές αντιλήψεις με αποτέλεσμα την ύπαρξη στερεοτύπων . Ακόμα και στον θρησκευτικό τομέα υπάρχουν αρκετές προκαταλήψεις ήδη από την αρχαιότητα .
Πράγματι , αρκετοί άνθρωποι κατακρίνουν τις θρησκείες ανάλογα με τα στερεότυπα που έχουν υιοθετήσει από την πολιτεία τους , όπου εύκολα αυτή η διάκριση μπορεί να οδηγηθεί σε θρησκευτικό ρατσισμό . Επίσης μπορεί με την ύπαρξη των στερεότυπων να προκαλέσει διάφορες συνέπειες . Συγκεκριμένα , εκτός από το ατομο όπου έχει δεχτεί όλες αυτές τις προκαταλήψεις χωρίς να τις έχει διασταυρώσει αν ισχύουν παραμένει πνευματικά στάσιμος , αλλά και τα άτομα που ανήκουν σε μια θρησκεία που είναι γεμάτη από αρνητικες  παραδοσιακές αντιλήψεις επηρεάζουν την ψυχολογία τους . Ακούγοντας συνεχώς διάφορες προκαταλήψεις που προσβάλουν την θρησκευτική τους ταυτότητα μπορούν εύκολα να οδηγηθούν στην κατάθλιψη ή σε άλλες περιπτώσεις στην αγανάκτηση δημιουργώντας σταδιακά έναν θρησκευτικό πόλεμο 
Τέλος , αβίαστα καταλήγει κάποιος στο συμπέρασμα ότι είναι αρκετά σημαντικό τα άτομα να μην γίνονται τόσο εύκολα θύματα των  στερεοτύπων και προκαταλήψεων αλλά αντίθετα να ψάχνουν την αλήθεια . Αν καταφέρουμε να περιορίσουμε τις παραδοσιακές αντιλήψεις για κάθε θρησκεία που υπάρχουν στην κοινωνία μας  από την αρχαιότητα αναμφισβήτητα θα βρεθούμε όλοι πιο κοντά στην παγκόσμια ειρηνη .
Γ.Φ.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου