Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

5.4 Συγχώρεση - Β΄ Λυκείου (2017-18)

                                                                                       "Πατέρα μας ουράνιε, [...] 
συγχώρησέ μας τις αμαρτίες μας,
όπως κι εμείς συγχωρούμε εκείνους
που αμάρτησαν σε βάρος μας".
(Μτ. 6, 9 και 12)

Εισαγωγή
Οι αντοχές στον έρωτα και την αγάπη διαρκώς δοκιμάζονται στην καθημερινή ζωή. Με ποιον τρόπο όμως μπορούμε να οδηγηθούμε στην αρμονική και ειλικρινή συμβίωση στη ζωή μας;
Πολλά θα μπορούσε κανείς να γράψει στο θέμα αυτό. Νομίζω ότι όλα περιλαμβάνονται στον τρόπο της συγχώρεσης.
Τι σημαίνει όμως αυτή η λέξη που πάμπολες φορές χρησιμοποιούμε; Έχει βαθύτερη σημασία; Μπορεί να είναι τρόπος ζωής; 
Ποια είναι τα αίτια που δυσχεραίνουν την έκφρασή της;
Τι σημαίνει συγχώρεση στον θρησκευτικό κόσμο;
Ποιο είναι το περιεχόμενο της συγχώρεσης στον Χριστιανισμό;

Όλα αυτά θα προσπαθήσουμε να τα ανακαλύψουμε στην τελευταία μας ανάρτηση για φέτος στα πλαίσια των μαθημάτων της Β΄ Λυκείου.


1. Απόψεις των νέων για τη συγχώρηση.
Τι σημαίνει συγχώρεση; Ανά δύο επιχειρούμε να δώσουμε τον ορισμό της λέξης "συγχώρηση". 

Οι επόμενες ερωτήσεις θεωρώ ότι θα μας βοηθήσουν στις αναζητήσεις μας.
Πόσο σημαντική είναι η συγχώρεση σε μια σχέση (φιλική, επαγγελματική, οικογενειακή, ερωτική) και γιατί; 
Πόσο συχνά εμφανίζονται οι λέξεις συγγνώμη, συγχώρηση, μετάνιωσα, στο λεξιλόγιο των σύγχρονων ανθρώπων;

2. Το θρησκευτικό περιεχόμενο της συγχώρησης.
"Από τότε που οι άνθρωποι μάθαν το συγγνώμη, χάθηκε η ανθρωπιά", λένε ο σοφός λαός.
Ποιο όμως μπορεί να το θρησκευτικό περιεχόμενο της συγχώρεσης; Έχει άμεση σχέση με τους ανθρώπινους νόμους;

Διαβάζουμε την παραβολή του σπλαχνικού πατέρα (Ασώτου υιού: Λκ 15, 1-32) και στη συνέχεια, αναλαμβάνουμε τον ρόλο του πατέρα. Τι θα έγραφε στο προσωπικό του ημερολόγιο ο πατέρας της παραβολής το βράδυ της επιστροφής του γιού του;

3. Το νομικό, το θρησκευτικό και το αγαπητικό πνεύμα της συγχώρησης. Η συγχώρηση στον Χριστιανισμό και στις θρησκείες.
Αν οι άνθρωποι λειτουργούσαν σαν τον πατερα της Παραβολής, δηλαδή τον Θεό Πατέρα, η αγάπη θα ήταν θεραπευτική και απεριόριστη.

Ποιες όμως είναι οι αντιλήψεις των διαφόρων θρησκειών για τη συγχώρεση; Ποιό είναι το πνεύμα τους; Νομικό, θρησκευτικό, αγαπητικό; Διαβάζουμε τα παρακάτω κείμενα του Φ.Μ.: Ο Χριστός και τη μοιχαλίδα (Ιω 8, 1-11), χωρία  για την ποινή της μοιχείας στον Ιουδαϊσμό (Λευϊτ. 20,10, Δευτ. 22, 22) και κείμενα για την αντιμετώπιση της μοιχείας στο Ισλάμ (Κοράνιο, 17, 32· 24, 2-5, Ζιάκας, 1978). 
Τι σας ενοχλεί; 
Τι σας αρέσει; 
Ποια πρόταση σας αγγίζει περισσότερο;
Ας ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας.
   
4. Αίτια που δυσχεραίνουν τη συγχώρηση και την έκφραση αγάπης στη ζωή των πιστών. Η αγάπη ως βάση για τη συγχώρηση.
Η αληθινή αγάπη υπερβαίνει νόμους και θρησκευτικές διατάξεις. Είναι θερεπευτική και αυτοθυσιαστική. Γι'  αυτό άλλωστε οδηγεί στη σωτηρία.

Ας προσπαθήσουμε όμως να εξετάσουμε με ρεαλισμό ένα θέμα. Διαβάζουμε στο Φ.Μ. την επιστολή κάποιου κρατούμενου στη φυλακή προς τον π. Γερβάσιο Ραπτόπουλο. Στη συνέχεια, προσπαθούμε να περιγράψουμε τα βιώματα, τις σκέψεις και τα συναισθήματα του προσώπου αυτού, προσπαθώντας να ανακαλύψουμε τα αίτια που δυσχεραίνουν τη συγχώρηση.
Πως συνδέεται το κείμενο της επιστολής με την αγάπη με τη συγχώρηση.

5. Αξιολόγηση των θέσεων του Χριστιανισμού και των θρησκειών για τη συγχώρηση.
Τελικά από όλη αυτή την αναζήτηση, ποια θέματα είναι τα πιο σημαντικά;
Αναλαμβάνουμε τον ρόλο του πιστού μιας θρησκείας (όποιας θέλετε). Τι θα γράφατε σε μια επιστολή σε κάποιον που τον αδικήσατε ή σας αδίκησε;


Επίλογος
Η συγχώρεση απαιτεί δύναμη μεγάλη για να είναι έμπρακτη και ειλικρινής. Μόνο έτσι μπορεί ο άνθρωπος να ζει αληθινά με τον συνάνθρωπό του. Επομένως, η συγχώρεση είναι γεγονός δυναμικό, που μας απελευθερώνει από νομικίστικες νόρμες και μας προσανατολίζει για να απεκδυθούμε την ατομική μας αυτάρκεια και αυτο-ειδωλοποίηση για να αγκαλιάσουμε λόγω και έργω τον άλλον. Έτσι μαθαίνουμε να είμαστε δυνατοί, υπομονετικοί και μεγαλόκαρδοι, ακολουθώντας το παράδειγμα του σπλαχνικού πατέρα, σύμφωνα με την παραβολή του Χριστού.
Κλείνοντας αυτή την ανάρτηση, η οποία είναι η τελευταία για φέτος σας εύχομαι καλό καλοκαίρι! 
Και μη διστάζετε να συγχωρείτε ο ένας τον άλλον!

Για μια παλιότερη ανάρτησή μας, πατήστε ΕΔΩ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου - Φάκελος μαθήματος

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκε ο φάκελος μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Γ΄  Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε κατευθείαν το φάκελο μαθήματος  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Για να δείτε το παλιότερο και το νέο υλικό πατήστε  ΕΔΩ

"Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου” - Α2

                                                  Οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Πρότυπου Λυκείου Θεσσαλονίκης "Μανόλης Ανδρόνικος" εμπνεύσθηκαν από το κείμενο του π. Χαράλαμπου Παπαδόπουλου (γνωστού και ως π. Λίβυου) και ειδικά από το απόσπασμα: "Ο Χριστός έρχεται , όταν του μοιάσουμε [...] Πάρε τον παράδεισό μου και δος μου την κόλασή σου" και δημιούργησαν ένα δικό τους έργο ζωγραφικής, διήγημα, ποίημα, δοκίμιο. Αρκεί να τα παρατηρήσει - διαβάσει κανείς για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η θεολογία συγκινεί και εκφράζεται με δημιουργικούς τρόπους.

Φάκελοι μαθήματος για τα Θρησκευτικά Γυμνασίου - Λυκείου

Στη σελίδα "Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία" αναρτήθηκαν οι φάκελοι μαθήματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου για το σχολικό έτος 2017-18. Για να δείτε το φάκελο μαθήματος πατήστε στον τίτλο της κάθε τάξης Α΄ Γυμνασίου Β΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Λυκείου Β΄ Λυκείου Γ΄ Λυκείου